Gepubliceerd op
Duiding

Hoe herken je faalangst?

Log in om te bewaren.

Buikpijn, zweten, onderpresteren bij een toets … Het zijn maar enkele van de signalen die duiden op faalangst. Sommige leerlingen zijn zó bang om fouten te maken dat presteren niet meer lukt. Wat denken, voelen en doen leerlingen met faalangst? Observeer ze met deze lijst en ontdek wie er last van heeft.

Wat denken leerlingen met faalangst?

  • Ze denken enkel aan moeilijke taken of toetsen (tunneldenken).
  • Ze denken vooral aan de verwachte mislukking en de gevolgen ervan. Daardoor denken ze minder grondig aan de op te lossen toets.
  • Ze denken vaak negatief over zichzelf: ‘Ik kan dat niet, ik ben de domste van de klas.’ Of ze zijn perfectionist: ‘Ik mag geen fouten maken.’
  • Ze wijten mislukkingen aan zichzelf: ‘Ik ben dom.’ Die gaan ze ook vaak opblazen. Succes wijten ze aan externe factoren: ‘Ik had geluk, het was makkelijk.’ Ze zijn nooit fier.

Wat voelen leerlingen met faalangst?

  • Ze hebben vaak last van hoofd-, maag- en buikpijn.
  • Ze gaan trillen en zweten, krijgen last van hyperventilatie.

Wat doen leerlingen met faalangst?

  • Ze kijken meteen naar wat ze niet kunnen.
  • Actief faalangstigen studeren vaak veel, maar niet altijd even efficiënt. Ze nemen weinig ontspanning.
  • Passief faalangstigen vertonen vaak vermijdingsgedrag. Ze proberen mislukkingen te voorkomen door af te haken of de lat laag te leggen. Of ze gaan extreem relativeren: ‘Het is niet belangrijk, dus doe ik niks.’
  • Soms uit de angst zich ook in overbeweeglijkheid: ze hangen bijvoorbeeld de clown uit.

Abonneer je nú op Klasse Magazine*

  • 4 dikke magazines voor maar € 10
  • Extra in september: een zot zalig fietszadelhoesje
  • En ontdek in ons dossier verschillende manieren om je klas in de hand te houden
Ik word abonnee

*Betaal vóór 1 september
en start je schooljaar sterk!