Trend Gepubliceerd op

Dé onderwijstrends voor dit schooljaar

2 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Met welke woorden maak je dit schooljaar indruk op je collega’s? Of met andere woorden: welke onderwijstrends springen er dit schooljaar uit? We vroegen het aan 5 professionals met de vinger aan de pols als het over onderwijsinnovatie en jongeren gaat.

 


 

Trend 1: Maakonderwijs

Isabel AllaertIsabel Allaert (projectcoördinator Fyxxi): “Confucius zei ooit: wat ik hoor vergeet ik, wat ik zie onthou ik, wat ik doe begrijp ik. Door te maken, gebruik je je kennis om een idee om te zetten in iets tastbaars. Zo leer je al doende de wereld om je heen vorm te geven. Dat is een belangrijke competentie voor kinderen die morgen in de bedrijfswereld terechtkomen.

Maakonderwijs is leren door te maken en gericht op kennis opnemen door te dóen in plaats van door pure kennisoverdracht. Alles wat je creëert dat ervoor nog niet bestond, heb je gemaakt. Dat kan een tekst of een knipsel uit papier zijn, een knikkerbaan van wc-rolletjes of iets met een 3D-printer. Sommige scholen hebben al een eigen makerspace.

Maken is een cruciaal onderdeel van STEM-onderwijs. Maakonderwijs is procesgericht, falen mag. Maakonderwijs stimuleert ook kritisch en probleemoplossend denken, creativiteit, communicatie en samenwerken.

Je verdiepen in deze onderwijstrend? Dé website rond maakonderwijs in Nederland makereducation.nl of zoek inspiratie op instructables.com en makezine.com.
 


 

Trend 2: Zenuwachtigheid

Pedro De BruyckerePedro De Bruyckere (Pedagoog en onderwijsblogger): “Dit schooljaar worden verschillende hervormingen concreter. Als de vernieuwing van het secundair onderwijs, de nieuwe lerarenopleidingen en de vernieuwde eindtermen in 2018 starten, moeten er dit schooljaar heel wat knopen doorgehakt worden. Scholen, opleidingen en lesgevers moeten ook nadenken over hoe ze dit allemaal vertalen naar de praktijk. Dat gaat voor heel wat zenuwachtigheid zorgen.

Bovendien verschijnen er eind 2016 enkele grote internationale onderwijsrapporten zoals PISA en TIMSS. Het is nog koffiedik kijken wat dat zal betekenen voor Vlaanderen, maar de resultaten gaan zeker een rol spelen in de debatten over onderwijshervormingen. De uitdaging dit schooljaar: het hoofd koel houden.”
 


 

Trend 3: Breinbeleid

Bram BruggemanBram Bruggeman (Pedagogisch begeleider en onderwijsconsultant): “In tijden van infobesitas wordt een breinbeleid op scholen heel belangrijk. Hoe gaat een organisatie om met aandacht? Hoe werkt aandacht? Hoe beïnvloeden sociale media ons brein? Welke maatregelen kan een school nemen om breinvriendelijk te leren, werken en leven? Het recht om even te dagdromen, leren bewust de smartphones even uit te schakelen, leren bewust keuzes te maken in het scala tussen de 2 uitersten ‘géén smartphone’ of ‘altijd connected‘. Een breinbeleid op school brengt meer rust en persoonlijke ruimte voor creativiteit. Bovendien werkt het op langere termijn preventief om burn-outs te voorkomen.

Je verdiepen in deze onderwijstrend? Lees Mentaal Kapitaal van Elke Geraerts. Bekijk de video: Leer lesgeven zoals een voetbalcoach.
 


 

Trend 4: Co-teaching

Bert SmitsBert Smits (Sociaal pedagoog en coacht scholen bij veranderingsprocessen): “Co-teaching hangt al een tijdje in de lucht, maar gaat dit schooljaar helemaal doorbreken. Steeds meer leraren gaan experimenteren om samen met een collega les te geven. Lerarenopleidingen gebruiken co-teaching al om de drempel van een eerste stage te verlagen. Leraren in opleiding moeten in het begin passief observeren en dan worden ze ineens voor de leeuwen geworpen. Met co-teaching kunnen ze samen met een ervaren leraar een les voorbereiden, een instructie van 10 minuten geven of een groepje remediëren.”

“Het voordeel van co-teaching met een collega is dat je de lasten, verwachtingen en nodige competenties kan delen. Je vaste klas een keertje van achteraan observeren geeft ook een verfrissende perspectiefwissel. Deze trend gaat volgens mij een invloed hebben op het aantal burn-outs onder leraren. Bovendien zorgt co-teaching voor meer dynamiek in de klas en haal je het maximum uit een les voor leerlingen. Door samen te werken en samen een les voor te bereiden moet je ook afspreken hoe je de dingen gaat aanpakken. Dat maakt je meer bewust van hoe je lesgeeft.”

Je verdiepen in deze onderwijstrend? Lees Hoe begin je aan co-teaching of bekijk het filmpje Leraar Jan durft vernieuwen met co-teaching.

 


 

Trend 5: Framily (friends + familiy)

Filip LemaitreFilip Lemaitre[ (Trendwolves, trendbureau gespecialiseerd in jongeren): “Er is een nieuwe maatschappelijke evolutie waarbij vrienden deel zijn van het gezin en de familie. Vrienden worden ingeschakeld bij opvoedingsvragen, om kinderen van hot naar her te brengen. Ze nemen steeds vaker het peterschap op en schuiven mee aan als er iets gevierd wordt. Ofwel omdat ouders er alleen voor staan, omdat de grootouders niet in de buurt wonen of omdat kinderloze single vrienden zelf vragen om betrokken te worden. Jong Groen vroeg zelfs om een wettelijk kader rond vriendschap te creëren om vrienden een plek te geven bij erfrecht of mantelzorg.”

“Het lijkt me nuttig dat leraren, zeker van basisscholen, beseffen dat gezinnen veranderen naar een minder rigide netwerk waarin vrienden een extra stakeholder worden voor de school. Familie is niet enkel meer te definiëren op basis van bloed- of aanverwantschap. Een evolutie waar overheden, dienstverleners en ook onderwijs rekening mee zullen moeten houden. De framily kan absoluut een meerwaarde zijn voor een school. Wie spreek je aan? Wie betrek je? Kan je vanuit de school de framily faciliteren?”

Je verdiepen in deze trend? Filip Lemaitre en Amélie Rombauts schreven het boek Framily. Hoe millenialouders het gezin hertekenen.