Duiding Dit artikel behoort tot de reeks Welzijn op het werk Gepubliceerd op

Mindfulness op school: goed voor leerling en leraar

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

Druk druk druk. Is dat je standaardantwoord op de vraag ‘Hoe is ‘t?’ En hollen ook je leerlingen zichzelf voorbij? Mindfulness op school leert kleuters, leerlingen en leraren om aandacht te hebben voor hun eigen welbevinden. “Want naast kennisoverdracht en lichamelijke opvoeding moet er op school ook aandacht zijn voor mentale opvoeding.” Bekijk de video.

Scholen zijn de uitgelezen plaats om geestelijk welbevinden bespreekbaar te maken

Filip Raes - klinisch psycholoog en gedragstherapeut

“6 collega’s bleven deze week thuis omdat het ze allemaal te veel werd. Ik wil niet de volgende zijn.” Annie, leraar Engels, vertelt in bovenstaande video waarom zij en haar team een cursus mindfulness volgen. Trainer Mia legt uit wat leraren in haar cursus leren: “De omstandigheden in een klas of structuren kan je vaak niet veranderen. Maar wel hoe je naar een situatie kijkt.”
 

Mindfulness op school voor rustige leerlingen

Juf Goedele gebruikt mindfulnessoefeningen om haar vierde leerjaar rustiger te krijgen na bijvoorbeeld ruzie op de speelplaats of om concentratie op te roepen voor een toets.

In het secundair leert Annemie, leraar psychologie, haar leerlingen onder de middag zichzelf beter kennen. “Als we leerlingen de stelling van Pythagoras leren en hen leren hun fysieke conditie verbeteren, moeten we hen toch ook leren zich goed te voelen.”

Zelfs kleuters kunnen al op jonge leeftijd de beginselen van mindfulness leren. Juf Sabrina volgde een dag opleiding bij Relax in de klas: “Sommige kleuters zijn ‘s morgens al gestresseerd omdat ze zich moeten haasten. Dan zorgt een speelse mindfulnessoefening rust bij de start van de dag.”
 

Wetenschap achter de hype

Professor Filip Raes, klinisch psycholoog en gedragstherapeut, is gespecialiseerd in mindfulness en bestudeert de wetenschappelijke resultaten achter de hype: “We hebben onderzoek gedaan bij leerlingen in het secundair. De leerlingen die mindfulness volgden, vertoonden effectief minder angsten, stress en depressie – ook op langere termijn.”

“Als we weten dat angst en depressie vaak al ontstaan tijdens de adolescentie, dan kunnen we inderdaad het best ook al ook op jongere leeftijd problemen voor zijn of aanpakken. Scholen kunnen een preventieve rol spelen in het voorkomen van psychische problemen. ”