Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Met regels op de speelplaats, spelen kinderen meer

Op vraag van de leerlingen ontwierp leraar Rudi Schrooten speelplaats­regels in basisschool De Bosstraat in Wilsele. Dat kostte tijd en strategie. Willen jouw leerlingen het volgend schooljaar anders? Begin er nu al aan!

Portret Rudi Schrooten

“Mijn leerlingen uit het eerste leerjaar hebben ook recht op hun plekje op de speelplaats”, vertelt meester Rudi.

Frustraties

Rudi Schrooten: “Vroeger mochten de leerlingen vrij spelen over de hele speelplaats. Klinkt perfect, maar in de praktijk heerste het recht van de sterkste. De grote jongens stonden elke dag op het voetbalveld te shotten, de kleintjes nooit. En als ze toch tussen de grote jongens liepen, kwamen er ongelukken van.

Die frustratie gooiden ze er vaak uit tijdens mijn lessen. Ze hadden gelijk. Daarom wilde ik opkomen voor mijn leerlingen uit het eerste leerjaar. Zij hebben ook recht op hun plekje op het veld. Ik legde hun vraag voor op een personeelsvergadering en mocht van de directie een speelplaatsplan ontwerpen.”

Speelkansen

Rudi Schrooten: “Nu zijn er 3 zones op de speelplaats: een basketveld, een voetbalveld en een zone met zitbanken. Tijdens de voor- en namiddagspeeltijd spelen de kinderen per graad op hun eigen zone. Tussen de zones zijn er ook enkele neutrale stukken waar iedereen altijd kan spelen. Tijdens de middag mag iedereen overal spelen.

De zones en het doorschuifsysteem hangen in alle klassen uit. Iedereen kent en snapt het systeem. Het resultaat? Alle leerlingen krijgen speelkansen en er zijn minder ongevallen. Bovendien ‘bemoeien’ grote broers en zussen zich minder vaak met de akkefietjes die kleine broer of zus in een andere zone heeft en leren leerlingen uit parallelklassen elkaar beter kennen.”

Iedereen mee met nieuwe regels

Rudi Schrooten: “Collega’s konden zich vinden in mijn voorstel. Leerlingen ook. De zesdejaars mopperden wel. Logisch dat er reactie kwam, veranderingen roepen altijd wat weerstand op. Maar na een paar weken ging de storm liggen. Een enquête bevestigde daarna dat de nieuwe speelplaatsregels werken. Intussen lijkt het alsof ze er altijd geweest zijn.”

 

Stap per stap

  1. Bespreek de regels met collega’s en werk een alternatief uit.
  2. Leg het alternatief voor aan alle collega’s, directies en leerlingen.
  3. Test de nieuwe regels nog hetzelfde schooljaar en perfectioneer ze.
  4. Laat de nieuwe regels ingaan vanaf september.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...