Gepubliceerd op
Blog

“Een leraar is nooit ‘af'”

Negen maanden geleden startte Anne in het basisonderwijs. Toch heeft ze nog steeds niet het gevoel er helemaal klaar voor te zijn. “Krijg je dat ooit? Of ben je nooit helemaal ‘af’ als leraar?” Startende leraar Anne schrijft over haar ervaringen en bezorgdheden.

“Een klein jaar geleden, net voor ik afstudeerde, dook de kwestie af en toe op. ‘En Anne, ben je er nu helemaal klaar voor? Ben je ‘af’ als leraar? Mijn antwoord luidde elke keer: ‘Nee, ik ben nog niet klaar, ik ben niet ‘af’ en ik ben nog veel te jong om het leren te verleren’.”

"startende leraar Anne"

Ik ben nog veel te jong om het leren te verleren.

Nu, voorbij de helft van mijn eerste schooljaar, besef ik pas waarvoor ik allemaal niet ‘klaar’ was. Niemand vertelde me hoeveel papierwerk er echt bij de job komt kijken. Verslagen, rapporten, observaties, dat is nog maar een kleine greep uit de administratieve takenlijst van een leraar.

En in de lerarenopleiding kreeg ik geen algemene module ‘oudercontacten’ of een handleiding ‘rapporten en overleg’. Ook een aangeboren organisatietalent blijkt plots een must, want hoe speel je het anders klaar om met je leerlingen op uitstap te gaan en zonder ongelukken terug te komen? Wie vertelt je waaraan je moet denken bij zo’n uitstap? Wie zorgt voor een lijstje waar je alle to do’s kan afvinken? Juist ja, niemand.

Ik ontken niet dat het vermoeiend is, elke dag klaarstaan, telkens uitgedaagd worden door de onverwachte, spontane vragen van mijn bende speelvogels. Maar kinderen en hun verwondering … het is wel een heerlijke combinatie.

Ik ben spontaan gegroeid in die opvoedende, troostende en kalmerende opdracht als leraar. Het is gek hoe het leraar zijn mij als persoon helemaal vormt. Zowel ouders als kinderen hebben af en toe nood aan een goed gesprek, een lief woord of gewoon een knuffel. Die rol gaat me goed af, blijkt nu, ook al leer ik dat al doende.


Dat ik nog lang niet ‘af’ ben? Dat lijkt me prima.

Het eerste jaar is een enorme beproeving, een stevige leerschool. Een zoektocht waaraan je start met een klein rugzakje. Nog helemaal niet ‘af’. Het punt is: geen enkele opleiding kan je helemaal voorbereiden op ‘het leven zoals het is, de leraar’. Er is jammer genoeg geen checklist of theorie die vertelt of je eigenlijk wel goed bezig bent. Lesgeven is ook je plan leren trekken.

Mijn focus ligt intussen al een dik jaar op de klas, de school en de lessen. Misschien zelfs iets te veel. Ik mag de lat niet altijd hoog leggen. Waardoor ik te weinig stilsta bij de ervaringen die ik al opdeed. Bij mijn succesjes en groei als leraar.

Misschien moeten starters vaker achterom kijken. Terugblikken à la Piet Huysentruyt: ‘Wat heb je allemaal geleerd?’ Heel wat! Elke dag, elke minuut leer je bij. Een slechte ervaring, een dankbare tip, een gesprek met een collega of een bruikbaar artikel: leermomenten zijn overal.

Dat is net zo mooi aan de job. Ik vind het fantastisch om rijker te worden en altijd bij te leren. En dat ik nog lang niet ‘af’ ben? Dat lijkt me prima.”

Anne Fraeys

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...