Gepubliceerd op
Opvoedtips

Terug naar school: slaapritme aanpassen

illustratie van moeder die kind wakker maakt
Mogen jouw kinderen tijdens de vakantie later opblijven? Heerlijk. Maar het is achteraf niet makkelijk om over te schakelen naar een schools slaapritme. Van de hemel naar de hel? Deze tips verzachten de pijn.

Tip 1: slaap op een ritme

Opstaan wordt makkelijker als je een vast uur hebt voor het slapengaan en opstaan. Pas dus het best een paar dagen voor de eerste schooldag het slaapritme van je kind aan: op tijd in bed en niet meer uitslapen. Of schuif het slaapuur elke dag een kwartiertje op, tot je in het schoolritme zit. Idealiter start je een week tot 3 dagen op voorhand met de omschakeling.

  • Doen: sommige tieners blijven het liefst tot de laatste dag in het vakantieritme hangen. Zodra het schooljaar start, eist dat zijn tol. Dan voelen ze zelf aan dat ze moe zijn. Dat is een ideaal moment om ook voor hen een vervroegd slaapuur te installeren.
  • Niet doen: het heeft geen zin om je kind vroeg in bed te leggen én lang te laten uitslapen. Dan is het ‘s avonds niet moe en geraakt het niet in een nieuw ritme.

Tip 2: slaap genoeg

Na een lange vakantie en veel tijd om te spelen is het wennen aan geconcentreerd in de klas zitten. Daarvoor moet je kind goed uitgerust zijn en dus voldoende slaap hebben.
 
tabel met aantal uren slaap per leeftijd

  • Doen: motiveer jouw kind om genoeg te slapen. Dat kan de eerste dagen met een beloning zoals: stickers, een gezelschapsspelletje, extra tijd op de tablet of gewoon een lief complimentje.
  • Niet doen: schermtijd (tablet, televisie, smartphone, Nintendo, …) heeft een opwekkend effect. Zet dus een halfuurtje voor het slapengaan alle schermen uit, zo komt je kind tot rust. Lees een verhaaltje voor of overloop de afgelopen dag: maak er een halfuurtje qualitytime van.

Tip 3: gezonde spanning mag

Misschien is je kind zenuwachtig voor het nieuwe schooljaar of wil het niet terug naar school. Neem de tijd om te luisteren naar je kind. Stel vragen als: “Ik zie dat je wat gespannen bent, klopt dat?” Bevestig dat spanning normaal is bij een nieuwe start. Zoek samen uit hoe je kind deze stap kan zetten. Maar geef niet toe aan niet-terug-naar-school-gaan.

  • Doen: overloop samen de eerste schooldag. Hoe gaan jullie naar school? Wie gaat je kind brengen? Wat neemt het mee? Wie komt je kind ophalen en wanneer? Op die manier geef je duidelijkheid en verminderen de zenuwen. Vergeet vooral niet dat jouw enthousiasme besmettelijk is, jij kan een gerust gevoel doorgeven aan je kind.
  • Niet doen: je hoeft je kind niet meteen te wijzen op wat moet en mag op school. Zo verhoog je de druk op een ‘goede’ start en zal het misschien nog zenuwachtiger worden.

Gouden tips bestaan niet

Bovenstaande tips vormen goede richtlijnen, maar het zijn geen wondermiddeltjes. Elk kind reageert anders en als ouder ken jij je kind het best. Het is dus altijd een beetje zoeken wat in jouw gezin het beste werkt.

 
Deze tips komen van Kelly Vanholst van de Opvoedingswinkel in Hasselt en Nele Travers van EXPOO, het Expertisecentrum voor Opvoedingsondersteuning.
Heb je nog vragen? Contacteer dan de Opvoedingslijn 078 15 00 10. Of lees meer op groeimee.be
.

Dit artikel heeft als onderwerp , Dit artikel is interessant voor een

Nog geen abonnement op Klasse Magazine?

  • Krijg 4 dikke magazines voor maar € 10.
  • In december ontdek je hoe je conflicten kan aanpakken binnen je team.
  • Je Lerarenkaart 2019 valt gewoon in je brievenbus.

*Betaal vóór 25 oktober.
Rechthebbende abonnees krijgen dan zeker hun Lerarenkaart thuisbezorgd.