Vlaanderen
Klasse.be

Schooltips

Herken een echte STEM-school met deze checklist

  • 3 november 2016
  • 3 minuten lezen

Heeft jouw school extra aandacht voor wetenschap, techniek, technologie en wiskunde? Een paar uurtjes extra wiskunde maken van een school nog geen STEM-school. Hoe herken je een échte STEM-school? Check deze vragenlijst.

Twee specialisten bekijken machine

Wat is een STEM-school?

De afkorting STEM staat internationaal voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Wetenschappen, technologie, techniek en wiskunde dus. Scholen pakken graag uit met STEM want bedrijven schreeuwen om meer technisch en wetenschappelijk geschoolde leerlingen uit bso, tso én aso.

Elk van de 4 letters van de afkorting is even belangrijk, maar ze kunnen ook samen aan bod komen. In de STEM-uren krijgen leerlingen extra lessen wiskunde en wetenschappen. Maar ze passen de kennis van de verschillende vakken ook toe in projecten: hoe de nieuwbouw van de school energiezuiniger maken of hoe een robot de perfecte penalty laten schieten?

Daarvoor moeten de leraren wiskunde en fysica nauw met elkaar samenwerken. Anders kan je onmogelijk van een STEM-school spreken. In het bedrijfsleven werken teams toch ook interdisciplinair om bijvoorbeeld een zorgrobot te bouwen?

Leren leerlingen probleemoplossend werken?

Leer je ook waarvoor wiskunde dient én leer je het toepassen in de praktijk? Een opdracht voor wiskunde kan dus ook zijn: bereken met een meetkundige rij voor Artsen zonder Grenzen hoe snel en waar een virus gaat uitbreken.

Werk je aan maatschappelijk relevante projecten?

Robots programmeren of je eigen zaklamp bouwen? Cool! Maar STEM-projecten gaan idealiter verder: antwoorden zoeken op maatschappelijke uitdagingen. Bijvoorbeeld voedselverspilling: welke manieren kunnen we ontwikkelen om voedsel langer te bewaren? Of vergrijzing: welke intelligente sensoren kunnen we bedenken en maken om ouderen langer thuis te laten wonen?

Wordt er samengewerkt?

  • Tussen leerlingen: in STEM-onderwijs werken leerlingen samen aan een onderzoeksproject. Binnen 1 klas of waarom geen samenwerking tussen aso, tso en bso?
  • Tussen leraren: werken de leraren van de verschillende STEM-vakken samen?
  • Tussen school en maatschappij: een slimme STEM-school werkt samen met bedrijven, hoger onderwijs, een STEM-academie of andere STEM-scholen.

Leert de school van andere STEM-scholen?

STEM is nog iets nieuws. Toch moeten scholen niet allemaal apart nieuwe vakken en studierichtingen uitvinden. STEM-scholen delen hun kennis en lesmateriaal in 2 grote lerende netwerken voor basis- en secundair onderwijs. Is je STEM-school nog geen lid? Doe er dan snel iets aan!

Wat na de eerste graad?

Veel STEM-scholen zijn nog maar pas gestart en hebben een STEM-lessenpakket voor het 1e en 2de secundair. Zo kan je proeven van STEM en leer je al basisvaardigheden zoals programmeren of een functionele tekening maken.

Maar wat dan? Welke STEM-richtingen kan je daarna volgen in de 2de en 3de graad? Of kan de school doorverwijzen naar een STEM-studierichting in de buurt?

Heeft je school een lab?

Fijn als je STEM-school een echt lab heeft met een 3D-printer, lasersnijder of een plooibank. Maar dat is duur en eigenlijk niet noodzakelijk. Misschien lost je aso-school het tekort aan infrastructuur of materiaal op door een samenwerking met een tso-school in de buurt of bedrijfsbezoeken? Met dank aan STEM-beleidsmedewerker Christel Op de Beeck en professor Wim Dehaene van Stem@school.

Sara Frederix

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


P

Peter

3 november 2016

STEM bestaat al vele jaren, weliswaar onder een andere naam: IW (Industriële Wetenschappen). Helaas voor de perceptie is IW TSO, terwijl STEM ASO is. En hoe hard mensen ook politiek correct zeggen dat ASO-TSO-BSO gelijkwaardig zijn, als het over hun eigen kind gaat, dan telt dat toch even niet. Ik mag dat zeggen, ik was ook zo. Ik zie nu al enkele jaren bij mijn zonen in de praktijk dat IW een zeer sterke wiskunde- en wetenschapsrichting is. Ik ben zelf licentiaat/master in wiskundige van opleiding en zie met eigen ogen dat de wiskunde in IW verder en dieper gaat dan in de sterke wiskunderichtingen in het ASO. Af en toe is er eens een leerling die uit het ASO komt en denkt met gemak af te kunnen "zakken" naar TSO-IW; die hebben binnen de week door dat het beeld dat TSO onder ASO staat, niet klopt en vertrekken weer. Ik stel vast dat IW de beste richting is om voor te bereiden op een ingenieursstudie, beter dan de sterke ASO-richtingen. Het verschil is de focus: ASO is algemeen vormend; ook in sterke wiskunderichtingen wordt veel aandacht besteed aan talen en dergelijke. TSO focust meer en gaat daar veel dieper op in. Goed voor jongeren die al vroeg weten wat ze willen. De IW van mijn kinderen voldoet met gemak aan de meeste van de 7 punten van hierboven, en heel belangrijk: dat bestaat al tientallen jaren, de leraren hebben tonnen ervaring, terwijl ASO-STEM het wiel (of het warme water) aan het heruitvinden is.

