Schooltips Dit artikel behoort tot de reeks Schoolmarketing Gepubliceerd op

Zo krijg je je school in de pers

4 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Een veel te lang persbericht schrijven? Journalisten spammen met de zoveelste wafelverkoop of carwash voor het goede doel? Wat moet je vooral wél doen om in de pers te komen met je school?

  1. Vraag je eerst af waarom je in de pers wil komen

    Natuurlijk is in de pers komen leuk. Maar het is geen doel op zich. Wat wil je met die persaandacht bereiken? Dát is de vraag.

    Bepaal bijvoorbeeld eerst wat de sterktes van je school zijn en zet die 1 keer per trimester in de kijker via de media. Zo trek je ouders, leerlingen en nieuwe leraren aan. Heeft je basisschool bijvoorbeeld een technoklas? Grijp de actualiteit rond STEM-onderwijs aan om de pers uit te nodigen in je school.

  2. Drink een kop koffie met een journalist

    Wees niet bang van journalisten. Maar leer hen beter kennen en ontdek wat ze nodig hebben.

    • Ze hebben niet veel tijd en kennen maar 1 woord: vandaag. Een journalist op je voicemail? Bel hem of haar snel terug. Anders belt hij naar de volgende school. Want zijn stuk moet morgen in de krant.
    • Ze schrijven verhalen. Een Syrische jongen, nog maar 1 jaar in België, die geneeskunde gaat studeren? 29 jaar en al directeur, misschien de jongste van Vlaanderen? En natuurlijk zijn journalisten naast verhalen ook op zoek naar nieuws, cijfers en experten.
    • Ze houden van mooie beelden. Vraag je af: wat kan de journalist hier fotograferen of filmen? Een milieuvriendelijk schoolfeest met een sappentrapper, een helphuisje op de speelplaats om conflicten op te lossen of een mooie achtergrond bij een interview.
  3. Schrijf een persbericht in je drakenkostuum

    Journalisten scannen elke dag pakweg 100 persberichten. Hoe laat je jouw persbericht opvallen? Een foto van je directeur in een drakenkostuum? Of deze tips:

    • Val al meteen op met de onderwerpregel van je mail. “Persbericht: school zonder pesters.” Wedden dat de journalist je persbericht over je nieuwe conflicthantering openklikt?
    • De meest voorkomende fout? Journalisten spammen met een veel te lang persbericht. Maximaal 1 A4tje dus.
    • Vat je persbericht samen in de inleiding met de 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer, waarom.
    • Vergeet de contactgegevens niet: wie kan de journalist contacteren?
    • Leuke extra’s: een foto of een citaat. Zo kan de journalist meteen aan de slag.
  4. Geef de directeur de micro

    Vaak komt de directeur aan het woord. Heel eerlijk? Misschien vindt hij of zij de schijnwerpers ook wel leuk. Dat is oké, want journalisten houden van 1 woordvoerder, 1 herkenbaar gezicht. Maar als de techniekklas in de kijker staat, is het logischer om de leraar techniek aan het woord te laten. Jongeren scoren ook goed bij journalisten. Oefen best op voorhand met hen een gesprekje met mogelijke vragen van de journalist.

  5. Promoveer een collega tot communicatiemanager

    Waar is die leraar met een vlotte pen en een goede feeling voor communicatie? Laat hem af en toe een persbericht schrijven, een lijstje van journalisten aanleggen. Een ware communicatietijger! En voor journalisten en collega’s is 1 aanspreekpunt gewoon handig.

  6. Regionaal boven nationaal

    Regionale media zoals ATV, Belang van Limburg of Radio 2 zijn belangrijker voor een school dan nationale media zoals De Standaard of VRT. Lokale media hebben ook een groot bereik en zetten je originele actie voor het goede doel maar al te graag op hun regionale pagina’s. En wie weet wordt ze opgepikt door de nationale zusterkranten in dezelfde mediagroep.

  7. Iedereen is journalist

    Waarom wachten tot een journalist je school interessant vindt? Neem zelf het heft in handen.

    • Stuur een lezersbrief of opiniestuk naar een krant.
    • Schrijf een open brief en verspreid die via Facebook. Als je brief genoeg likes krijgt en gedeeld wordt, is een journalist plots wel geïnteresseerd.
    • Geef een primeur. Contacteer 1 journalist om je initiatief uit te leggen in plaats van een persbericht te sturen.
    • Zoek een kapstok. Is jouw school een crack in apps? Gebruik de digitale week om persaandacht te krijgen.
  8.  

    4 goede redenen om je school in de pers te krijgen

    1. Omdat het gratis reclame is voor je school.
    2. Omdat ouders, nieuwe leraren, organisaties en bedrijven je school leren kennen.
    3. Omdat je stereotypen over je school kan ontkrachten.
    4. Omdat je kan tonen wat je school kan, weet en doet.

     
    Ontdek meer tips over pers in het boek ‘Communicatie op school’.

    Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Sarina Simenon, persverantwoordelijke en woordvoerder van GO!