Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Leraar in 1B: “Klassiek lesgeven aan het bord is onmogelijk”

Kaat De Hooghe geeft techniek aan 1B op middenschool De Moerbei. In haar klas zie je het M-decreet in werking: elke leerling komt met een handleiding. “Sommige leerlingen komen uit het buitengewoon onderwijs, andere hebben een moeilijke thuissituatie of agressieproblemen. Lesgeven aan de gemiddelde klasgroep, dat gaat hier niet”, zegt Kaat.

Leraren Jan-Bart, Ben en Veerle trekken grote ogen bij hun bezoek aan de klas van Kaat. “Hoekenwerk en individuele trajecten: dat is durven”, oordeelt Jan-Bart. Bekijk de videoreportage.

Die kinderen willen niet vervelend doen, maar kennen soms niets anders om te scoren. Nu leren ze scoren met hun talent, dat is nieuw voor hen.

Kaat De Hooghe - Leraar Techniek, Middenschool De Moerbei
 

Oorlogstaferelen

“De eerste weken van het schooljaar probeerde ik op mijn vertrouwde manier les te geven. Dat leidde tot chaos. Elke les stond ik te roepen of te commanderen. Het werkte niet. De leerlingen riepen gewoon terug, ze zijn dat gewend. Op een dag stonden 2 leerlingen oorlogstaferelen na te spelen met een zaag, de moed zakte me in de schoenen. Ik dacht: ‘Ik kan geen praktijkles geven aan deze groep. Dit lukt me nooit.’

“Ik moest in elk geval op zoek naar een andere manier van werken. Alleen al om veiligheidsredenen. Ten einde raad vroeg ik aan de leerlingen: ‘Hoe kan ik jullie aan het werk zetten?’ ‘Wat doen jullie graag?’. Dat bracht me op ideeën.”

Scoren met talent

“‘Ik ben alleen goed in gamen’, vertelde een leerling. Dus zocht ik een manier om games aan techniek te koppelen. Zo kwam ik terecht bij het computerprogramma Sketch-up. Dat is een technisch ontwerpprogramma dat lijkt op Minecraft. Dat boeide hen. Mijn gamers zijn ondertussen ICT-experts en geven hun expertise door aan de andere leerlingen.

“Zo tekende ik voor elke leerling een traject uit dat vertrekt van zijn basistalent. Ik zoek naar hun intrinsieke motivatie en gebruik die als kapstok om mijn lesdoelen aan op te hangen. En dat werkt. Ook de leerlingen schrikken ervan: ‘Ben ik daartoe in staat?’ Het besef dat ze wel iets waard zijn, is voor sommigen nieuw.

“Natuurlijk doen er zich soms nog lastige situaties voor, maar nu ga ik de strijd niet meer aan. Ik zoek geen ruzie meer, laat hen rustig tot zichzelf komen. Straffen hoeft niet, want ze straffen zichzelf door niets te doen. Ze zijn al snel jaloers op de leerlingen die constructief bezig zijn en daar voldoening uit halen.”

Het M-decreet kan een positief verhaal zijn

“Als ik naar de leerlingen in deze klas kijk, vind ik het M-decreet een positief verhaal. De leerlingen van wie we aanvankelijk zo veel schrik van hadden, zie ik volledig openbloeien en perfect functioneren in de gewone school. Net omdat hun talent wordt aangesproken. Dat het niveau van de klas omlaag zou gaan, is onzin. Ik heb leerlingen met ASS die werkstukken maken ver boven het verwachte niveau. Het is gewoon zoeken naar die ene prikkel die hen motiveert.”

“Leerlingen uit het buitengewoon onderwijs komen vaak met een kant-en-klare handleiding. Je weet als leraar exact wat hun werkpunten zijn. In moeilijke situaties kan ik daarop terugvallen. Communiceren met de ouders is ook makkelijk, omdat zij goed op de hoogte zijn van de leerproblematiek van hun kind.”

Extra ondersteuning is nodig

“Lesgeven aan zo’n diverse klasgroep is zeker niet vanzelfsprekend. En ja, het vraagt veel van een leraar. Gon-begeleiding is nodig om op een individuele manier te kunnen werken met de leerling als een totaalpakket. De gon-begeleidster is steeds aanwezig in mijn klas, dus wanneer leerlingen het moeilijk krijgen, kan ik op haar terugvallen. Ik begeleid de groep in hun leerproces, zij helpt met de socio-emotionele problemen. Mocht ik die hulp niet krijgen, zou dat ten koste gaan van de kwaliteit van mijn les.”

“Ik wil mijn leerlingen zo veel mogelijk prikkels meegeven, hen triggeren om het beste in zichzelf naar boven te halen. Ik wil hen motiveren om iets te maken van hun leven. Het is toch onze verantwoordelijkheid als leraar om elk kind alle leerkansen te bieden, ook al moet je je aanpak volledig omgooien en je vertrouwde manier van lesgeven achterlaten.”

 

Bekijk ook de andere video’s uit de reeks Komen Leren op Klasse Youtube. Daarin gaan 4 leraren die ogenschijnlijk niets met elkaar gemeen hebben, bij elkaar op bezoek om te ontdekken en te leren.

Abonneer je nú op Klasse Magazine*

  • 4 dikke magazines voor maar € 10
  • In september (en bij elk ander nummer) een exclusief Klasse-cadeautje
  • En ontdek in ons dossier hoe je zelfsturing bij leerlingen kan stimuleren
*Betaal vóór 30 augustus en start je schooljaar sterk!