Zo doen zij het Mediawijsheid

Iedereen kan kinderen leren programmeren

4 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

In de kleuterklas van juf Mieke leren de kleuters, zonder dat ze het doorhebben, al programmeren. Met een robotje. Maar er bestaan ook gratis tools en spelletjes voor thuis en in de klas.

Programmeren als spel

In de Vrije Basisschool Sint-Joris in Alken werkt juf Mieke dagelijks met een Bee-Bot. Dat robotje ziet eruit als een vrolijke bij op wieltjes. Om hem te laten rijden, moeten leerlingen vooraf met pijltjesknoppen een route uitstippelen. Alleen als ze correcte instructies geven, rijdt hij naar de juiste plek. Programmeren voor beginners, dus.

Juf Mieke zet hem regelmatig in. “Soms mag de Bee-Bot beslissen met welke activiteit we de dag beginnen. Dan leg ik 2 kaartjes op het rooster en moeten de kinderen het bijtje laten rijden naar de activiteit die ze het liefst doen. Soms gaat het mis. Daar lachen we dan met zijn allen om, maar we beginnen toch met de activiteit waarmee ze eigenlijk niet wilden starten. De robot beslist!”

Met de Bee-Bot blijven kinderen die snel afgeleid zijn beter bij de les. “Reken- of taallessen kunnen ook perfect met Bee-Bot. Dan sturen de kleuters de Bee-Bot naar een woord dat begint met de letter S. Of ze verbinden 2 woorden die rijmen. De Bee-Bot maakt het allemaal spannender.”

Juf Mieke met haar klas

Waarom leren programmeren?

Professor Frank Neven doceert Informatica aan de UHasselt en probeert meer ‘digitaal denken’ in het onderwijs in te voeren. Hij introduceerde de Bee-Bot bij juf Mieke.

Neven: “Simpel gezegd is programmeren het uitschrijven van instructies om een probleem op te lossen. Meestal voert een computer die instructies dan uit, maar dat hoeft niet. Bee-Bot is een voorbeeld van hoe je kinderen kan leren over informatica, zonder een computer te gebruiken.”

“Tijdens het spelen leren kinderen veel belangrijke vaardigheden. Zoals een probleem analyseren: ‘Hoe komt Bee-Bot van hier naar daar?’. En de gevolgen van hun eigen acties voorspellen: ‘Als ik nu op dit pijltje klik, gaat de Bee-Bot straks naar rechts.’ Ze leren ook om een groot probleem in kleinere stukjes te delen: ‘We gaan eerst van A naar B en dan komen we bij C.'”

“Al deze vaardigheden noemen we ‘computationeel denken’. In onze digitale wereld is dat heel belangrijk. Tegen de tijd dat deze kleuters de arbeidsmarkt op gaan, maken we alweer gebruik van nieuwe techniek. We kunnen ze dus beter niet de computerprogramma’s van nu leren, maar de vaardigheden om met elk soort digitaal middel om te gaan. Zo worden ze later succesvolle techniekgebruikers.”
 
 

Gratis leren programmeren

Je hoeft geen robot te kopen om te programmeren. Er zijn ook andere opties.

  • Knutsel zelf pijltjes
    Je kunt zelf papieren pijltjes maken en een van de kinderen aanwijzen als ‘robot’. Hij of zij loopt dan de route die de andere kinderen uitstippelen.
  • ScratchJr
    Met deze gratis app maken kinderen zelf verhaaltjes en spellen op de tablet.
  • Kodable
    De eerste stapjes naar programmeren. Om individueel aan te werken, of met de groep op het smartboard.
  • Stuur ze naar CoderDojo of een STEM-academie. Want net als een muziekacademie of sportclub, bestaan er ook clubs waar kinderen leren programmeren.
  • Of, je kan jezelf als robot inzetten, zoals deze docent.


Meer tools om te leren programmeren vind je op op de website van STEM-academie Fyxxi.
Ideeën voor in de klas pluk je bij KlasCement: basis en secundair
.