Zo doen zij het Dit artikel behoort tot de reeks Vrijdag MagDag – Ga digitaal​​ Gepubliceerd op

Leraar Tamara test leerplatform Google Classroom

2 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

“Als je leerlingen mediawijs wil maken, moet je zelf ook mee in het digitale bad”, vindt Tamara, leraar Nederlands en Engels op Atheneum MXM, in Merksem. En dus geeft ze zelf het goede voorbeeld op een aantal sociale media en experimenteert ze met nieuwe leerplatformen zoals Google Classroom.

“Tot twee jaar geleden bleef ik ver weg van ICT. Ik had de basiskennis die elke leraar heeft, meer niet. Vanaf dan ben ik beginnen zoeken hoe technologie en media mijn lessen sterker kunnen maken. Nu is Google Classroom al meer dan een half jaar mijn favoriete speeltuin. Niet omdat het fancy is, maar omdat het moet. Alleen dan kan je echt werken op maat, differentiëren, remediëren, (tussentijdse) feedback geven, het proces evalueren en je leerlingen voorbereiden op het bedrijfsleven.”

Werken in de cloud

“Werken in de cloud – met apps – is de nieuwe manier van werken. Het is gratis, gebruiksvriendelijk en efficiënt. Het kan niet dat leerlingen in deze digitale wereld daarvan niets opsteken in hun schoolcarrière. Dan ontneem je ze veel kansen. En er valt dertig kilo papierwerk van mijn schouders. Alles blijft opgeslagen, zowel leerlingen als leraren kunnen alles altijd raadplegen. Redenen genoeg voor leraren om meer te spelen met technologie.”

Leraar Tamara helpt haar leerlingen met Google Classroom

Leerlingen zeggen soms oprecht: ‘Bedankt dat je ons die online kansen toont.”

Google Classroom versterkt klasband

“ICT is binnen mijn vakken nooit een doel, het is slechts een middel. Ik probeer mijn vakinhoud over te brengen en de leerlingen tegelijkertijd kennis te laten maken met andere mogelijkheden om te studeren, te oefenen, te presenteren en samen te werken. Google Classroom leent daarvoor perfect: leerlingen werken gelijktijdig in hetzelfde document, ze hangouten en chatten over de leerstof. Doordat Google Classroom een interactief platform is, versterkt het ook de klasband. Leerlingen zeggen soms ook oprecht: ‘Bedankt dat je ons die kansen toont, we wisten niet dat dit mogelijk was.’”

Schoolwifi open voor leerlingen

“Een online klas vraagt een doordacht wifibeleid. De school zet wifi open voor de leerlingen. Terecht, want als je ze op school volledig afsluit van de digitale wereld leer je ze niet om er verstandig mee om te gaan. Tijdens de pauzes kunnen ze erop en als de leraar dat toelaat ook tijdens de lessen. Maar als een leraar vraagt om de smartphones uitmoeten, doen ze dat ook. De leerlingen die thuis geen internet hebben, kunnen na vier uur nog een uurtje langer op school met een computer werken. En een persoonlijke laptop – niet al mijn leerlingen hebber er een – is eigenlijk niet nodig. Alle tools die ik gebruik zijn allemaal beschikbaar op smartphone.”

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een