Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Zo maak je het M-decreet makkelijker

Log in om te bewaren.

Een leerling met specifieke onderwijsbehoeften die zich in het kader van het M-decreet inschrijft in je school, vraagt de nodige aandacht en vaak ook speciale maatregelen. Heel wat ‘specifieke’ maatregelen kan je veralgemenen of structureel verankeren in een breed zorgbeleid. Zodat bij elke nieuwe zorgvraag de ‘extra’s’ steeds minder worden. 5 tips uit de praktijk van kleuter-, lagere en secundaire scholen.
 

  1. Creëer een prikkelarme plek in elke klas

  2. Yves Dullaert, directeur, basisschool Sint-Lodewijk, Beveren-Waas: “Vorig jaar startte er in de tweede kleuterklas een kleuter met een inschrijvingsverslag type 2. De hele dag in de klasgroep functioneren, zorgde voor veel te veel prikkels. Daarom maakte de juf een prikkelarm hoekje in de klas waar hij tot rust kon komen en zelfstandig kon werken. Dat hoekje is er dit schooljaar nog steeds en wordt nu gebruikt door alle kleuters die even baat hebben bij wat rust of zich willen concentreren op een taak. Nu we de positieve effecten hebben gezien, nemen we dit initiatief op in ons zorgbeleid en gaan we het uitproberen in alle klassen.”
     

  3. Vereenvoudig de agenda

  4. Patrick Mehuys, directeur, Sint-Vincentiusschool, Zwijnaarde: “Een jongen met motorische beperkingen had enorm veel tijd nodig om zijn agenda in te vullen. Daarom stelde de juf samen met de klas een afkortingenlijst op. ‘Taal’ werd ‘T’ enzovoort. De ouders kregen een briefje met uitleg, de afkortingen stonden op een papier naast het bord. Toen bleek dat het systeem ook heel goed werkte voor de klasgenoten met bijvoorbeeld ASS of ADHD. Hoe meer structuur en eenvoud in de agenda, hoe duidelijker voor alle leerlingen. Op de personeelsvergadering hebben we nu gevraagd om dit systeem in te voeren vanaf het eerste leerjaar.”


    Ook de zwakkere leerlingen varen er wel bij

    Katleen De Smedt - leraar, GBS Klim Op Westrode
  5. Ondersteun je les met beelden

  6. Katleen De Smedt, leraar, GBS Klim Op, Westrode: “Vorig jaar zaten er in mijn eerste leerjaar 2 leerlingen met een visuele beperking. Ik ontwikkelde veel hulpmiddeltjes voor rekenen en taal, uitvergroot, in kleur, om te voelen. Ik heb ook geleerd beelden te vereenvoudigen en te structureren. De zwakkere leerlingen bleken met die visuele ondersteuning ook heel erg geholpen, dus ik werk er nog altijd mee. Er kleeft een kaartje met de uitvergrootte kwadraatbeelden op hun bank, bij dictee krijgen ze een kaartje met de lees- en schrijfletters naast elkaar … Bij zelfstandig werk gebruiken alle kinderen deze hulpmiddelen.
     

  7. Pas sticordi-maatregelen toe op alle leerlingen

  8. Linda De Bruyn, GOK-coördinator, Middenschool GO!, Ninove: “Leraren bij al hun leerlingen rekening laten houden met specifieke sticordi-maatregelen is onhaalbaar. Daarom stelden we 1 A4 op met ‘algemene maatregelen leerstoornissen’. Alle leraren passen die toe op alle leerlingen. Zo krijgen de leerlingen bijvoorbeeld bij een toets altijd de vragen op papier in de plaats van op het bord of gedicteerd. Daar vaart elke leerling wel bij. Daarnaast krijgt eenvijfde van de leerlingen wel nog een contract met bijkomende sticordi-maatregelen. Op het einde van dit schooljaar bekijken we opnieuw welke daarvan we kunnen veralgemenen.”
     

  9. Kort alle examens in

  10. Angelique de Moor, leerlingenbegeleider, Lyceum Aalst: “Om onze brede basiszorg van onderuit vorm te geven, mocht het lerarenteam aangeven welke specifieke zorgmaatregelen voor alle leerlingen van tel zijn. Eén daarvan was de examentijd. Alle leerlingen krijgen nu tot 12 u. de tijd voor hun examens. De leraren stellen die zo op dat iedereen ze volledig zou moeten kunnen maken.
    In de 1ste graad blijven de leerlingen minstens tot een bepaald tijdstip, in de 2de en 3de graad mogen ze naar huis als ze klaar zijn. Als er een leerling toch een aantal vragen niet opgelost krijgt binnen de tijd, mag hij of zij die mondeling beantwoorden bij de vakleraar die altijd aanwezig is tijdens zijn of haar examen. Dus geen extra examenuren of toezichten tijdens de middagpauze meer.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...