Doe het zelf Dit artikel behoort tot de reeks Ouderbetrokkenheid Gepubliceerd op

Echt helpen met huiswerk? Observeer en leer

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

Verbeter jij het huiswerk van je kind? Niet nodig. Daar zijn leraren voor. “Wat je wel kan doen, is je kind leren hoe het een taak het best aanpakt”, zegt Annelies Bergmans van Expoo. Start met kijken naar je kind tijdens het huiswerk.

Jongen maakt huiswerk

Hoe begin je eraan?

Blijf in de buurt waar je kind het huiswerk maakt. Zo kan je je kind van op afstand in de gaten houden. De volgende stappen helpen jou daarbij. Als je kind voldoet aan een stap, kan je overgaan naar de volgende. Zo niet, kan je even stilstaan bij wat er gebeurt.
 

12 dingen die je kan observeren en bijsturen

  1. Je kind kijkt in de agenda wat het huiswerk inhoudt.
    • Ja: ga naar de volgende stap.
    • Nee? Vraag dan: “Wat moet je precies doen?”
  2. Je kind kijkt in het handboek/oefenboek voor het huiswerk.
    • Ja: ga naar de volgende stap.
    • Nee? Vraag dan: “Heb je voorbeelden van deze oefening in je boek staan?”
  3. Je kind start met het huiswerk zonder te zuchten en te blazen.
    • Ja: ga naar de volgende stap.
    • Nee? Moedig je kind aan met: “Komaan, even doorbijten, hoelang denk je dat je nodig hebt om je huiswerk te maken?”. Vergeet niet dat pauze nemen ook belangrijk is!
  4. Je kind zet zich op een rustige plek om het huiswerk ongestoord te kunnen maken.
    • Ja: Ga naar de volgende stap.
    • Nee? Vraag dan: “Kan je hier wel rustig werken?”
  5. Je kind pakt het gerief dat hij nodig heeft om het huiswerk te maken.
    • Ja: ga naar de volgende stap.
    • Nee? Vraag dan: “Wat heb je precies nodig om je huiswerk te kunnen maken?”
  6. Je kind maakt een lijstje van alles wat hij die dag/avond moet doen.
    • Ja: Ga naar de volgende stap.
    • Nee? Vraag dan: “Wat ga je eerst doen en wat erna?”
  7. Je kind maakt het huiswerk op een rustige en geconcentreerde manier.
    • Ja: Ga naar de volgende stap.
    • Nee? Geef een compliment dat je trots bent als hij/zij doorzet.
  8. Je kind maakt het huiswerk zonder zuchten, blazen en treuzelen.
    • Ja: Ga naar de volgende stap.
    • Nee? Bied een leuke (samen-)activiteit aan, voor na het huiswerk
  9. Je kind maakt het huiswerk zonder vragen te stellen.
    • Ja: Ga naar de volgende stap.
    • Nee? Help je kind zodat het gerustgesteld verder kan werken. Let op: dat betekent niet dat je het huiswerk moet verbeteren. Laat je kind in de eerste plaats zelf nadenken.
  10. Je kind controleert tussenin of alle oefeningen gemaakt zijn.
    • Ja: Ga naar de volgende stap.
    • Nee? Vraag: ‘Begrijp je alles?’
  11. Je kind controleert achteraf of alle oefeningen gemaakt zijn.
    • Ja: Ga naar de volgende stap.
    • Nee? Vraag: “Heb je alle oefeningen gemaakt?”
  12. Je kind controleert of alles op de planning is afgewerkt.
    • Ja: Goed zo! Je bent aan het einde van het stappenplan. Geef je kind een complimentje voor het zelfstandig maken van het huiswerk.
    • Nee? Vraag: “Heb je alles wat in je agenda stond kunnen doen?”
 
“Wat goed is, verdient natuurlijk ook aandacht”, besluit Annelies Bergmans. “Geef af en toe een complimentje. Bijvoorbeeld: ‘Je bent goed gestart!’, ‘Je bent al in de helft’ of ‘Wauw, je hebt deze taak zelf gemaakt. Daar mag je fier op zijn!’. Zo krijgt je kind zelfvertrouwen en is de kans groter dat het de volgende keer even goed verloopt.”
 


Heb je nog vragen over huiswerk? Spreek de juf of meester aan over het huiswerkbeleid op school of vraag tips op maat van jouw kind.

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een