Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Games in de klas: 2 praktijkvoorbeelden

Het principe van gamification is eenvoudig: door een spelelement toe te voegen aan je les, worden saaie of moeilijke dingen leuker en uitdagender. Dat stellen leraren Jeroen en Martin in de praktijk vast: “Leerlingen zijn actiever bezig met de les.”

Games om leerlingen te belonen

Jeroen Heremans, leraar Engels in het derde en vierde middelbaar, gebruikt het computerspel Classcraft om leerlingen te motiveren en de klas onder controle te houden. Classcraft is een online beloningssysteem. Bekijk de videoreportage.

“Alle leerlingen hebben een personage. Wanneer ze iets goed doen in mijn les zoals een juist antwoord geven of goed samenwerken, dan geef ik hun personage punten via mijn tablet,” legt Jeroen uit.

“Met die punten ontgrendelen de personages speciale krachten. De leerlingen gebruiken die krachten ook echt in de les. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ‘onzichtbaar worden’, dan mag ik die leerlingen voor tien minuten geen vragen stellen. Of ‘jagen’, dan moeten ze maar de helft van de oefening invullen.”


In mijn les kan je tien minuten onzichtbaar worden

Jeroen Heremans - Leraar derde en vierde middelbaar, BimSem Mechelen

“Tijdens de les projecteer ik de personages op het bord. Thuis kunnen de leerlingen zelf inloggen en via hun personage taken indienen.”

Games om leerstof te herhalen

De leerlingen uit het 2de leerjaar van Martin Keldermans maken extra oefeningen in het spel Kweetet. Dat kan thuis en in de klas. Bekijk de videoreportage.

“De oefeningen die ik op Kweetet plaats zijn niet verplicht, en toch merk ik dat 80 procent ervan gemaakt wordt. Vooral op dagen dat er geen huiswerk is, woensdag en vrijdag,” vertelt Martin.


Als het mooi weer is, dan zitten de kinderen minder thuis op de computer. Gelukkig maar.

Martin Keldermans - Leraar tweede leerjaar,St.Jozef Coloma Mechelen

“De kinderen vinden het fijn om op een speelse manier op de computer te oefenen. Alleen bij mooi weer, dan zitten ze minder op de computer. Gelukkig maar.”

 

Argumenten voor games in de klas

In de reportages hierboven argumenteren de twee leraren, Jeroen en Martin, waarom ze games een goede zaak vinden. 5 argumenten op een rij.

  1. Je staat dicht bij de leefwereld van jongeren

    Jeroen Heremans: “Het spel Classcraft speelt zich af in een fantasy wereld met personages, ervaringspunten en levenspunten. Die termen zijn voor veel jongeren bekend uit de games die ze thuis spelen.”

  2. Aan de leerstof hoef je niets te veranderen

    Jeroen Heremans: “Ik start elke les gewoon met de woorden: neem jullie handboek. De inhoud van de les blijft dus hetzelfde, met of zonder game. Het spel, Classcraft, loopt in de achtergrond, het is een pedagogisch hulpmiddel om aan klasmanagement te doen.

  3. Iedereen kan winnen

    Jeroen Heremans: “Omdat alle leerlingen voelen dat ze kans maken om iets te winnen zie ik onmiddellijk enthousiasme in de les. Krachten ontgrendelen in Classcraft is een kleine moeite voor de leraar, maar een grote beloning voor de leerlingen.”

  4. Voor leerlingen zonder computer, kan je oplossingen vinden

    Martin Keldermans: “Ik voorzie elke week een uurtje in de computerklas zodat alle leerlingen Kweetet kunnen gebruiken. Er staan ook drie computers in onze klas. Tijdens de middagpauze mogen ze daar vrijwillig extra oefeningen maken. Gretige leerlingen vinden ook zelf alternatieven: ze gaan naar de jeugdbibliotheek of bij familie.

  5. Deelnemen is niet verplicht

    Jeroen Heremans: “Aan het begin van het schooljaar geef ik de leerlingen de keuze of ze een personage willen aanmaken in Classcraft of niet. Er zijn vaak leerlingen die afwachtend zijn, maar na enkele weken hebben ze bijna allemaal een personage. In al die jaren is er maar één leerling geweest die niet meespeelde. En dat is prima zo, niemand is verplicht.”

Meer weten?

Classcraft heeft een gratis versie waar je onmiddellijk mee aan de slag kan in de klas. Hoe leraar Jeroen Heremans gedurende het hele schooljaar werkt met de game en andere klastips kan je volgen op zijn blog.

Meer informatie over Kweetet lees je hier.

Bekijk meer video’s over inspirerende klaspraktijken in de reeks Strak Plan op Klasse Youtube.

Klasse Magazine = cadeau aan jezelf *

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, ...)
  • Je Lerarenkaart 2020 valt gewoon in je brievenbus.
*Betaal vóór 30 oktober en krijg je Lerarenkaart 2020 thuisbezorgd.