Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Leervertraging slim wegspelen met laptop en leerlab

  • 17 maart 2022
  • 4 minuten lezen

Sinds de lange lockdown in 2020 loopt leren moeilijker. Zeker bij leerlingen die tijdens corona de overstap naar het secundair maakten. Leraar Davy grijpt in met gedigitaliseerde leerstof, differentiatie en extra individuele ondersteuning. “Het kostte ons bloed, zweet en tranen, maar de resultaten maken ons hoopvol.”

*Dit artikel werd gemaakt in de coronatijd. Het kan daarom beelden met mondmasker of maatregelen bevatten die vandaag niet meer van toepassing zijn.

leervertraging laptop leerlab
Davy Leers: “Met de vakgroep Natuurwetenschappen bouwde ik een website voor de leerlingen van de eerste graad.”

Davy Leers, leraar Natuurwetenschappen: “Al vanaf de eerste coronagolf anticipeerden we zo goed mogelijk op leervertraging. Digitalisering was voor ons de sleutel. Als laptopschool hadden we in het Sint-Jozefscollege in Aarschot een streepje voor. Leerlingen maakten zelfstandig oefeningen via het online platform van ons handboek.”

“Maar iets essentieels ontbrak: de instructie van de leraar. Die gaven we via Teams. Soms ging het mis: een deel van de klas was meteen mee, terwijl andere leerlingen veel meer uitleg nodig hadden.”

Lessen gaan niet meer on hold

“Voor onze vakgroep Natuurwetenschappen bouwde ik daarom zelf een website voor de leerlingen van de eerste graad.
Ze vinden daar leerpaden met instructievideo’s die door ons
ingesproken en visueel ondersteund zijn, interactieve oefeningen, externe links, testmomenten, verbetersleutels, reflectie-
opdrachten en leertips.”

“Wij kunnen perfect monitoren hoe een individuele leerling vordert. Sterke leerlingen leid ik naar verdiepingsoefeningen. Hebben leerlingen problemen met de leerstof? Dan bekijken we samen waar ze vastlopen en krijgen ze remediëringsoefeningen.”

Door leerstof te digitaliseren hebben we geen verloren uren studie meer

Davy Leers
Leraar Natuurwetenschappen

“Die digitale leerwegen ontstonden als een noodmaatregel. Ons antwoord op afstandsonderwijs. Maar in de klas plukken
we daarvan nu pas echt de vruchten
. Als de lesinhoud dat toelaat, zet ik elke leerling zelfstandig aan het werk op een online
leerpad.”

“Heeft een leerling vragen of problemen, dan kan ik
die meteen individueel begeleiden of feedback geven. Vroeger moest mijn les daarvoor on hold. Nu er meer ruimte is om te differentiëren, verliest geen enkele leerling zijn focus en valt het leren nooit plat.”

“Nog een voordeel: de online lessen blijven overeind wanneer een leraar ziek is of in quarantaine moet. Geen verloren uren meer. Ook op die manier benutten we alle lestijd effectief. En omdat de hele vakgroep met hetzelfde materiaal werkt, kunnen we vaker co-teachen.”

Balans via blended leren

“We blijven de juiste balans zoeken tussen offline en online onderwijs. Lesinhoud en leerdoel bepalen of we het digitale leerpad verlaten. In het tweede jaar werken we rond gistingsprocessen. Daar horen praktische proefjes bij waarin leerlingen in kleine groepjes wijn maken.”

“De fonkelende ogen bewijzen dat het hen iets doet om samen verantwoordelijk te zijn voor een product en succes te ervaren. De computer verdwijnt dan wat meer naar de achtergrond. Dat is het fijne aan blended leren: je kan er als leraar slim mee spelen.”

leervertraging laptop leerlab
Davy Leers: “Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stappen tijdens hun middaguur naar ons Leerlab.”

Uitleg tussen de boterham

“Hoe hard we in de klas inzetten op differentiatie en digitale leerwegen, toch kunnen we niet alle leervertraging wegwerken binnen de gewone lesuren. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stappen tijdens hun middaguur naar ons Leerlab. Dat is een open ruimte waar ze hun boterhammen eten terwijl ze individueel of in kleine groepjes geholpen worden door vakleraren.”

“Dat zijn niet per se hun eigen leraren: sommige leerlingen maken de klik pas wanneer een nieuw gezicht de leerstof op een andere manier uitlegt. Wie een weekje ziek was of met een vraag zit, kan vrijwillig naar het Leerlab komen.”

“Wanneer we tijdens de les of op toetsen een stevige achterstand vaststellen, leggen klassenraden of vakleraren een aantal sessies in ons Leerlab op. We hopen dat ze op die manier hun achterstand snel bijbenen. In een logboek noteren we wie welke begeleiding kreeg. Zo kan het hele team volgen. Het Leerlab bestond al vóór corona, maar draait dit jaar op volle toeren.”

Attitudevertraging

“Of onze aanpak werkt? De kerstexamens doen het beste vermoeden. De resultaten halen weer het normale peil. Leerlingen hebben wel vaker stress en angst voor grote evaluaties.”

“Die zorgen probeer ik preventief te verkleinen door regelmatig herhalingstoetsen te verwerken in leerpaden. Zo ontdekken ze welke leerstof essentieel is en hoe we die opvragen. Ik stimuleer hen ook om meer visueel te studeren. Wie principes kan uitleggen met een afbeelding of video, heeft de leerstof meestal goed begrepen.”

We moeten pluimen blijven geven

Davy Leers
Leraar Natuurwetenschappen

“Natuurlijk is er meer dan alleen cognitieve leervertraging, zeker bij tieners. Zelfzorg is op school een belangrijk aandachtspunt en onze studiecoaches draaiden overuren om leerlingen meer zelfvertrouwen en structuur te geven.”

“Als leraar vind ik het belangrijk om mijn leerlingen te blijven aanmoedigen. Niet alleen als ze leervertraging inhalen, maar ook op attitude. Wanneer een leerling spontaan maatbekers afwast of een klasgenoot helpt bij een oefening, deel ik altijd complimenten uit. Die pluimen moeten we blijven geven. Nu nog meer dan vroeger.”

Simon Verbist

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


S

Sofie

17 maart 2022

Knap! Ik zou het graag eens in de praktijk willen zien. Kan dat?

Reageren
E

Els Van Damme

22 maart 2022

Ik ben zelf ook sterk geïnteresseerd om mijn cursus te digitaliseren en op de manier te werken zoals in het artikel wordt beschreven, maar ik vind weinig ondersteuning op dat vlak. Het lijkt me dat dit vooral door 'informatica'-leerkrachten (of met die interesse) in elkaar gestoken wordt. Ik heb die informatica-skills niet (toch niet om zelf een website uit te bouwen) en ik heb het gevoel dat er weinig wordt aangeboden om ons te ondersteunen hierin. En dat terwijl volgend jaar al onze leerlingen een laptop ter beschikking zullen hebben, en net daar dé kans ligt om onze onderwijs-vorm eens echt te vernieuwen. Ik zoek verder...

Reageren

Laat een reactie achter