Zo doen zij het Dit artikel behoort tot de reeks Mediawijsheid Gepubliceerd op

Mediawijsheid in je schoolbeleid: 10 pijlers

2 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Mogen leerlingen hun gsm gebruiken tijdens de les? Wat doe je als een leraar tegen zijn wil gefilmd wordt? Tso-/aso-school Rozenberg in Mol heeft 1 eenvoudig antwoord: vertrek vanuit respect. “Dat is de basis voor het hele schoolbeleid, dus ook voor afspraken rond mediawijsheid”, zegt directeur Mario Hannes.

  1. Mediawijs beleid met 1 regel

    Mario Hannes: “Wij hebben eigenlijk maar 1 regel: respect. Voor jezelf, anderen en materiaal. Die eenvoudige rode draad dekt heel veel. Ook situaties rond mediawijsheid. Bijvoorbeeld: een leerling die op Facebook zit tijdens een klassikale uitleg, is niet respectvol. Kijk wat je hebt in je pedagogisch project en schoolreglement. Mediawijs beleid moet je vooral niet isoleren, maar organisch laten groeien binnen je schoolbeleid. Wij hebben nooit gedacht: nú gaan we een mediawijsbeleid schrijven.”

  2. Leerlingen mediawijs maken voor hun toekomst

    Mario Hannes: “Inzetten op de toekomst en vooruitstrevend zijn. Dat zit in het DNA van onze school. Wij willen leerlingen groot maken, niet klein. Voor de katholieke zusters decennia geleden was dat een overheadprojector. Nu is dat investeren in mediawijsheid en technologie voor de toekomst van onze leerlingen.”

  3. Een goede les kan ook met krijt

    Mario Hannes: “Ik zeg aan mijn leraren: geef les met passie en kies het medium waar je je goed bij voelt en dat past bij de leerstof. Of dat nu krijt is of een digitale tool. Verschillende werkvormen aanbieden, is zelfs positief. De helft van onze leraren gebruikt geregeld digitale ondersteuning. Wij willen niet krampachtig het hele team in een keer overtuigen. Laat staan ze een minderwaardigheidsgevoel bezorgen als ze nog niet helemaal mee zijn in het verhaal. Dat herleidt de weerstand tot een minimum.”

  4. Verlaag de drempel voor leraren

    Mario Hannes: “We zijn in het begin te veel vertrokken vanuit de voortrekkers: leraren die veel afweten van digitale tools. We wilden te hard laten zien aan de anderen wat je er allemaal mee kan doen. Dat werkt verlammend voor beginnelingen. Nu bieden we laagdrempelige bijscholingen, oefenmomenten en korte sessies tijdens de middag aan: hoe een filmpje downloaden voor tijdens de les? Hoe foto’s in een powerpoint gebruiken?”

    Mediawijsheid in je schoolbeleid: directeur Mario Hannes
  5. Scheid leren, ontspanning en communicatie

    Mario Hannes: “Wij maken een duidelijk onderscheid tussen 3 functies: leren, ontspannen en communiceren. Zo mogen gsm’s tijdens de les enkel om te leren. Ontspannen en communiceren doen leerlingen op de speelplaats en buiten de schoolgebouwen.”

  6. Voorzie 1 betaalbaar toestel

    Mario Hannes: “Leerlingen mogen hun eigen smartphone, tablet of laptop mee naar school nemen. Bring Your Own Device (BYOD) heet dat. Gaandeweg hebben we ontdekt dat het eerder Bring Your Own Problem is. Zo veel verschillende toestellen ondersteunen is niet mogelijk voor een ICT-dienst. We kiezen daarom binnenkort 1 leertoestel dat leerlingen heel betaalbaar kunnen huren of kopen. En natuurlijk is stabiele wifi een basisvereiste om aan mediawijsheid te doen.”

  7. Betrek je leerlingen

    Mario Hannes: “We stelden vast dat gsm’s voortdurend stiekem werden gebruikt. De leerlingenraad heeft dan alle leerlingen gevraagd welke afspraken ze willen rond gsm’s op school. In een werkgroep met de leerlingenraad, leraren, ouderraad en leerlingenbegeleiders zijn afspraken gemaakt. Die hebben we 3 maanden uitgeprobeerd en bijgestuurd. Zo hebben de leerlingen van het zesde jaar een eigen lokaal en daar mogen ze ook hun gsm gebruiken tijdens de pauzes of wachturen.”

  8. Steek energie in dialoog

    Mario Hannes: “We spreken leerlingen eerst aan, daarna sanctioneren we pas. Dat impliceert wel een voortdurende dialoog. Dat vraagt veel energie. Soms zuchten leraren dat ze elke 10 meter een leerling met een smartphone in zijn handen moeten aanspreken. Maar dat geldt evengoed voor andere schoolregels.”

  9. Sanctioneer stapsgewijs

    Mario Hannes: “Ongevraagd een foto van iemand nemen? Wij gebruiken gewoon de vaste afspraken rond sanctioneren. Stap 1: de leerling aanspreken. Stap 2: een klein herstelgericht initiatief, zoals toestemming vragen. Stap 3: een groter herstelgericht initiatief, zoals nablijven voor een sessie sociale vaardigheden. Daarna volgt een strafstudie, bijvoorbeeld bij onbeleefd gedrag. De leraar kiest die stappen autonoom.”

  10. Gsm’s verbieden is hypocriet

    Mario Hannes: “Smartphones worden voortdurend gebruikt. Openlijk en stiekem. Dus je hoofd in het zand steken heeft geen zin. Als leerlingen een sms’je sturen naar scholen waar gsm’s zogezegd verboden zijn, krijgen ze binnen de minuut antwoord.”

Een beleid rond mediawijsheid in 5 stappen? Download de brochure ‘Mediawijsheid voor schoolbestuurders’

 

Hoe mediawijs is Rozenberg?

  • Gsm’s mogen tijdens de les om te leren en met toestemming van de leraar.
  • Leerlingen en ouders checken studieuren en rapporten via de speciaal ontwikkelde schoolapp. Een van de eerste in Vlaanderen zelfs.
  • Een mediawijze leerlijn: in de eerste graad wordt gefocust op mediagebruik en gevaren van sociale media, in de tweede graad op veilig online, in de derde graad op sexting en cyberpesten.
  • Er is een ICT-ondersteund open leercentrum met snelle of stille werkunits.