Gepubliceerd op
Specialist

“Met een genderbeleid voelen jongens en meisjes zich beter op school”

“Scholen moeten de vinger op de wonde leggen. Ze kunnen hun leraren ervan bewust maken dat ze van jongens en meisjes ander gedrag en andere resultaten verwachten.” Daar maakt sociologieprofessor Mieke Van Houtte zich sterk in. “In scholen die een doordacht genderbeleid voeren, voelen meisjes én jongens zich beter.”

foto van Mieke Van Houtte

Pakken leraren jongens en meisjes anders aan?

Mieke Van Houtte: “Leraren gaan wel anders om met jongens en meisjes, maar daar zijn ze zich meestal niet bewust van. Ze geven jongens meer straf, maar ze betrekken hen ook meer bij de les. Dat heeft veel te maken met hoe jongens en meisjes zich gedragen.

Zeker in het secundair onderwijs lokken jongens interactie uit en trekken meisjes zich terug. Als leraar moet je dat weten en anders met hen omgaan. Meisjes zullen bijvoorbeeld niet zo snel hun hand opsteken. Dan vraag je gewoon of ze het antwoord weten.”

Waar ligt de grens?

Mieke Van Houtte: “Je moet optimale kansen geven aan alle leerlingen – aan jongens en aan meisjes – en daar mag je ver in gaan. De uitgangspositie van jongens en meisjes is anders, de weg naar je einddoel ook. Je mag gerust rekening houden met de eigenheid van je leerlingen of roldoorbrekend werken.

Maar als je je doelstellingen bijstelt, overschrijd je een grens. De einddoelen moeten voor beide groepen gelijk zijn. Leraren verwachten – zowel qua gedrag als qua resultaten – al snel meer prestaties van meisjes.”


Als je voor jongens en meisjes andere einddoelen formuleert, ga je te ver

Mieke Van Houtte - UGent

Zet je jongens en meisjes beter in aparte klassen?

Mieke Van Houtte: “Daar is veel onenigheid over. Meisjes voelen zich beter met enkel meisjes in de klas, jongens worden positief beïnvloed door meisjes. Klassen met iets meer meisjes dan jongens zouden bijgevolg ideaal zijn. Dat kan uiteraard niet.

‘Gemengd onderwijs als spiegel van de samenleving’ is daarom een goed principe. Je mag de ongelijkheden die in die samenleving bestaan wel niet bevestigen of versterken.”

Gebeurt dat dan op school?

Mieke Van Houtte: “Gemengde scholen zijn wel eens geneigd dat te doen. Tijdens een opendeurdag bijvoorbeeld verzorgen de meisjes het onthaal en doen de jongens het zware werk. In een meisjesschool trommelen ze daarvoor enkele straffe meisjes op. Maar gescheiden onderwijs heeft een erg groot nadeel: je verdeelt leerlingen louter op basis van het biologische geslacht.

Je houdt geen rekening met meisjesachtige jongens en jongensachtige meisjes. Die types van leerlingen voelen zich niet goed in een jongens- of een meisjesklas.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...