Specialist Dit artikel behoort tot de reeks Spijbelen Gepubliceerd op

Spijbelbeleid: “Laat merken dat je ze mist”

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

Sommige leraren denken: als slechts 6 van de 10 leerlingen aanwezig zijn, dan is dat een probleem voor de leerlingenbegeleiding. “Dat is nefast voor het spijbelbeleid van hun school”, zegt Bram Spruyt (VUB). “Want de meest efficiënte manier om spijbelen tegen te gaan, is een leraar die zegt: ‘Waar zat je? Ik heb je gemist’.”

Bram Spruyt

Waarom is de rol van de leraar zo cruciaal?

Bram Spruyt: “Denken dat spijbelaars gewoon schoolmoe zijn, is te eng. Ze vinden school wel belangrijk, maar ze voelen zich er niet mee verbonden. Net een leraar kan aan een leerling laten merken dat hij hem wel degelijk gemist heeft. Als een leerling merkt ‘ik word verwacht’, voelt hij zich meer verbonden met de school. Leerlingen het gevoel geven dat ze erbij horen, kost geen geld. Daar kunnen leraren vandaag al mee starten.”

Waarom werkt bij de ene school het spijbelbeleid wel en bij de andere niet?

Bram Spruyt: “Er is niet 1 toverformule te vinden die het spijbelprobleem op een school oplost. De meeste scholen passen wel een aantal maatregelen toe, maar gaan niet na of ze wel efficiënt zijn. Als je elke afwezigheid nauwkeurig registreert, maar je leerlingen weten dat niet, heeft dat niet veel effect. Soms beweren scholen ook dat ze niet veel spijbelaars hebben, terwijl de leerlingen zeggen dat ze nog nooit ‘gepakt’ zijn. Je moet je maatregelen evalueren en bijsturen.


Als problematische spijbelaars achteraf hun schoolloopbaan reconstrueren, vinden ze de strengste school meestal de beste school.

Bram Spruyt - VUB

Spelen de ouders een rol?

Bram Spruyt: “Bij meer dan de helft van het spijbelgedrag zijn ouders op de hoogte en ‘legitimeren’ ze met zelfgeschreven briefjes en doktersbriefjes. Daardoor blijven de problemen van die leerlingen onder de radar. Daarom moet je ook met de ouders een band opbouwen, nog voor het spijbelen begint. Sowieso is de lijn tussen geoorloofd en ongeoorloofd verzuim erg dun. Een leerling met zware psychische problemen die thuisblijft zonder doktersbriefje spijbelt, maar is hij wel in staat om naar school te gaan? Daar moet je als school erg gevoelig voor zijn.”

Wat denken spijbelaars daar zelf over?

Bram Spruyt: “Als problematische spijbelaars achteraf hun schoolloopbaan reconstrueren, vinden ze de strengste school meestal de beste school. Scholen met ambitie maken het verschil: ze willen het beste voor hun leerlingen. Daarom eisen ze dat ze naar school komen. Dat combineren ze met oprechte interesse en een uitgebreide zorg. Daardoor voelen leerlingen zich begrepen en erkend. Net daar hebben ze behoefte aan.”