Vlaanderen
Klasse.be

Blog

Stagementoren hebben impact²

  • 21 september 2022
  • 3 minuten lezen
Hanne Rossius vertelt over stagementoren

Straks trekken studenten uit de lerarenopleiding op stage in lagere en secundaire scholen. Lerarenopleider en Leraar van het Jaar Hanne Rosius stelt dat stagementoren impact² hebben en vraagt ze om streng én mild te zijn. “Durf toegeven dat je ook soms ploetert.”


De spanning voor een nieuwe klas, die start bij mij begin augustus. Want ook al ben ik gepokt en gemazeld als leraar, toch gaan de avondgesprekken met mijn partner – glaasje rosé in de hand – vanaf dan vaker over mijn toekomstige studenten. Waarom? Omdat een band opbouwen met al die nieuwe gezichten nooit simpel is, maar wel een absolute voorwaarde voor een geslaagd schooljaar.

Als ík ruim een maand op voorhand al een verhoogde hartslag registreer, wat voelen mijn studenten dan? Zij stappen straks zonder ervaring hun eerste klassen binnen. Geen lokalen vol toekomstige leraren bovendien, maar puberende tieners. De ene klas krijgen ze amper in bedwang, de andere staart hen verveeld aan en in klas nummer drie en vier vibet het meteen. Hoe het zal lopen, weet niemand vooraf. Onze studenten trekken van stage naar stage, van school naar school, van klas naar klas. Dat zijn veel ‘1 septembers’ in één schooljaar.

Leg de lat hoog voor stagiairs, maar vang ze ook op met advies en eerlijke gesprekken

Hanne Rosius
lerarenopleider

Wij moeten als docent weten waar onze studenten door moeten, vindt PXL terecht. Dus trekken we via een Marco Polo Stage zelf twee weken naar het secundair. Tijdens mijn laatste ‘ontdekkingsreis’ geef ik PAV aan leerlingen uit de richting Verzorging. Voorbereiding klaar, klasdeur open, moeiteloze klik. Stagementor Linda ziet dat het goed was. Als ze na de les mijn sterktes opsomt, loop ik op wolkjes. 

Na de speeltijd vlieg ik een nieuwe klas binnen. De leerlingen, loerend onder petjes of kappen, doen nauwelijks moeite om te verbergen wat ze van de les vinden. Ik gooi al mijn didactische kwaliteiten en ervaring in de schaal, probeer de trucjes die ik aan mijn studenten uitdeel, maar krijg de klas niet mee. Van de wolkjes gaat het snel naar de harde grond: mijn geploeter voelt als falen.

Mentor Anja stelt me gelukkig gerust. ‘Het kostte me weken om met die groep een band op te bouwen. Nu loopt het, maar zeker niet altijd even vlot.’ Haar eerlijkheid helpt me erbovenop. Ze bekijkt me geen seconde als ‘de lerarenopleider die het zelf moeilijk heeft’.

Ben jij stagementor? Dan zullen leraren in opleiding je klas overnemen. Leg de lat hoog. Verwacht dat ze de lesinhoud kennen en een degelijke voorbereiding voorleggen – ja, zonder taalfouten. Maar toon je ook mild, zoals Linda en Anja. Soms vinden studenten niet meteen de juiste toon of is een week te kort om de klik te maken met een klas. Vang hen dan op met advies en eerlijke gesprekken over je eigen kwetsbare momenten. Zo heb jij als leraar impact in het kwadraat. Je vormt niet alleen je eigen leerlingen, maar ook de toekomstige generatie leraren. En die hebben we hard nodig.  


Hanne Rosius is lerarenopleider PAV aan PXL Education. Ze staat al 20 jaar voor de klas en is Leraar van het jaar 2022.

Hanne Rosius

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter