Gepubliceerd op
Zo doen zij het

“We zijn alerter geworden voor zelfdoding”

“Zelfdoding? Onze school was er nog niet echt van nabij mee geconfronteerd”, zegt Jos Mees, adjunct-directeur tso-bso van Don Bosco Haacht. “Tot plots op een half jaar tijd 2 leerlingen door zelfdoding omkwamen. Het schudde onze school door elkaar. Nu zijn we er ons meer bewust van. We weten wat te doen.”

“Onze campus telt 2200 leerlingen en 3 administraties. Er gebeurt altijd wel wat. We hadden al noodplannen voor allerlei noodsituaties. Na de zelfdoding van Laurens begonnen we aan een meer specifiek draaiboek. Toen de zelfdoding van Ben volgde, kwamen er extra vragen: zijn we wel goed bezig, hadden we dit moeten zien aankomen, konden we dat vermijden en hoe dan?

adjunct-directeur Jos Mees

Jos Mees, adjunct-directeur tso-bso van Don Bosco Haacht: “Zelfdoding? Onze school was er nog niet van nabij mee geconfronteerd. Tot plots op een half jaar tijd 2 leerlingen door zelfdoding omkwamen. Het schudde onze school door elkaar.”

Draaiboek

Er was vooral ook de angst voor een derde zelfdoding. We hebben toen nascholing georganiseerd. Een specialist heeft ons draaiboek helpen actualiseren. Daar staan nu 4 luiken in: hoe doen we aan preventie, wat doen we bij een acute dreiging, bij een poging of bij zelfdoding? Alle stappen staan uitgeschreven: wie moet je verwittigen in welke volgorde, wie neemt welke verantwoordelijkheid: op het secretariaat, in het pastoraal team, wie zorgt voor opvang, welke rol kan het CLB spelen?”

Leerlingenbegeleiding

“Ik merk dat we nu veel alerter geworden zijn bij onze leerlingenbegeleiding. We houden sneller rekening met de mogelijkheid dat iemand iets dramatisch zou kunnen doen. We zoeken ook sneller externe begeleiding. De pagina’s met hulpverlenende adressen die achteraan in de klasagenda stonden, hebben we nu vooraan gezet. We zorgen nog meer voor een warme school. Als een leerling die het moeilijk heeft, wil praten met een leerling uit een andere klas, maken we die even lesvrij. Dat lijken kleinigheden, maar ze maken een verschil.”

Paniek

“Ons draaiboek biedt houvast. Maar niet alles staat daarin. De week na Ben was een jongen op vrijdagnamiddag afwezig. Er brak paniek uit: ‘We hebben hem richting spoorweg zien gaan’. Een ploegje leraren is gaan zoeken. We hebben de ouders gebeld. Later bleek hij gewoon naar huis vertrokken en had hij onderweg wat getreuzeld. Je kan je leerlingen geen 24 uur per dag en overal in het oog houden. Als je als school alles doet om leerlingen goed te begeleiden, hoef je jezelf niets te verwijten.”

Klasse Magazine = cadeau aan jezelf *

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, ...)
  • Je Lerarenkaart 2020 valt gewoon in je brievenbus.
*Betaal vóór 30 oktober en krijg je Lerarenkaart 2020 thuisbezorgd.