Gepubliceerd op
Hulplijnen

Vragen rond kansarmoede? Hier vind je hulp.

  1. “Declan heeft een geurtje. Zeg ik er iets van?”

  2. Ja. Of signaleer het minstens bij de leerlingenbegeleider. Wees discreet, het is vaak al een prestatie dat Declan op school zit. Hem confronteren met zijn gebrekkige hygiëne is niet leuk, maar voorkomt vaak erger. Voer een duidelijk gesprek en draai niet rond de pot. Zoek meteen samen met Declan hoe hij de situatie het best aanpakt. Probeer de onderliggende oorzaak en de rol van de ouders te achterhalen. Toon je appreciatie bij elke kleine verbetering.
     

  3. “An heeft haar huiswerk wéér niet gemaakt. Hoe lang duld ik dat?”

  4. Toon eerst begrip. Zoek uit waarom ze haar huiswerk niet maakt. Zoek samen met de leerling en de ouders naar oplossingen. Biedt de school huiswerkbegeleiding aan? Is er op school tijd en materiaal om taken en opdrachten uit te voeren? Probeer de ouders te overtuigen van het belang van de school.
     

  5. “We hebben een ‘sociale kas’. Hang ik dat aan de grote klok?”

  6. Nee. Veel scholen beschikken over ‘geld in de marge’: het budget van een vriendenkring, fondsen uit de ouderwerking, een ‘sociale kas’. In uitzonderlijke gevallen kan de school dit geld gebruiken om financieel zwakke leerlingen te ondersteunen. Wees discreet. Ga ervan uit dat ouders ‘liefdadigheid’ eigenlijk niet willen. Maak er geen reclame voor in de schoolfolder. Zo vermijd je dat je de draagkracht van zo’n initiatief overschrijdt.
     

  7. “Er is iets aan de hand met Farah. Moet de zorgcoördinator of leerlingenbegeleider me vertellen wat?”

  8. Nee. Nochtans zijn ze niet gebonden aan een beroepsgeheim. Toch kunnen ze autonoom beslissen om informatie niet mee te delen uit respect voor de leerling of omdat een leraar niet opgeleid is om met die informatie om te gaan. Dan moet je het als leraar stellen met vage omschrijvingen als ‘een moeilijke thuissituatie’. Bovendien zijn de leerlingenbegeleider of zorgcoördinator zelf niet altijd op de hoogte. Ze kunnen bijvoorbeeld dossiers van de jeugdrechtbank niet inkijken. Het CLB mag dat wel.
     

  9. “Ik vermoed dat er bij Sven ernstige gezinsproblemen zijn, maar ik heb geen bewijzen. Spreek ik dat uit?”

  10. Niet waar de leerling bij is. Als een leerling spijbelt, plots agressief is, psychosomatische klachten (vage hoofdpijn, buikpijn) heeft, schakel je de leerlingenbegeleider of zorgcoördinator in. Zij zijn uitstekend geplaatst om een onderzoek te doen, te praten met de leerling, contact op te nemen met de ouders, het CLB in te schakelen …
     

  11. “Carolien woont alleen met haar mama. Is ze nu kansarm?”

  12. Niet noodzakelijk. Alleenstaande ouders hebben een groter armoederisico, hebben misschien minder tijd voor hun kind … Maar kansarmoede hangt sterk af van de individuele situatie waarin iemand zich bevindt. Met de indicatoren voor kansarmoede spring je heel omzichtig om.
     

  13. “Ik zie de ouders van Soumaya nooit op school. Ik wil hen meer betrekken. Hoe begin ik daaraan?”

  14. Zoek met hen naar een aanpak die binnen hun leefwereld en mogelijkheden past. Ga na of ze begrijpen wat je verwacht. Maak samen een stappenplan, waarbij vooral de ouders bepalen wat, wanneer en hoe. Neem kleine stappen, waarvan de eerste zeker lukken: zo zet je faalangst om in succeservaringen. Daardoor groeit er een vertrouwensband en samenwerking. Kom geregeld samen om zichtbaar te maken wat loopt en waar jullie nu aan zullen werken.
     

  15. “De ouders van Vicky kunnen de schoolrekening niet betalen, maar geld voor de nieuwste gsm hebben ze wel. Maken ze misbruik van de school?”

  16. Kinderen en jongeren die in armoede leven, houden ook van computerspelletjes, muziek, gsm’s. Ze willen er vooral bijhoren en ouders willen dat hun kinderen niet moeten onderdoen voor hun vrienden. Dat wil niet zeggen dat de schoolrekening niet doorweegt op het gezinsbudget.
     

    Meer info?

    hand met pen die een checklist invult

    Klik & Print: Checklist eenvoudig communiceren

    Hoe maak je een eenvoudige brief? Gebruik de checklist bij elke brief of nota die je voor ouders maakt.

Klasse Magazine = cadeau aan jezelf *

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, ...)
  • Je Lerarenkaart 2020 valt gewoon in je brievenbus.
*Betaal vóór 30 oktober en krijg je Lerarenkaart 2020 thuisbezorgd.