Gepubliceerd op
Verhaal

Klassen per geslacht: “Meisjes zijn anders, jongens ook”

“De maatschappij is gemengd, maar uiteindelijk voelen veel leerlingen zich beter bij het eigen geslacht”, zegt Patrick Remmerie, directeur van de middenschool Instituut Zusters Maricolen in Maldegem. Scholen splitsen klassen nog nauwelijks op basis van geslacht. Directeur Patrick doet dat wel, zij het niet systematisch. “Maar wel als we dat nodig vinden”, zegt hij.

close-up van jongen en meisje die elkaar in de ogen kijken

Rumoer

“Soms als er een tuchtprobleem is of als er veel rumoer is in een klas, splitsen we jongens en meisjes op. We maken dan een jongens- en een meisjesklas. Leraren passen er hun aanpak aan. Zo gebruiken ze bij jongens een meer directe taal en pakken ze hen kordater aan. Meisjes komen in een rustigere groep terecht. We hebben de concrete studieresultaten van die klassen nog niet vergeleken, maar we voelen wel dat de sfeer goed zit.”


Ze voelen zich beter bij het eigen geslacht

Patrick Remmerie - directeur

Aparte groepjes

“Wij zijn niet tegen gemengde scholen. Maar het interesseert 12- tot 14-jarigen sowieso weinig of ze in gemengde klassen zitten. Dat zie je op de speelplaats, daar klitten ze samen in jongens- en meisjesgroepjes. Alle andere activiteiten gebeuren wel samen.

We doen dus niet aan segregatie. Mogelijk zitten leerlingen in het eerste jaar in een gemengde klas en in het tweede jaar niet of omgekeerd. In de eerste graad secundair onderwijs is het verschil tussen jongens en meisjes erg groot. Je hebt erg speelse jongens en al echte dames. Als de leerlingen ouder zijn, vind ik wel dat ze samen moeten zitten.”

Mannelijke leraar als spiegelfiguur

“Ik probeer 1/3 van de lestijden mannen voor de klas te zetten. Meestal lukt dat. Als dat niet het geval is, geven de mannelijke leraren bij voorkeur les in jongensklassen. In meisjesklassen garandeer ik geen 1/3 mannelijke leraren. Het is vooral voor jongens belangrijk een mannelijke spiegelfiguur te hebben.

In het tweede jaar krijgen alle leerlingen de lessen lichamelijke opvoeding gescheiden. Daar moet ik een ander vak van 2 lesuren tegenover zetten. Vorig schooljaar was dat geschiedenis. Dit schooljaar vind ik technologische opvoeding daar het meest geschikt voor. Er zijn veel jongens die na de middenschool naar een technische richting willen gaan. Jongens en meisjes volgen wel hetzelfde leerplan en programma.”


Wij zijn niet tegen gemengde scholen

Patrick Remmerie - directeur

Autonomie

“De school treedt met dat jongensmeisjesbeleid niet naar buiten. We delen het niet vooraf mee aan de ouders als we beslissen een klas op te splitsen volgens geslacht. We geven ouders wel uitleg tijdens het oudercontact. Leerlingen vragen zich wel eens af hoe het komt dat er enkel jongens of meisjes in hun klas zitten. Dan leggen we uit waarom.

Als we klassen samenstellen op basis van andere redenen, communiceren we daar vooraf ook niet over. Dat behoort tot de autonomie van de school. Mijn leraren raadpleeg ik wel, maar zij vinden het ook geen probleem.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...