Klastips

“Steek diversiteit in elke les”

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

“Wanneer je lesgeeft over wie ‘anders’ is, benadruk je ongewild het verschil”, vertelt Steven De Baerdemaeker van Çavaria. “Terwijl we diversiteit net ‘normaal’ willen maken. Steek daarom diversiteit in elke les, in elk werkboek, in elke opdracht.” Dat kan met deze tips voor kleuter- tot secundair onderwijs.

Oudere leraar met leerlingen met verschillende huidskleur

8 tips waardoor niemand zich ongemakkelijk anders voelt in je klas:

  1. Daag jezelf uit om de speelhoeken anders in te delen of te benoemen. In de rode speelhoek bijvoorbeeld vinden kinderen naast het constructiemateriaal ook fantasiespeelgoed, zoals speelfiguren of auto’s. In de blauwe speelhoek staat naast de keuken en de strijkplank ook de werkbank.
  2. Streef naar een klasbibliotheek waar een gezonde mix aanwezig is tussen stereotiepe en stereotypedoorbrekende thema’s en rolpatronen. Een boek vol met achterhaalde clichés, zoals bijvoorbeeld Tiny hoef je daarom niet weg te doen. Zolang je er in je klas maar de juiste dingen mee doet. Je kan er onze samenleving mee in vraag stellen. Zet er uiteraard wel boeken naast waarin diversiteit een evidentie is. Het kleuterboekje Lou is hier een mooi voorbeeld van. Ook de prentenboeken die O Mundo tipt, zijn een leuke afwisseling voor in je bibliotheek.
  3. Kies voor feesten, themadagen of projectweken overtoegankelijke en genderoverschrijdende thema’s. In plaats van sprookjesfiguren, prinsessen en ridders kies je thema’s zoals helden, 1001 kleuren, zwart en wit, goed fout, sterren en planeten …
  4. Kies prenten en illustraties met uiteenlopende personages: een vrouw met een hoofddoek, een kind in een rolstoel, een gezin met 2 mama’s, een blanke broer en een zwarte zus, een man met lang haar … Je beeld is nog sterker wanneer het diversiteit nog eens doorkruist, bijvoorbeeld een mannelijke verpleger die 56 jaar is en een donkere huidskleur heeft.
  5. Je wil groepen indelen? Deel je klas niet alleen in op basis van het geslacht maar zet ook andere verdeelmethodes in. Laat je leerlingen een rij maken: van lang naar kort, van licht naar donker, volgens de verjaardagen, volgens alfabetische volgorde van hun familienamen … Plak op de rug van elke leerling een kleur. Je leerlingen moeten in stilte achterhalen welke kleur er op hen kleeft en met welke andere leerlingen ze een groepje vormen. Of vraag je leerlingen dat ze op 1 been staan. De leerlingen die op hun linkerbeen staan, behoren tot een groepje en de kinderen die op hun rechterbeen staan, vormen een ander groepje.
  6. Heb je een kind in de klas met een alleenstaande ouder, gescheiden ouders, 2 mama’s of 2 papa’s? Maak er geen geheim van en benoem deze verschillende samenlevingsvormen. Spreek ook in je communicatie met ouders van ‘Beste ouder(s)’, in plaats van ‘Beste mama en papa’.
  7. Zorg voor zo veel mogelijk diversiteit in de gastsprekers die je naar je school of in je klas uitnodigt. Kies ze uit op basis van hun verhaal en sterktes, niet alleen op basis van hun ‘anders zijn’. Bijvoorbeeld: een lesbische wetenschapper nodig je uit in je klas om te vertellen over haar job, niet vanwege haar vrouw of lesbisch zijn.
  8. Ophef in je klas over bijvoorbeeld een racistische opmerking? Neem tijdens de discussie de rol als moderator in. Door je rol als leraar uit te schakelen en alles in vraag te stellen, krijg je de meest interessante en spontane meningen en inzichten.

 


Çavaria is gespecialiseerd in seksuele oriëntatie, genderexpressie en genderidentiteit. Het ondersteunt leraren met vormingen en met de onthaal- en infolijn.