Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Intergenerationeel leren in de rusthuisklas én elders

  • 22 november 2016
  • 5 minuten lezen

Wanneer in je school ouders, grootouders, leerlingen, leraren, starters … van elkaar leren, dan breng je verschillende generaties dichter bij elkaar. Het contact neemt onzekerheid en vooroordelen weg. In de plaats komen uitwisseling, respect en solidariteit. Kijk maar naar deze 4 praktijkvoorbeelden.

Directeur Chantal Deblanc van Basisschool Vinkt

1. De rusthuisklas

Onder druk van verbouwingen bracht Directeur Chantal Deblanc het zesde leerjaar van Basisschool Vinkt tot in de nok van woonzorgcentrum Sint-Franciscus. Daar hadden ze 100 vierkante meter over, de rusthuisklas was snel een feit.

Ik weet nu dat je niet bang moet zijn van oude mensen.

Christ Mbiakob
6e leerjaar basisschool Vinkt

Bekijk de video:

“Ook de andere leerjaren gaan er langs voor een optreden in de cafetaria, het sintfeest of een voorleessessie door de bewoners van het rusthuis. Oudere leerlingen nemen de bewoners mee op wandel en geven hun bijvoorbeeld uitleg over de bomen en de planten die ze onderweg tegenkomen.”


2. Speeltijd in het woonzorgcentrum

Directeur Kristof de Waegemaeker van Basisschool De Regenboog in Wondelgem werkt structureel samen met woonzorgcentrum Liberteyt. Jaarlijks organiseren ze samen een tiental activiteiten.

Dementerende mensen en leerlingen zingen samen schlagers en kinderliedjes . In het babbelsalon komen de verschillende generaties samen om thema’s zoals vriendschap te bespreken. Leerlingen uit het vierde en vijfde jaar testen een job in het woonzorgcentrum (verpleger, kok, poetsvrouw, administratief medewerker …). Op de internationale knuffeldag krijgen alle bewoners een knuffel en een cadeautje. Tijdens de sportdag organiseren de sportteams samen de turn- en danssessie.

“Aangezien we buren zijn, kunnen we veel aanwezig zijn in en rond het woonzorgcentrum. De bewoners en leerlingen kennen elkaar. De speeltijd vindt dagelijks plaats in hun tuin. Sommige kinderen gaan dan eventjes goeiedag zeggen. Echt mooi en leerrijk om te zien hoe eerlijk de interactie verloopt. Het respect is ongezien.”

  • Tip: “Spreek met het woonzorgcentrum goed af wat haalbaar is voor je schoolteam. Zo voorkom je frustraties. Om planlast te vermijden, kader je de activiteiten binnen de leerplannen. Wees ook voorbereid wanneer er iemand uit het woonzorgcentrum sterft. Dat verlies moet de leraar kunnen kaderen en opvangen in de klas.”

Directeur Koen De Pryck van GO! Campus Hoboken

3. Leerlingen en volwassenen op 1 campus

Koen De Pryck is directeur van GO! Campus Hoboken, een intergenerationele campus. Kleuters, jongeren, volwassen cursisten en al hun lesgevers delen dezelfde school, dezelfde speelplaats.

“Onze campus is een weerspiegeling van de maatschappij. Ik wil dat mijn leraren over de leeftijden, niveaus en tussenschotten kijken, dat ze zich afvragen op welke creatieve manier de verschillende generaties van elkaar kunnen leren. Door het contact vervallen de vooroordelen en de angst voor het onbekende en komt er positieve beeldvorming in de plaats.”

De school brengt kleuters, jongeren, volwassen cursisten en al hun lesgevers op verschillende manieren in contact met elkaar. NT2-cursisten helpen leerlingen uit het basisonderwijs tijdens de leesles. Cursisten van het secundair volwassenenonderwijs filmen het grootouderfeest van de lagere school. Er vinden personeelsvergaderingen plaats met leraren van alle niveaus.

  • Tip: “Het contact tussen verschillende generaties mag niet het doel op zich zijn. Vraag je wel telkens af: wie kan wat van wie leren? Zo verval je niet in eenmalige projecten maar creëer je duurzame en nieuwe leerprocessen in je school.”
  • Tip: “Ga in het begin niet te snel. Maak tijd om elkaar te leren kennen. Zo ontdekten we dat er soms geen interesse was bij de bewoners in de geplande activiteiten omdat ze simpelweg te moe waren. En voor de leerlingen is het heel wat om plots een spreekbeurt te geven voor de hele klas én 20 extra toeschouwers. Nu we dat weten, gaan we eerst in kleine groepjes leerlingen op bezoek bij de bewoners. We spelen een aantal kennismakingsspelletjes en pas daarna plannen we de grotere activiteiten.”

Directeur Kristien Bruggeman van LAB in Sint-Amand

4. Senioren helpen jongeren over spreekangst

Bij directeur Kristien Bruggeman van LAB in Sint-Amands praten jongeren met hun anderstalige senior via het webcamplatform Parlangi.

Een groepje van 12 derde- en vierdejaarsleerlingen van LAB in Sint-Amands oefent Engels of Frans via het webcamplatform Parlangi. Daar praten ze met ‘hun senior’ uit Brussel, Wallonië, Frankrijk, Engeland, Canada … Dat helpt ze de taal echt te verwerven, hun spreekangst te overwinnen én te leren dat niet alles overal hetzelfde verloopt. Voor de senioren is het een oefening in ruimdenkendheid, en een kans hun levenservaring te delen.

“Onze leerlingen krijgen de bouwstenen van een taal mee via taalbeschouwing, grammatica … maar pas door die voldoende in een levensechte context toe te passen, gaan ze die automatiseren. De webcamgesprekken zijn prima voor verdieping, om sterke leerlingen uit te dagen. Tegelijk zijn ze geschikt voor leerlingen die zichzelf minder sterk inschatten, om vertrouwen te krijgen. De senior aan de andere kant van de lijn stelt hen gerust. Maken ze een foutje, dan herhalen ze het op de juiste manier, zonder hen te corrigeren.”

“Charles, da’s een toffe!” De jongeren praten over ‘hun’ senior alsof het hun buurman is. Als je een gerichte focus biedt aan de leerlingen, komen er vlotte en interessante gesprekken op gang. Leren ze over de VN duurzaamheidsdoelen, dan bedenken ze vragen over bijvoorbeeld gendergelijkheid voor een interview. De Brit die de oorlog heeft meegemaakt, vertelt een écht verhaal; een heel andere inhoud dan die in het tekstboek. Of als je praat met iemand uit Australië, leer je op een heel organische manier hoe anders het daar soms is.”

  • Tip: “Pak het niet klassikaal aan. Laat leerlingen zelf afspreken met hun senior wanneer ze ‘bellen’. Leerlingen die stressen, geef je wat meer tijd. Dwing ze niet. Vaak zijn succesverhalen van anderen overtuigend: ‘Kom er even bij zitten, je zal zien dat het meevalt!’”
  • Tip: “Beperk het initiatief niet tot de talenrichtingen. Jongeren die voor talen kiezen, zijn al intrinsiek gemotiveerd. Anderen hebben er misschien zelfs meer baat bij als ze merken dat ze op deze manier toch veel kunnen leren.”

Cherline De Maeght, Sigrid Vandemaele en Klara Tesseur

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


v

veerle

6 december 2016

Wat een mooi project!

Reageren

Laat een reactie achter