Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Games in de klas: 2 praktijkvoorbeelden

  • 24 mei 2016
  • 3 minuten lezen

Het principe van gamification is eenvoudig: door een spelelement toe te voegen aan je les, worden saaie of moeilijke dingen leuker en uitdagender. Dat stellen leraren Jeroen en Martin in de praktijk vast: “Leerlingen zijn actiever bezig met de les.”


Games om leerlingen te belonen

Jeroen Heremans, leraar Engels in het derde en vierde middelbaar, gebruikt het computerspel Classcraft om leerlingen te motiveren en de klas onder controle te houden. Classcraft is een online beloningssysteem. Bekijk de videoreportage.

“Alle leerlingen hebben een personage. Wanneer ze iets goed doen in mijn les zoals een juist antwoord geven of goed samenwerken, dan geef ik hun personage punten via mijn tablet,” legt Jeroen uit.

In mijn les kan je tien minuten onzichtbaar worden

Jeroen Heremans
Leraar derde en vierde middelbaar, BimSem Mechelen

“Met die punten ontgrendelen de personages speciale krachten. De leerlingen gebruiken die krachten ook echt in de les. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ‘onzichtbaar worden’, dan mag ik die leerlingen voor tien minuten geen vragen stellen. Of ‘jagen’, dan moeten ze maar de helft van de oefening invullen.”

“Tijdens de les projecteer ik de personages op het bord. Thuis kunnen de leerlingen zelf inloggen en via hun personage taken indienen.”

Bekijk de video: Beloon je leerlingen met een game


Games om leerstof te herhalen

De leerlingen uit het 2de leerjaar van Martin Keldermans maken extra oefeningen in het spel Kweetet. Dat kan thuis en in de klas. Bekijk de videoreportage.

“De oefeningen die ik op Kweetet plaats zijn niet verplicht, en toch merk ik dat 80 procent ervan gemaakt wordt. Vooral op dagen dat er geen huiswerk is, woensdag en vrijdag,” vertelt Martin.

Als het mooi weer is, dan zitten de kinderen minder thuis op de computer. Gelukkig maar.

Martin Keldermans
Leraar tweede leerjaar, St.Jozef Coloma Mechelen

“De kinderen vinden het fijn om op een speelse manier op de computer te oefenen. Alleen bij mooi weer, dan zitten ze minder op de computer. Gelukkig maar.”

Bekijk de video: Games om leerstof te herhalen


Argumenten voor games in de klas

In de reportages hierboven argumenteren de twee leraren, Jeroen en Martin, waarom ze games een goede zaak vinden. 5 argumenten op een rij.

1. Je staat dicht bij de leefwereld van jongeren

Jeroen Heremans: “Het spel Classcraft speelt zich af in een fantasy wereld met personages, ervaringspunten en levenspunten. Die termen zijn voor veel jongeren bekend uit de games die ze thuis spelen.”

2. Aan de leerstof hoef je niets te veranderen

Jeroen Heremans: “Ik start elke les gewoon met de woorden: neem jullie handboek. De inhoud van de les blijft dus hetzelfde, met of zonder game. Het spel, Classcraft, loopt in de achtergrond, het is een pedagogisch hulpmiddel om aan klasmanagement te doen.

3. Iedereen kan winnen

Jeroen Heremans: “Omdat alle leerlingen voelen dat ze kans maken om iets te winnen zie ik onmiddellijk enthousiasme in de les. Krachten ontgrendelen in Classcraft is een kleine moeite voor de leraar, maar een grote beloning voor de leerlingen.”

4. Voor leerlingen zonder computer, kan je oplossingen vinden

Martin Keldermans: “Ik voorzie elke week een uurtje in de computerklas zodat alle leerlingen Kweetet kunnen gebruiken. Er staan ook drie computers in onze klas. Tijdens de middagpauze mogen ze daar vrijwillig extra oefeningen maken. Gretige leerlingen vinden ook zelf alternatieven: ze gaan naar de jeugdbibliotheek of bij familie.

5. Deelnemen is niet verplicht

Jeroen Heremans: “Aan het begin van het schooljaar geef ik de leerlingen de keuze of ze een personage willen aanmaken in Classcraft of niet. Er zijn vaak leerlingen die afwachtend zijn, maar na enkele weken hebben ze bijna allemaal een personage. In al die jaren is er maar één leerling geweest die niet meespeelde. En dat is prima zo, niemand is verplicht.”


Meer weten? Classcraft heeft een gratis versie waar je onmiddellijk mee aan de slag kan in de klas.

