Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Klaspop helpt om over armoede te praten

Steeds meer scholen in Vlaanderen zien de armoede bij hun leerlingen toenemen. Vaak gaat het om ‘nieuwe armen’: gezinnen die hun levensstijl drastisch moeten aanpassen na een scheiding of werkloosheid. “Omdat ze zich schamen om elders hulp te zoeken, is de school voor hen meestal het eerste vangnet”, zegt directeur Erna De Roeck van d’Oefenschool in Blankenberge.

Nieuwe armen

Zoals veel kuststeden ziet Blankenberge steeds meer onfortuinlijke gelukszoekers uit het binnenland aanspoelen. Aan zee kunnen ze zonder veel vragen voor enkele maanden een vakantiewoning op een camping huren of een appartementje. Ze rekenen op seizoensarbeid in de horeca of beproeven hun geluk in de haven van Zeebrugge. Lukt het niet, dan zijn ze weer weg.

“Tientallen leerlingen die we hier inschrijven, schrijven we ook weer uit in de loop van het schooljaar”, zegt Erna. “Vaak duurt het lang voor je die ouders echt leert kennen. Veel vragen stel je niet. Arm of rijk, iedereen heeft het recht op privacy. Er is veel schaamte bij ouders om over hun ‘nieuwe armoede’ te vertellen.”

“Die schaamte merken we bij jonge kinderen vaak niet. Ze flappen het er soms uit: ‘Papa heeft geen werk meer’, ‘Gisteren heeft mama heel hard geweend’ of ‘Juf, ik heb honger’. Dat zijn belangrijke signalen. Die bespreken we meteen in het multidisciplinair overleg en we houden een extra oogje in het zeil.”

Directeur Erna De Roeck van d’Oefenschool in Blankenberge

Directeur Erna De Roeck: “Klaspop Lopke helpt ons over armoede te praten.”

Praten over armoede

“Niet elk kind van wie de ouders het tijdelijk moeilijk hebben, komt in de problemen. Maar je moet alert zijn, een klimaat creëren waar kinderen kunnen en willen praten. Daarom werken wij met Lopke, een klaspop. Van in de kleuterklas tot in het zesde leerjaar loopt ze mee.”

“Lopke heeft het niet breed thuis, maar heeft veel veerkracht. Ze biedt aanknopingspunten om in de klas te vertellen over mensen die het moeilijk hebben of kinderen die anders zijn.”

Kinderen die het thuis plots moeilijk krijgen, herkennen zich in haar en zien dat dat geen ramp voor het leven hoeft te zijn. Het helpt hen om erover te praten en toont hoe ze zelf kunnen omgaan met de situatie. Het stelt ook de focus scherp van elke leraar: in elke klas zit er wel een echt Lopke.”


De school is een uitgelezen plek om ouders in armoede te spotten

Erna De Roeck - directeur d’Oefenschool in Blankenberge

Signalen herkennen

“Vaak herken je de ‘nieuwe armen’ aan kleine signalen. Ze zijn bijvoorbeeld ‘ziek’ als er een daguitstap of schoolreis is. Als dat systematisch gebeurt, informeren we: scheelt er iets, kunnen we helpen? Of ze kunnen de schoolfactuur niet betalen.”

Wij schakelen geen incassobureaus in voor de onbetaalde rekeningen, maar stellen een afbetalingsplan voor en schakelen het netwerk in: het OCMW of het Sociaal Huis. Over het algemeen merk je hoe ouders steeds bewuster hun geld uitgeven: de koekenverkoop, het restaurantmoment tijdens het schoolfeest: ze denken twee keer na.”

Je meet de kwaliteit van een maatschappij af aan de inspanningen die ze doet voor de zwakste schakels. Die zie je vaak op school: de kinderen van ouders die het moeilijk krijgen. De school is eigenlijk een uitgelezen plek om die ouders te spotten, te ontdekken. In alle schaamte zoeken en vinden zij geen hulp, maar op school komen ze vaak wel nog.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...