Zo doen zij het Dit artikel behoort tot de reeks Schoolmarketing Gepubliceerd op

“Marketing verbeterde imago van onze school”

3 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Een nieuwsbrief en een reüniebal. Dat waren de eerste stapjes in schoolmarketing van Grenslandscholen Menen-Wervik. 10 jaar later heeft de werkgroep ‘Promotie’ een volledig nieuwe aanpak klaar. Directeurs Björn Leleu en Kevin Dekyen over de inspanningen, het geduld, het vallen en het opstaan.

Slechte doorlichting

Björn Leleu: “Onze school komt van ver. Begin 2000 kregen we een mindere doorlichting en kampten we met een oubollig imago. We hebben toen een paar jaar keihard gewerkt om de verbeterpunten van de inspectie te realiseren.

We wisten dat de basis nu goed zat, maar een imago verander je niet zomaar. Daarom startten we 10 jaar geleden met een werkgroep ‘Promotie’. Die moest acties en initiatieven bedenken om het beeld van onze school bij te stellen.”

Kevin Dekyen: “We maakten een SWOT-analyse met onze sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Heel confronterend na te denken over wat er mis gaat. Zo merkten we dat de leerlingen niet altijd positief spraken over de school en dat we amper bekend waren in de streek.

Maar je ontdekt ook waar je goed in bent en wat je dus meer in de verf kan zetten. We willen bijvoorbeeld dat onze leerlingen hier hun talenten ontdekken. Daarnaast staan we ook voor belevend leren, buiten de klasmuren dus. Die analyse was essentieel om onze visie scherp te stellen. Pas dan konden we een doordacht plan maken met de werkgroep.

Ambassadeurs verwennen

Björn Leleu: “De werkgroep had nu duidelijke doelstellingen. De eerste was relatiemanagement. We verzamelden gegevens van oud-leerlingen en -leraren en organiseerden een reüniebal. Door ze in de watten te leggen, kregen we een sterke groep ambassadeurs. Er kwam ook een maandelijkse nieuwsbrief. Zo kregen ouders en bekenden een goed beeld van onze school.

Daarnaast bouwden we bruggen in de omgeving van de school. De opbrengst van ons muziekfestival ging bijvoorbeeld naar het lokale Rode Kruis. Zij komen op hun beurt workshops begeleiden.”

Kevin Dekyen: “Leraren konden zich vrijwillig aansluiten bij de werkgroep. Zo verzamelden we 12 enthousiastelingen met verschillende profielen: zowel praktijkleraren als leraren algemene vakken. De ene goed met woorden, de andere sterk in ICT of in de organisatie van een evenement.

We kregen dus een mooie mix van talenten in de werkgroep. Er zit ook steeds een van de directeurs bij de vergaderingen. Hij is dan een brugfiguur naar andere werkgroepen zodat we steeds een beroep kunnen doen op elkaars kennis.”


Verkoop geen lege dozen

Björn Leleu - Direceur Grenslandscholen Menen-Wervik

Reken op mislukkingen

Björn Leleu: “De volgende jaren kwamen er een nieuw logo, website, affiches, brochures … Voor die huisstijl kregen we de hulp van een oud-leerling. Hij zette ons op weg, maar intussen beheren we zelf de website en maken we onze eigen knappe affiches. Binnen de werkgroep bouwen we stilaan de expertise op waar we in de eerste jaren niet eens van konden dromen.

We merken ook dat we verankerd geraken in de gemeenschap. De leerlingen van onze zorgopleiding zijn intussen vaste bezoekers in het naburige rust- en verzorgingstehuis, af en toe geven trainers van lokale sportclubs bij ons een initiatieles … Fijn en nuttig voor onze leerlingen, maar ook mooi voor de uitstraling van onze school en de partners.”

Kevin Dekyen: “De resultaten van al die inspanningen zijn soms moeilijk te meten. Bij hoeveel bezoekers is een infoavond een succes? Trekt die nieuwe brochure extra leerlingen aan of spelen andere factoren mee? Wie leest die maandelijkse nieuwsbrief? Tja, en soms sla je de bal helemaal mis. Het concept van onze opendeurdag is 7 keer veranderd in 10 jaar tijd. Dat zegt genoeg, zeker?

Daarom evalueren we alle initiatieven binnen de werkgroep. Wat was goed en wat kon beter? Vooraf toetsen we ideeën ook af met alle betrokkenen: op een personeelsvergadering, in de leerlingenraad, in de ouderraad, bij het schoolbestuur … Zo ontdek je vaak extra aandachtspunten en kan een plan groeien. Bovendien creëren we ook gedragenheid bij de hele schoolgemeenschap.”

Lancering van de Einsteinklas

Björn Leleu: “We geloven in onze aanpak. We investeren BPT-uren (uren voor bijzondere pedagogisch taken) in de promotie van onze school en hebben een voltijdse ICT-medewerker. Dat zijn keuzes die je moet durven maken.

Kevin Dekyen: “In september lanceren we het voorlopig grootste project van de werkgroep. We starten met een modulaire aanpak in de eerste graad. De leerlingen kiezen voor een basispakket in de Einsteinklas of de Ontdekkingsklas, de zogenaamde 1A en 1B. Daarnaast doorlopen ze dezelfde 5 modules: Zorg, STEM, Cultuur & Media, Sportmix en Ondernemen.

De leerlingen kunnen proeven van verschillende vakgebieden voor ze hun keuze maken in het derde jaar. Onze leraren wagen zich voor het eerst aan co-teaching in die modules. Het is dus spannend voor iedereen. Maar de werkgroep heeft veel denkwerk gestoken in deze aanpak. Je mag ook geen lege dozen verkopen. We zijn enorm trots dat ze onze schoolvisie volledig weerspiegelt. Dat kan alleen maar mooie dingen opleveren.”