Reageren
d

dirk

5 november 2016

Peter,

IW is idd een sterke STEM-richting, maar zoals je aangeeft mist het ASO een STEM-poot. Bovendien is IW STEM waar sterk wordt ingezet op de TE van STEM (sTEm-dus). Binnen Aso kan er een aanvullende richting zijn die inzet op de S en M (wat de theoretische achtergrond in ASO is dieper dan in IW) dus eerder een SteM opleiding. Deze 2 kunnen elkaar perfect aanvullen. Ook binnen ASO moeten leerlingen kennis hebben van technologie en engineering...

vanuit een School met een SteM-opleiding in 2-de en 3-de graad ASO ;)

Reageren
R

Roger

8 november 2016

Dit zal terug een zoveelste eindeloze discussie worden. IW is inderdaad de enige richting die de 4 facetten van STEM in zich heeft. Als een ASO school een boormachine in hun klas zet en inzet op kleine technieklessen (enkel in eerste graad) met bouwpakketjes is het daarom plotseling een STEM school? De vroegere leerlingen uit IW richting worden nu soms als leerkracht binnen gehaald in ASO scholen en krijgen maar beperkte middelen voor 1ste graad om aan STEM te "voldoen". Er zal nog veel denkwerk mogen verricht worden in Brussel om deze misvatte situatie recht te trekken . Ze weten het in Brussel nog altijd niet en ondertussen tikt de klok verder. Ze lanceren iets maar werken het nooit af. Dank Peter voor je getuigenis. Zo zouden er nog velen mogen volgen die eerlijk bekennen hoe ouders misleid worden in dit STEM verhaal. Mensen informeer je grondig en beslis wijs voor de toekomst van uw kind.

Reageren
P

Peter

19 november 2016

Bedankt Roger. Ik ben het overigens niet met Dirk eens dat IW sTEm is, maar wel degelijk STEM. Zoals ik al zei, gaan de Mathematics en de Science in IW verder en dieper dan in ASO wiskunde of wiskunde-wetenschappen. Daar is ook een reden voor: tijd. De tijd die je besteedt aan Frans of kunstgeschiedenis, kan je niet besteden aan STEM. Een ASO-richting die nadruk legt op S en M bestaat al: wiskunde-wetenschappen. Dit bereidt inderdaad beter voor op een theoretische en fundamentele manier van kijken (ik ben er zelf een product van). Als je T en E erbij wil, dan heb je per definitie TSO. Waarom heruitvinden wat al bestaat? Volgens mij is er alleen een marketingprobleem: (1) de naam IW dekt niet echt de lading en (2) TSO wordt gepercipieerd als het zwakke broertje van ASO. Als schijn zo belangrijk is, zou het beter zijn IW te "promoveren" naar ASO en het STEM te noemen, zonder voor de rest één jota te veranderen. Dat bespaart een hoop moeite aan, ik val in herhaling, degenen die het warme water met veel enthousiasme heruitvinden.

Reageren
A

Ann

4 november 2016

Dan hoop ik dat de STEM-leerkrachten hun licht gaan opsteken bij de IW-leerkrachten, lijkt me heel verrijkend. Punt 4 en 5 kunnen dus ook aangevuld met: Leert de STEM-school van andere scholen (ook IW) en nog: Werkt de school samen met andere scholen (ook IW).

Reageren
C

Carine

4 november 2016

Ook richtingen als techniek-wetenschappen (TW) verkopen zich als STEM-richtingen. Is de aanpak in deze studierichting STEM genoeg? Wordt daar voldoende geïnterageerd met bedrijven, hogescholen en laboratoria zodat deze leerlingen een praktijkgerichte opleiding krijgen?

Reageren
R

Rik Hostyn

5 november 2016

Het is zeer goed dat er een cheklist werd opgesteld. Toch vreemd dat er slechts 7 punten vermeld zijn, daar waar de kwaliteitskeurmerken van STEM 10 punten bevatten.
Uitgaande van de noden in het werkveld ben ik overtuigd dat de vertaling STEM beter kan als volgt: exacte wetenschappen, technologie/techniek, onderzoekend ontwerp, toegepaste wiskunde. Het gaat hier duidelijk over een deel van de wetenschappen, niet de wiskunde om de wiskunde en vooral: hoe vertaal je ‘Engineering’ ???
Bij deze checklist mag er gerust meer nadruk zijn op technologie en engineering!
En bij het team is het nodig dat er minstens 1 ingenieur actief is!
Leve de samenwerking met het TSO, een win-win voor zowel ASO, TSO en de leerling ?
Och ja, een lab met enkel 3D-printer, lasersnijder of plooibank is zeker niet voldoende. Graag nog ‘…’ na de plooibank plaatsen. Zo zijn robots, programmeren, computers, microcontrollers, PLC’s, oscilloscopen, generatoren, universele meters, zaagmachines, hamers, schroevendraaiers, tangen, waterpassen, truwelen, bunzenbranders, erlenmeyers, trekkrachtmeters … evenzeer belangrijk.
Leve goede STEM.

Reageren

Laat een reactie achter