Meer informatie over Kweetet lees je hier.

Bekijk meer video’s over inspirerende klaspraktijken in de reeks Strak Plan op Klasse Youtube.

Tim Paternoster

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


T

Thibault

2 juni 2016

Hallo,

Ik ben student aan de KU Leuven en volg momenteel de Specifieke Lerarenopleiding. Ik vind het onderwerp dat in dit artikel wordt beschreven zeer interessant. Ik heb het Edushock Leerfestival bijgewoond dit jaar en heb daar de presentatie van meneer Heremans over het spel Classcraft gevolgd. Ik had bewust voor deze workshop gekozen omdat ik wilde weten hoe Classcraft in de lessen kan worden ingevoerd. Daarenboven wordt de jeugd van tegenwoordig steeds vaker geconfronteerd wordt met media, online spelen en videogames. Gezien de technologische ontwikkelingen zal deze confrontatie alleen maar toenemen. De rol van games en IT in de lespraktijk wordt daarom steeds belangrijker.

Toen meneer Heremans zijn presentatie begon stond ik een beetje sceptisch ten opzichte van het concept. Ik had namelijk de indruk dat alles rond het spel Classcraft draaide en dat de leerinhouden & leerdoelen die tijdens de lessen moeten worden behaald niet zouden worden behandeld tijdens de lessen. Ik twijfel nog steeds aan het feit of de nodige leerdoelen en leerinhouden voldoende worden bereikt, maar ik weet wel zeker dat de andere voordelen van het spel van toepassing zijn op het concept van Classcraft.

Door een spelelement toe te voegen wordt het mogelijk om saaie of moeilijke dingen veel leuker en uitdagender te maken. Bovendien is het niet zo moeilijk om dit toe te passen in de lespraktijk. Tegenwoordig zijn er verschillende IT-tools ontworpen die zeer toegankelijk zijn om in de lessen te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de IT-tool Kahoot. Met deze tool is het heel gemakkelijk om een quiz op te stellen en deze te gebruiken in de les.

Daarnaast bevorderen games de betrokkenheid, creativiteit en productiviteit van de leerling alsook het authentieke leerproces. Het helpt leerlingen bij het ontwikkelen van sociale en intellectuele vaardigheden. Omdat Classcraft gebruik maakt van verschillende ‘avatars’ en het spel met heel de klas, wellicht op vrijwillige basis, wordt gespeeld, worden alle leerlingen erbij betrokken en zullen ze waarschijnlijk ook na de lesuren praten over het spel. Op deze manier wordt ook het sociale aspect van de leerlingen ontwikkeld. De avatars worden trouwens grotendeels ontworpen door de leerlingen zelf waardoor er ook aan de creativiteit van de leerlingen wordt gewerkt.

Ten derde stimuleert beloning en het afwezig zijn van ‘straffen’ ook de motivatie van leerlingen. Bij Classcraft worden de leerlingen voor het tonen van goed gedrag beloond met ‘krachten’. Daarenboven zijn de straffen heel anders dan bij de klassieke lespraktijken. Als je voor een proefwerk of dergelijke een onvoldoende haalt omdat je niet genoeg had geleerd, daal je soms in niveau, terwijl je bij het spel op hetzelfde niveau blijft werken. In games zijn de fouten die je maakt juist een motivatie om jezelf te verbeteren. Van elke fout leer je immers en op deze manier kun je iets net zo lang proberen tot je het gevoel hebt dat je alles onder de knie hebt. Met Classcraft stimuleert het de leerlingen om hun taken, leerstof en opdrachten zo goed mogelijk te maken en te studeren zodat ze zo ver mogelijk geraken in het spel.

Ten laatste is ook het feit dat Classcraft aansluit bij de belevingswereld van leerlingen, wellicht voornamelijk jongens, een positief kenmerk. Er zal een bepaalde strijdlust ontstaan dat mogelijks leidt tot betere leerresultaten.

Het enige nadeel waarmee deze gamification geconfronteerd wordt is het feit dat veel mensen, waaronder ook mezelf, vinden dat het tijdrovend is. Er komt heel wat kijken bij de voorbereiding en de opvolging van het spel. Ook tijdens de lessen zal de leerkracht continu zowel met de les als met het spel bezig moeten zijn.

Ik vond het in ieder geval een zeer aangename presentatie en een origineel idee om leerlingen te motiveren.
Met vriendelijke groeten.

Reageren
j

joran

8 juni 2016

waw mijn kind zijn meester zou dat ook moeten doen wand hij word altijd direct boos op hem

Reageren

Laat een reactie achter