Vlaanderen
Klasse.be

Tips

Een positieve strategie zodat leerlingen beter meewerken

  • Laatste wijziging: 22 augustus 2023
  • 3 minuten lezen

Ben je het beu om een hele les te kijven omdat leerlingen niet opletten? Leraar Doug Lemov geeft 5 tips om je les positief te framen. Zodat je leerlingen beter meewerken en je hen motiveert om het beste van zichzelf te geven.

1. Leef in het nu

Corrigeer vooral de dingen die leerlingen nog moeten uitvoeren. Fixeer je niet op wat ze fout deden. Vermijd dus het rechtzetten van zaken waar je niks meer aan kan veranderen. Praat vooral over wat er nog moet gebeuren. Dat kan, als het echt moet, zelfs streng en strikt.

  • Voorbeeld: “Noor, Joren is de omgeving aan het beschrijven. Je kijkt het best naar wat Joren zegt.”
  • Non-voorbeeld: “Noor, ik ben het beu om je de hele tijd te moeten vragen om Joren te volgen.”

2. Ga uit van het beste

“Stop met de les te storen, waarom doe je niet wat ik gevraagd heb?” Deze uitspraak gaat uit van een slechte intentie van je leerlingen. Wat als ze echt hebben geprobeerd om te doen wat jij vroeg?

Tenzij je echt het bewijs hebt dat een leerling de les moedwillig boycot, is het beter dat je ervan uitgaat dat die probeerde om uit te voeren wat jij vroeg. Leg de schuld niet bij je leerlingen persoonlijk, maar spreek in termen van ‘enthousiasme’, ‘vergeten’ of ‘verwarring’.

  • Enthousiasme, voorbeeld: “Even wachten, enkele leerlingen zijn zo enthousiast over het opstel over de bosklassen, dat ze al meteen beginnen schrijven. En ik heb nog niet eens alle uitleg kunnen gegeven.”
  • Enthousiasme, non-voorbeeld: “Hallo, niemand mag al stiekem beginnen met het opstel. Wachten!”
  • Vergeten, voorbeeld: “Amin, enkele leerlingen zijn precies vergeten dat ze hun stoel onder de bank moeten schuiven. Wacht jij even tot ze klaar zijn?”
  • Vergeten, non-voorbeeld: “Amin, wacht tot Willem beslist om te doen wat ik vraag.”

3. Ga voor anonimiteit

Corrigeer je leerlingen zonder ze bij naam te noemen. Zo hou je de tone of voice van je les voor elke leerling positief en heeft je uitspraak effect op de leerlingen die niet aan de verwachtingen voldoen.

  • Voorbeeld: “Vijfde klas, controleer of je klaar zit in de juiste schrijfhouding en met pen en papier op je bank.”
  • Non-voorbeeld: “Lotte, ik wil dat je klaar zit met pen en papier voor je.”

4. Bouw aan momentum, beschrijf je verwachtingen positief

Vergelijk de volgende uitspraken.

  • Leraar 1 (stopt even voor hij een opdracht geeft): “Ik heb nog de aandacht van enkele mensen nodig… Bedankt om dat weg te leggen, Imane. Nu is bijna iedereen klaar… Oké, nu zijn we er. Laten we beginnen.”
  • Leraar 2 (stopt even voor hij een opdracht geeft): “Aan deze tafel zitten enkele leerlingen die niet opletten. Sommigen luisteren helemaal niet naar wat ik zeg. Ze vinden iets anders belangrijker. Ik wacht wel. Als jullie mijn tijd verdoen, dan verdoe ik ook jullie tijd.”

In de klas van leraar 1, gaat alles de goede richting uit. De leraar beschrijft het bewijs dat zijn commando’s met succes uitgevoerd worden. Hij prijst het goede gedrag van de leerlingen niet, maar beschrijft het positieve gedrag luidop. Hij bouwt het momentum op, hij telt af tot alle leerlingen er klaar voor zijn.

In de klas van leraar 2 gaat het van kwaad naar erger. Hij doet nochtans zijn best om de aandacht op te eisen, maar beschrijft vooral het negatieve en toont zijn boosheid. Zo creëert hij een selffulfilling prophecy. Hij beschrijft hoe enkele leerlingen er niet in slagen om op te letten.


5. Daag leerlingen uit

Leerlingen houden van uitdagingen. Ze willen bewijzen dat ze iets kunnen. Daag ze uit. Bouw competitie in. Dat kan individueel, of nog beter, in groep. Organiseer een race tussen groepen in de klas, tegen groepen buiten de klas, tegen ‘de vijand’ (geen klasgenoten, maar bijvoorbeeld de klok, de test, hun leeftijd).

Voorbeelden van uitdagende startzinnen:

  • “Dit is goed werk voor een vierde jaar. Maar kan je het nu ook al alsof je in het vijfde jaar zit?”
  • “Eens kijken of we 10 minuten lang kunnen schrijven, zonder stoppen. Klaar?”
  • “Juf Nele zei me daarnet dat jullie de tafels niet sneller kunnen opzeggen dan haar klas. We zullen ze eens laten zien wat we in huis hebben.”

In zijn boek Teach Like a Champion graaft Doug Lemov samen met jou naar de details van een superles. Je kan aan de slag met heel wat tips, procedures, trucs en handige technieken. Op de website van Teach Like a Champion vind je ook een blog. Die kan je gratis lezen.

Stijn Govaerts & Tine Jellasics

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


C

Carine Van Mol

25 november 2016

Uit ervaring weet ik dat dit ook echt werkt.
Super!

Reageren
L

L

1 december 2016

Het verschil is opmerkelijk en al snel zichtbaar. Al 1 week zeg ik bewust "tof om te zien dat al bijna iedereen z'n boek voor zich heeft liggen". Alle andere boeken liggen binnen de 10 seconden op de bank. Wat een verschil met: "Jan, neem je boek. Sara! Je boek. Laura, komaan, boeken op de bank". Dan duurde het soms een paar minuten voor ik eindelijk kon beginnen met mijn les.

Reageren
D

Diana

11 december 2016

Lesgeven met een glimlach en een knipoog .... als je dan toch eens heel kwaad en kortaf moet zijn, dan komt het ook meteen aan ! Een mini gesprekje daarna doet wonderen en de positieve spirit blijft !

Reageren

Laat een reactie achter