Gepubliceerd op
Verhaal

Directeur Lydia: “Een verkrachting op onze school?”

“Huilend vertelde Jolien ons dat Jeroen haar betast had in de toiletten. En meer. We stonden perplex.” Directeur Lydia besefte meteen dat ze hulp moest inschakelen. Hoe pakte ze dit incident aan?
 

“Tijdens de turnles vraagt Jeroen (13) of hij naar het toilet mag gaan. Iets later moet ook Jolien naar het toilet. Op het einde van de les ziet de leraar Jolien uit de jongenstoiletten komen. Ze geeft haar een uitbrander. Jolien begint te wenen en doet haar verhaal.”

“Jeroen heeft haar in de jongenstoiletten geroepen omdat er geen toiletpapier meer was. Ze wilde hem helpen omdat hij haar ook altijd helpt in de klas. ‘Jeroen heeft me toen vastgenomen, mijn broek naar beneden getrokken en is met zijn vinger aan het voelen geweest en ‘binnengeweest’ en daarna nog ‘met iets anders’”, vertelt Jolien. We stonden perplex. Jeroen klapte helemaal dicht. Hij wilde niks vertellen.”

“Ik besefte dat we hulp nodig hadden, dat we niet opgeleid waren voor seksueel grensoverschrijdend gedrag. We hebben toen een Vertrouwenscentrum Kindermishandeling opgebeld: wat moesten we doen?”
 

Seksualiteit op school: wat is normaal?

Je probeert bij zo’n grensoverschrijdend seksueel gedrag detective te zijn, je wil alles weten, wat er precies gebeurd is en hoe. Je wil zo’n voorval niet minimaliseren, maar je wil het ook niet meer dan nodig opblazen. Kinderen groeien en moeten fouten kunnen maken. Maar wat is dan normaal gedrag, waar ligt de grens? Wat is erover? En hoe pak je dat aan?

De leraren reageerden erg verschillend. ‘Ach, wij hebben vroeger ook ‘gefoefeld’ en geëxperimenteerd, we moeten daar niet zo zwaar aan tillen’, zeiden sommigen. Maar voor anderen lag het veel moeilijker: Jeroen was over de grens gegaan en moest een stevige straf krijgen. Er is toch ook iets fout met hem als hij dat soort van gedrag stelt? We hebben de bewaking aan de toiletten opgevoerd, de regels scherp gesteld en Jeroen mocht enkele dagen later niet mee op bosklassen vertrekken.
 

Communicatie met ouders

Jolien wilde niet dat we iets aan haar ouders vertelden. We hebben het gesprek samen met haar voorbereid. De mama schrok erg, vooral ook omdat haar dochter er haar niets over wou zeggen. Ze zijn samen naar de gynaecoloog geweest, een heel moeilijk moment. Joliens vader was woest en vond dat de jongen meteen van school moest worden gestuurd. En als dat niet zou gebeuren, zou hij zijn dochter van onze school weghalen.”
 

Verkrachter op school

“Natuurlijk waren de ouders van Jeroen erg geschrokken. Eerst weigerden ze het verhaal te geloven. We hebben gevraagd om contact op te nemen met het Vertrouwenscentrum om te bekijken hoe Jeroen begeleid kon worden. Ze waren ook bang. ‘Is er een kans dat de ouders van het meisje een klacht indienen bij de politie’, vroegen ze.

Op school wisten aanvankelijk enkel de turnleraar en ik van het voorval in de toiletten. Maar zoiets kan je niet stil houden. We hebben het dan op een personeelsvergadering verteld en over seksueel grensoverschrijdend gedrag gepraat. We hebben ook gevraagd om het voorval discreet te houden. Heel wat leraren zitten op Facebook, vaak ook samen met ouders van de school. Voor je het weet wordt er in het dorp verteld dat er een verkrachter zit op school.”
 


Seksueel grensoverschrijdend gedrag op jouw school? Lees de tips van Sensoa.

Ben jij klaar voor een crisis op school?

  • 6 echte verhalen van directeurs
  • tips die jou en je team sterker maken
  • wacht niet met lezen tot het gebeurt