Gepubliceerd op
Specialist

Sensoa: “Seksueel gedrag moet je leren””


Voor kussen in de fietsenstalling krijg je schoolarrest. “Seksueel gedrag hoort blijkbaar niet thuis op school en dus stellen we regels op”, zegt Erika Frans van Sensoa. “Maar leerlingen moeten seksueel kunnen groeien. Ook op school.”

Erika Frans van Sensoa

Zien we meer onrustwekkend seksueel gedrag bij kinderen en jongeren?

Erika Frans: “Opvoeders reageren vaak heel bezorgd over seksualiteit. De zaken Dutroux en Vangheluwe hebben daar zeker iets mee te maken. We stellen geen stijging vast van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij jongeren. Er zijn wel verschuivingen. Zo is er nu meer internetgerelateerd seksueel grensoverschrijdend gedrag.”

“Scholen stellen ons vaak vragen over onrustwekkend seksueel gedrag. Meestal maken ze zich meer zorgen dan nodig en gaat het om normaal experimenteergedrag. Ze hebben een houvast nodig die hen helpt kijken naar seksueel gedrag en vertelt wat aanvaardbaar is en wat niet. Kinderen en jongeren hebben genoeg experimenteerruimte nodig om op te groeien tot volwassen seksuele wezens.”
 

Is de school daar de juiste plaats voor?

Erika Frans: “Scholen zeggen vaak: ‘Wij zijn er om goed onderwijs te geven, een school is geen experimenteerruimte voor seksueel gedrag’. Op zich klopt dat natuurlijk. Maar aan de andere kant is er ook de speelplaats, zijn er toiletten en kleedkamers, sport je samen, ga je op zeeklassen of op meerdaagse reis. Leerlingen kunnen niet niet-seksuele wezens zijn. Dus kan je ook niet anders dan je opvoedende rol opnemen. Door seksuele en relationele vorming te geven, ook over een onderwerp als seksueel grensoverschrijdend gedrag.”

“In het buitengewoon onderwijs beseft men volop dat men aan de slag moet. Veel gewone scholen reageren echter vaak pas na een incident.”
 

Hoe kan je dat als school doen?

Erika Frans: “Een meisje van 13 en een jongen van 16 hebben seks met elkaar op de toiletten met wederzijdse toestemming. Na de biologieles realiseert het meisje zich dat ze onveilig gevrijd heeft en schiet in paniek. Meteen gaan we veroordelen, de wet toepassen, overreageren: de jongen is een verkrachter, moet van school gestuurd worden en we moeten aangifte doen bij de politie. Hier moet je echter in de eerste plaats opvoeden, in gesprek gaan met de 2 leerlingen.”

“Zet seksualiteit op de agenda in de klas in plaats van enkel repressief te handelen bij een incident. We zien seksueel gedrag op school vaak niet als ontwikkelingsgedrag waarbij onze leerlingen ook fouten mogen maken.”
 


Is seksueel gedrag problematisch of niet? Het vlaggensysteem helpt je oordelen.

Klasse Magazine = cadeau aan jezelf *

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, ...)
  • Je Lerarenkaart 2020 valt gewoon in je brievenbus.
*Betaal vóór 30 oktober en krijg je Lerarenkaart 2020 thuisbezorgd.