Gepubliceerd op
Doe het zelf

Veerkracht verhogen: 8 oefeningen om samen met je kind te maken

Log in om te bewaren.

Veerkracht betekent dat je kind bestand is tegen stress en tegenslag. Iemand met veerkracht gelooft in zichzelf, durft rekenen op anderen, kan grenzen aangeven en maakt tijd om te genieten, ook als het even niet mee zit. Hoe verhoog je de veerkracht van je kind?

Met deze tips werk je samen met je kind aan veerkracht.
 


  1. Zelfvertrouwen

  2. Je kind is uniek. Hoe ziet je kind eruit, wat doet het graag en hoe denkt het over zichzelf? Als je kind positief denkt over zichzelf, verhoogt zijn zelfvertrouwen.

    Oefeningen

    • Hou een positief dagboek bij samen met je kind. Noteer elke dag minstens een positief, sterk of grappig moment. Schrijft het ook op waarvoor het die dag dankbaar is?
    • Som 3 dingen op waar je kind trots op is. Zo leert het positief denken over zichzelf.
  3.  


    Grenzen stellen en grenzen verleggen

    Als je kind ‘nee’ durft te zeggen tegen dingen die het niet leuk vindt, dan wordt ‘ja’ zeggen tegen leuke dingen nog veel intenser. En als je kind iets nieuws probeert, dan krijg het gegarandeerd energie.

  4. Oefeningen

    • Je kind krijgt meer respect als het eerlijk voor zijn mening uitkomt. Oefen daarop. Laat het beleefd nee zeggen en voorstellen wat het wel graag wil. Bijvoorbeeld: ‘Nee, ik wil liever geen ‘wilde botsauto’s’ spelen, maar ik wil wel graag tikkertje hoog spelen.’
    • Doe eens zot. Stimuleer je kind om iets nieuws te proberen. Bouw een eigen internetpagina, organiseer een etentje voor oma en opa of ga samen met vrienden op kamp.
  5.  


    Rekenen op anderen

    Raakt je kind zelf niet uit een probleem? Als het ermee zit, is het belangrijk genoeg om iemand om hulp te vragen. Het voelt goed om je gedachten te delen met anderen.

  6. Oefening

    • Maak een tekening van de kennissenkring van je kind. Wie kent het allemaal op school? In zijn vrije tijd? Via internet? In de familie? Op wie kan het rekenen voor een goed gesprek dat oplucht? Met wie wil het leuke momenten delen? Of met wie kan het goed lachen?
  7.  


    Tijd voor zichzelf

    Je kind werkt de hele dag hard op school of heeft gezweet in de sportles? Neem tijd voor ontspanning. Even niks doen en wat babbelen of zichzelf verwennen verlaagt stress.

  8. Oefeningen

    • Eet gezond en neem tijd om te bewegen. Dan krijgen de hersenen van je kind energie. En de weerstand tegen ziektes en stress verhoogt .
    • Muziek maakt je kind blij. Verzamel alle nummers die je kind een goed gevoel geven of die het doen denken aan een leuke vakantie of feestje. Zet de nummers op als je kind in een dipje zit.
    • Doe deze ademhalingsoefening als je kind gestrest is. Volg het balletje en adem in en uit. Wint het balletje of win jij?

    Nog meer tips om aan een goed gevoel voor je kind te werken vind je op www.noknok.be, een initiatief van Vigez.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...