Klastips Dit artikel behoort tot de reeks Mediawijsheid Gepubliceerd op

Hoe overleef je gsm’s in de klas?

3 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Leerlingen moeten mediawijs worden en ICT-vaardigheden leren. Dat kan met gsm’s tijdens de les. Ja, maar … wat als ze de hele tijd op Facebook zitten? Wat als ik stiekem gefilmd word? Wat met leerlingen zonder?

Met deze 10 tips van Geert Callebaut, lector nieuwe media in de lerarenopleidingen van Odisee Aalst, en Koen Mariën, leraar en pedagogisch ICT-coördinator in de tso-/aso-school Rozenberg in Mol, kan je díe excuses alvast niet meer inroepen.

  1. Ja, maar … met gsm’s zijn mijn leerlingen de hele tijd afgeleid

    Koen Mariën: “Ik ervaar eigenlijk weinig problemen. Als leerlingen bezig zijn met iets dat hen motiveert, hebben ze minder nood aan afleiding. Tussendoor een berichtje naar je lief sturen, is dat zo erg? Veel belangrijker: is je einddoel gehaald?”

    Geert Callebaut: “Afleiding is van alle tijden. Wij gaven vroeger briefjes door. En volwassenen checken tijdens een vergadering ook hun mail.”

  2. Ja, maar … wat als ze de hele tijd op Facebook zitten?

    Koen Mariën: “Als je vooraan les geeft, zie je minder. Met een afwisseling in didactische werkvormen zie je meer. Dat is intensiever, maar werkt en geeft veel voldoening.”

  3. Ja, maar … wat als ik stiekem gefilmd word?

    Koen Mariën: “Ga er vanuit dat zoiets gebeurt. Maar leerlingen moeten leren dat dat niet mag. Dat maakt hen net mediawijs. Wij gebruiken trouwens dezelfde regels en sancties voor dit soort dingen als voor te laat komen of spieken. Eerst spreek ik de leerling aan en laat hem bijvoorbeeld alsnog toestemming vragen. Als de leerling hardleers is, moet hij zijn gsm op de bank leggen. Zo kan ik het beter in het oog houden. Of een stapje verder: nablijven voor een studie sociale vaardigheden.”

  4. Ja, maar … gsm’s verbieden is toch gemakkelijker?

    Geert Callebaut: “Die gsm’s zitten toch in hun broekzak of boekentas. De verboden vrucht is ook altijd interessanter. En met smartwatches wordt het nog moeilijker – dat is een polshorloge waarop je berichtjes en mails binnen krijgt. Je kan in overleg met de ICT-coördinator wel bepaalde websites blokkeren op school. Dat kan zeker als dat past bij de stijl van je school. Maar bedenk ook: maak je leerlingen op deze manier mediawijs?”

    Koen Mariën: “Als ze thuis studeren, kunnen we ook niet verbieden dat ze ondertussen op Facebook gaan. Daarom kunnen we ze beter op school leren om met die verleiding om te gaan.”

    Jongens met gsm in de klas

  5. Ja, maar … ik concentreer me liever op mijn les

    Geert Callebaut: “De inhoud primeert natuurlijk op de technologie. Smartphones of tablets mogen niet te veel aandacht vragen of de les storen. En alles moet goed werken. Technologie moet ondersteunend zijn, geen doel op zich.”

    Koen Mariën: “Je moet het niet gebruiken omdat het cool is, maar omdat het relevant is. En belangrijk: boek je er leerwinst mee?

  6. Ja, maar … mijn leerlingen weten er meer van dan ik

    Geert Callebaut: “Leerlingen hebben vaak meer technische kennis dan leraren, maar ze zijn niet zo mediawijs. Welke informatie is betrouwbaar? Hoe gedraag ik me op sociale media? Daar kan je hen in coachen.”

  7. Ja, maar … dan heb ik nog meer regels in mijn klas

    Koen Mariën: “Ik maak in september afspraken samen mét mijn leerlingen. Wanneer wel of niet gsm’s gebruiken? Wanneer mag je foto’s nemen? Maar eigenlijk heb ik maar 1 basisregel: je mag je gsm gebruiken, behalve als ik zeg dat het niet mag. Dat werkt.”

  8. Ja, maar … wat met leerlingen zonder gsm?

    Geert Callebaut: “Laat dat net een reden zijn om wel aan mediawijsheid te werken. Mediawijsheid is het nieuwe zwemmen. Niet alle leerlingen kunnen van thuis uit zwemles volgen. Maar het is belangrijk om te leren zwemmen. Dus geeft de school die kans. De school werkt emanciperend en kan alle leerlingen mediawijze vaardigheden aanleren. Scholen kunnen bovendien een aantal gsm’s of tablets voorzien, verhuren of verkopen aan betaalbare prijzen.”

  9. Ja, maar … wat als de wifi niet werkt?

    Geert Callebaut: “Een stabiele wifi is noodzakelijk. Eerst wifi, dan pas pedagogie en didactiek.”

  10. Ja, maar … ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen

    Koen Mariën: “Start klein. Probeer het eens uit in 1 les. Zoek het niet te ver. Gebruik gsm’s als rekenmachine, om iets op te zoeken of om een foto van het bord te nemen. Speciale apps kunnen eventueel later. Gewoon doen; het maakt de lessen zo veel leuker en het motiveert leerlingen.”