Klastips Gepubliceerd op

Het geheim van een goede klasblog

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

Juf Hilde
Juf Hilde spreekt uit ervaring. Al 6 jaar onderhoudt ze een klasblog. Wil jij meer halen uit je blog? Of moet je er nog mee starten? Juf Hilde uit Merksplas weet raad.

 

  1. Bezint eer ge begint

    Juf Hilde: “Ik ben zelf nogal onbezonnen in het bloggen gevlogen. Maar een blog opstarten én onderhouden vraagt tijd. Veel hangt natuurlijk ook van jezelf af. Stel je vooraf deze 2 vragen: ‘Hoeveel tijd wil ik eraan kwijt?’ en ‘Hoe zie ik het bloggen?’.

    Wil jij een blog als informatiekanaal van leraar naar ouders? Als bron van extra oefeningen? Moet het een plekje worden waar leerlingen kunnen schrijven en lezen? Wil je liever een foto- of videoblog maken? Ga je met de klas bloggen of met je leerjaar? De mogelijkheden zijn legio. Best een nachtje over slapen dus.”

  2. Mijn ochtendritueel

    Juf Hilde: “’s Ochtends, bij het onthaal, las ik een blogmoment in. Samen kijken we naar wat die dag verschijnt. Zijn er foto’s van de uitstap van gisteren? Staat er een leuke oefening op of iets om te lezen? Welke reacties kregen we van papa’s of mama’s?

    Je kan samen lezen hoeveel bezoekers er al zijn langsgeweest. Zo’n groot getal! En waar vind je alle tafelspelletjes terug? En de foto’s van vorige maand? Stapje voor stapje leren de kinderen zo werken met de blog. Zo’n ochtendritueel zorgt er ook voor dat de kinderen ’s avonds nog eens op de blog komen snuffelen.”

  3. screenshot van klasblog op tablet

    Op de blog kan je ook materialen plaatsen: de klasagenda, het toetsenrooster, de huiswerkafspraken, een Franse woordenlijst, extra oefenbladen, leuke filmpjes …

     

    Blog voor en met de kinderen

    Juf Hilde: “Bloggen met kinderen van 12 jaar is helemaal anders dan met kinderen van 8. Bij jonge kinderen schrijf je meer zelf. Grotere kinderen kunnen al prima verslagjes schrijven, of leuke ideeën zelfstandig uitwerken.

    Niet alle kinderen schrijven graag en toch vind ik het belangrijk dat ze allemaal eens voor een publiek schrijven en feedback krijgen. Daarom werk ik soms met blogbeurten. Elke week zorgen 3 of 4 kinderen voor een artikel. Of ik motiveer hen met een geen-huiswerkbon in ruil voor een blog-artikel. Wie 10 mooie zinnen schrijft over een uitstap, met hoofdletters, leestekens en alles erop en eraan, hoeft die ene dag geen huiswerk te maken.”

  4. Informeer ouders

    Juf Hilde: “Een trouw lezerspubliek opbouwen is niet eenvoudig. Ook al zouden ouders een vlieg in de klas willen zijn, toch vinden ze niet altijd de weg naar de klasblog. Maak daarom op je blog een ouderpagina, met een beetje uitleg over bloggen en de eindtermen die we ermee bereiken – dat zijn er trouwens een heleboel. Door reacties op je blog toe te staan, betrek je hen bij het klasgebeuren. En je kan hen laten meedenken. Bijvoorbeeld: ‘Waar zullen we deze lente op schoolreis gaan?’

    Als ouders weten wanneer er iets nieuws online staat, zijn ze sneller geneigd om op je blog te kijken. Zorg dus voor regelmaat. Je kan bijvoorbeeld elke donderdag foto’s delen, of elke vrijdag de grappigste uitspraken van je leerlingen posten.”

  5. Extraatjes op je klasblog

    Juf Hilde: “Op de blog kan je ook materialen plaatsen: de klasagenda, het toetsenrooster, de huiswerkafspraken, een Franse woordenlijst, extra oefenbladen, het werkwoordschema, wiskundefilmpjes… Ouders en kinderen kunnen die thuis bekijken of downloaden.

    Via Box.com kan je die bestanden uploaden. Ook YouTube werkt met insluitcodes, waardoor je filmpjes heel eenvoudig op de blog kan tonen.

    Wil je echt verrassend uit de hoek komen? Met Nutshell Camera maken je leerlingen een miniverhaaltje van 3 foto’s. Liever geen beelden? Met Soundcite zet je een geluidsfragment onder je tekst. Zo kan je meteen ook laten horen welke mooie liedjes jullie zingen in de klas.”

  6. Mediawijsheid

    Juf Hilde: “Geen betere manier om te leren omgaan met het internet dan een klasblog! Door elke ochtend de blog te bekijken en te bespreken, leren de kinderen ook wat je beter wel en niet doet online.

    Ook al zijn ze soms nog klein, ze kunnen maar beter op tijd leren dat je alleen je voornaam mag gebruiken als je reacties post. Samen kan je kijken naar wat reclame is – “Proficiat, u bent bezoeker nummer 1 000 000! Dit is géén grap!” – en waar je wel of niet op mag klikken. ‘Jong geleerd is oud gedaan’, is een veel gehoorde reactie van ouders.”

  7. Auteursrechten

    Juf Hilde: “Een klasblog kan er prachtig uitzien. Maar let op met foto’s en afbeeldingen, die je zomaar van het net plukt. Op heel wat materialen rusten auteursrechten.

    Zorg daarom steeds dat je tekeningen, afbeeldingen of foto’s gebruikt die je zelf maakte of die rechtenvrij zijn (creative commons). Hiervoor bestaan heel wat gespecialiseerde websites bijvoorbeeld StockSnap. Voorkomen is beter dan genezen.”

 


Hilde Vorsselmans is leraar in de Vrije Basisschool Merksplas. Haar klasblog heet groeigras.blogspot.com. Ze houdt ook een juffen-blog bij met tips voor andere leraren. Die heet: jufgroeit.blogspot.com. Op Twitter vind je haar via @juf_hilde.