Mening Gepubliceerd op

“Les L.O. gemengd? Laat scholen zelf kiezen”

6 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Yannick Noppe
“Jongens en meisjes samen in de les L.O.? Liever niet”, zegt leraar lichamelijke opvoeding Dirk Vanlaere. “Met aparte lessen L.O. geef je zowel aan jongens als meisjes de meeste kansen om zich fysiek optimaal te ontwikkelen.”
 

Leerlingen zijn tegen

“In mijn school, Sint-Jan Berchmans Avelgem, zitten ongeveer evenveel meisjes als jongens. Dat zorgt ervoor dat we de lessen L.O. perfect gescheiden kunnen geven zonder veel praktische problemen. Zo is er nauwelijks impact op het lessenrooster. We geven dan ook apart les L.O. aan jongens en meisjes.”

“Onlangs las ik een Facebook-bericht dat pleitte voor verplicht gemengde lessen L.O. Ik vroeg aan mijn jongens van het vijfde jaar secundair in de kleedkamer naar hun mening. Ze stonden onmiddellijk op hun achterste poten. Zowel de sportieve leerlingen als de mindere sportieve goden waren unaniem tegen. Ik reageerde met een brede glimlach.”
 

Opgelucht en bevrijd

“Waarom? Na 22 jaar lesgeven ben ik een absolute tegenstander van gemengde lessen L.O. Het argument pro gemengde L.O.-lessen is dikwijls: zo leren ze elkaar beter kennen op een ander gebied. Dat klopt, maar slechts voor een deel. Als leerlingen 32 uren samen op de schoolbanken zitten, is het zowel voor jongens als meisjes leuk, zelfs een opluchting en een bevrijding om 2 uurtjes afzonderlijk te mogen leren en sporten.”

Leerlingen zijn immers ook in hun vrije momenten dikwijls bij elkaar: na schooltijd, op vrijdag in het jeugdcafé, in de weekends op een fuif, in de jeugdbeweging. Die 2 uurtjes maken heus niet het verschil. Op onze andere activiteiten sporten ze overigens wel samen: de sportdag (waar teamwork vooropstaat), de sporthappening (waar gemengde teams elkaar bekampen in sporten als tafeltennis, touwtrekken of badminton), de skireis of de middagcompetities.”

“Ook in de kleedkamers heb je kans op problemen als de jongens en meisjes samen sporten. Doordat we werken met blok-uren, krijgen de leerlingen de kans om na de les te douchen. Als mannelijke leraar aan een gemengde groep kan je nooit ingrijpen als het er verkeerd of te luidruchtig aan toe gaat in de andere kleedkamer en omgekeerd. Maar als er incidenten zijn, ben je wél verantwoordelijk.”


Schoolculturen en accommodaties verschillen. Ik begrijp dus dat andere scholen wel gemengd L.O. geven. Maar ik ben geen voorstander.

Dirk Vanlaere - leraar Lichamelijke Opvoeding

Verschil in motoriek en fysiek

“De allerbelangrijkste reden om jongens en meisjes gescheiden te houden, is het verschil in motorische en fysieke vaardigheden. Het rendement van de lessen gaat absoluut omlaag als je gemengd sport geeft. Bij gemengde contactsporten ( voetbal, handbal, basketbal, judo) komen de meisjes in de wedstrijdgerichte oefeningen niet of nauwelijks aan bod, terwijl de jongens niet voluit mogen gaan.”

“Ook in de slagsporten (badminton, tafeltennis , tennis) is het verschil zo groot dat de meisjes toch weer tegen en met elkaar oefenen. Als mijn collega looptests doet, halen meisjes een 10 als ze 10 minuten doen over een bepaalde afstand. Jongens moeten die in 7 minuten afleggen om het maximum te behalen. En dan spreek ik enkel over de beste lopers. Het verschil is nog groter bij de minder sportieve leerlingen.”
 

Rendement gaat omlaag

“Gevolg is dat de jongens moeten wachten, en het rendement van de les weer omlaag gaat. Hetzelfde geldt voor de de fietsproeven. Het verschil is enorm. Bovendien wil ik er in mijn lessen ook voor zorgen dat de beste sporters na het secundair kunnen kiezen voor een bachelor of master L.O. Dan moet ik hem én haar toch de beste voorbereiding kunnen geven op die verdere studies.”

Jongens en meisjes beleven sporten ook anders. Als ik mijn jongens dans geef, vinden ze dat niet het minste probleem. Ze vinden het zelfs leuk. Maar zodra de schuifdeur opengaat en de meisjes toekijken, blokkeren ze en is de fun eraf.”

“Meisjes krijgen ook meer activiteiten met dans, met dikwijls heel moeilijke dansvormen. Dat niveau haalt bijna geen enkele jongen. Het omgekeerde geldt voor voetbal. De meisjes spelen graag voetbal, maar ze vinden het vooral leuk omdat er geen jongens meedoen.”
 

Kijk naar de schoolcontext

“Wie pleit voor gemengde lessen L.O. kijkt dus het liefst naar hoe het er aan toe gaat op de werkvloer. Ikzelf, noch mijn collega’s, noch mijn leerlingen zijn voorstander. De verschillen op zowel fysiek als motorisch vlak zijn nu eenmaal te groot. Wil je dat enkel doen om leerlingen te leren samenwerken, aan teambuilding te doen, dat kan in groepswerken en teamopdrachten in alle andere vakken.”

“Maar let wel: mijn collega’s en ik zijn er evenmin tegen dat andere scholen wél gemengde lessen L.O. geven. Schoolculturen, onderwijsvormen of accommodaties zijn vaak zo verschillend dat scholen het best zelf bepalen hoe ze hun lessen L.O. aanpakken.”