Verhaal Dit artikel behoort tot de reeks Pas voor de klas Gepubliceerd op

Starter Tim hekelt de vaste benoeming

3 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

“Ik weet dat zodra je TADD bent, een school je niet makkelijk kwijtraakt. En dus nemen ze liever geen risico’s. Dat is niet de schuld van de school, maar van het systeem.” En dus zoekt leraar L.O. Tim Claus (31) al jaren tevergeefs naar wat zekerheid.
 

Weggestuurd zonder reden

“Na 5 jaar interims, vervangingen en opdrachten in open uren, zit ik zonder job. Ik sta even ver als toen ik afgestudeerd was als leraar L.O. Zo stond ik gedurende 2 jaar in een school. Ik denk: hier zit ik goed, hier wil ik blijven. Maar na 2 jaar dreig ik TADD’er te worden.

Gevolg: de school stuurt me door, net zoals andere jonge collega’s in dezelfde situatie als ik. De reden? Die geven ze niet. Het schooljaar daarop komen er uren vrij. Ik stel mij kandidaat maar ik word, ondanks mijn ervaring, niet weerhouden. Ze stellen dat ze niet verplicht zijn mij opnieuw aan te nemen.”

Starter Tim zit voor een raam

Werkzoekende Tim Claus, bachelor lichamelijke opvoeding en bewegingsrecreatie, hekelt de vaste benoeming.

Scholen nemen geen risico

“Ik weet dat zodra je TADD bent, een school je niet makkelijk kwijtraakt. En dus nemen ze liever geen risico’s. Dat is niet de schuld van de school, maar van het systeem. Jonge leraren zijn daar wel de dupe van. Want in jouw plaats komt natuurlijk weer een jonge starter.

En nu zit ik hier. Zonder werk. Misschien ga ik bijstuderen: sanitair. Ik heb ook proeven meegedaan voor de brandweer. Triestig, want ik sta graag voor de klas en ik weet dat ik een goede leraar kan worden. Maar ik wil niet wéér diezelfde miserie meemaken.”

 

Wat zeggen de experts?

Wat is het probleem met de vaste benoeming?

Martin Valcke, professor Onderwijskunde UGent: “Het onderwijs is een slechte beroepssector om in te beginnen. De eerste jaren zit je als leraar soms constant in de miserie. Je belandt van de ene interim in de andere. Je hebt geen zicht op vast werk, terwijl je net in die periode je leven begint uit te bouwen, en dus zekerheid zoekt.

Dat is grotendeels het gevolg van de vaste benoeming. Vastbenoemde leraren trekken bijvoorbeeld tijdelijk weg uit hun job via een verlofstelsel, maar blijven wel die uren ‘bezet houden’ in hun school. En dan keren ze terug, net op het moment dat een jongere daar zijn draai gevonden heeft. Of ze keren nog vlug een laatste jaar terug omdat dit voordelig is voor hun pensioen. Al die mechanismen zorgen ervoor dat arbeidsplaatsen niet beschikbaar zijn voor jonge leraren.”

Geert Kelchtermans, professor Onderwijsbeleid en -vernieuwing en lerarenopleiding KU Leuven: “Is het echt nodig of wenselijk dat een beginner na een paar jaar vastbenoemd raakt op school en daar 40 jaar zit? Verschillende interims om te beginnen zijn ook interessant. Zo leer je verschillende schoolculturen kennen en kan je beslissen in welk soort school je verder wil. Bovendien verschuilen directeurs zich soms achter administratief-technische kwesties om een leraar buiten te werken die niet voldoet.”
 

Hoe lossen we dat op?

Martin Valcke: “Laat een startende leraar een paar jaar op dezelfde werkplek werken, zonder dat hij daarom zijn hele carrière daar moet blijven. Wanneer je voortdurend van school moet veranderen, ontwikkel je geen vaardigheden die je helpen om te integreren in een specifieke schoolcontext, moet je je voortdurend op nieuwe vakken werpen, ben je steeds weer de nieuweling, en kan je je niet verder ontwikkelen. Hoe kan de school voor zulke passanten een degelijke aanvangsbegeleiding opzetten?”

 


Hoe de regelgeving over de vaste benoeming in elkaar zit lees je op Onderwijs.vlaanderen.be.