Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Zo kan je zelf iets veranderen op school

Persoonlijke verontwaardiging kan een trigger zijn voor verandering op school. Leraar biologie David Vierbergen gooide de frisdrank­automaten buiten. Maar dat kostte tijd en strategie. Wil je het bij jouw op school anders? Begin er nu aan!

Portret van David Vierbergen

“Verandering werkt alleen als ze gedragen is door een groep”, zegt David Vierbergen.

Frustratie

David Vierbergen: “Frisdrankautomaten zijn dieven die een regelrechte aanval plegen op de gezondheid en de portefeuille van jongeren. En toch staan ze op school. Dat frustreerde me. Als leraar biologie, maar ook als mens, vind ik gezondheid en milieu belangrijk. Dat bewustzijn wil ik meegeven aan leerlingen. Maar je kan niet met het hele team tijdens de lessen keihard inzetten op gezondheid en op de speelplaats cola aanbieden aan je leerlingen.

De directie snapte dat en wilde werk maken van een helder gezondheidsbeleid op school. Omdat je zo’n visie niet zomaar uitvindt, klopte ik aan bij het LOGO (lokaal gezondheidsoverleg). Daar raakte ik nog meer gebeten om de cola-automaten er echt uit te gooien.”
 

Iedereen mee

David Vierbergen: “Verandering werkt alleen als ze gedragen is door een groep. De werkgroep milieu en gezondheid stond achter het idee, de directie ook. De automaten buitengooien paste binnen de schoolvisie op gezondheid, maar sneed ook in haar vel. 60.000 blikjes per schooljaar leveren veel geld op en de sluwe multinationals lijmen scholen extra met cadeautjes zoals voetbaldoelen.

Toch klopte de directie het plan af. Maar je raakt nog niet zo simpel van de automaten af. Onze Technisch Adviseur (TAC) moest het hele contract uitvlooien om eronderuit te geraken.”
 

Weerstand

David Vierbergen: “Natuurlijk zagen de leerlingen de automaten niet graag verdwijnen en was er protest. Om ze te overtuigen moet je ze informeren en bewustmaken van wat te veel suiker met je doet. Ze zien ook dat de afgedankte automaten passen in een schoolvisie waarin we acties organiseren rond gezonde voeding, lokale keuzes en milieuvriendelijk transport. De school investeerde ook in propere waterfonteinen.

Tegenstanders vinden dat de automaten moeten blijven en dat we leerlingen moeten leren omgaan met keuzes. Dat vind ik een drogreden. Kiezen tussen kraantjeswater in de toiletten en fancy colablikjes is als kiezen tussen een verrimpeld stuk fruit en een glanzende appel.”
 

Stap per stap

  1. Leg je idee voor aan een werkgroep. Zorg voor een draagvlak.
  2. Spreek de directie aan. Vertel hoe de maatregel past binnen een brede schoolvisie.
  3. Informeer de leerlingen. Leg de verandering uit.
  4. Voer de maatregel uit en zorg voor een alternatief.

Pik je Lerarenkaart op vóór 8 juli!*

  • Voor je klas en jezelf
  • Meer dan 1000 voordelen
  • Een zomer vol inspiratie
Waar ligt mijn Lerarenkaart?

*Opgelet: dit is je laatste kans om je Lerarenkaart 2019 af te halen