Zo doen zij het Gepubliceerd op

“Studiekeuze start al in het eerste jaar”

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

In het Koninklijk Atheneum Etterbeek begint studiekeuze niet in de derde graad. De school begeleidt leerlingen 6 jaar lang. Leraren in de werkgroep Onderwijsloopbaanbegeleiding (OLB) volgen wetenschappelijk onderzoek over studiekeuze, bevragen leerlingen, structureren alle initiatieven en werken nieuwe ambities uit.

5 initiatieven rond studiekeuze

  1. Rodeloperdagen: leerlingen uit het lager onderwijs volgen een halve dag les om kennis te maken met het secundair.
  2. De studiebegeleider begeleidt leerlingen tijdens een snuffelstage in een andere studierichting op school en contacteert andere scholen uit de scholengemeenschap als een leerling zijn keuze niet vindt op KA Etterbeek. Hij/zij mag dan een paar dagen meedraaien in een andere school.
  3. Op mini-SID-in’s op school krijgen de leerlingen bij de overstap naar een nieuwe graad peer-to-peer-informatie over de studierichtingen van ambassadeurs uit de tweede en derde graad.
  4. Een jaartaak voor het vak Nederlands focust op studie- en beroepskeuze. Leerlingen kunnen een beroep testen. De school spreekt ook de ouders aan om leerlingen een dagje te laten meelopen in hun job. Leerlingen delen daarna hun ervaringen in de klas.
  5. Oud-leerlingenbeurs en TED-talks van ouders of speeddaten met ouders. Zij komen, op vraag van leerlingen, hun beroep toelichten.
foto van Sofie Robberechts

Studiekeuze loopt 6 jaar lang

“De 5 initiatieven hierboven zijn de pijlers van onze werkgroep onderwijsloopbaanbegeleiding”, vertelt kwaliteitscoördinator Sofie Robberechts.

“Met de werkgroep verzamelen we alle individuele initiatieven rond studiekeuze en bespreken we wat goed loopt en waar leraren nog tegenaan botsen. Zo stemmen we alles op elkaar af en delen we die informatie ook met andere leraren. Niet iedereen moet het warm water uitvinden. Losse initiatieven zijn minder sterk dan een echt traject.”

“Als kwaliteitscoördinator begeleid ik alle werkgroepen op school. Ik bewaak de doelstellingen, stuur bij als dat nodig is, overleg met leraren wat de volgende stappen zijn. En ik verzamel feedback van de leerlingen. Hun input is het krachtigste wapen om leraren in gang te zetten. Want alle leraren willen uiteindelijk het allerbeste voor de leerlingen.”