Klastips Gepubliceerd op

Jij kan wél zingen. Ja, ook voor de klas.

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

‘Iedereen kan zingen’. dat is het motto van zangleraar Jacob Vermeulen. Tijdens zijn workshops aan de lerarenopleiding van Thomas More Mechelen en via zijn eigen organisatie Moving Vibrations, helpt hij zijn leerlingen over een diepgewortelde faalangst heen. Met ritme- en klankoefeningen én veel goesting.

 

Zingen zit tussen de oren

“De meeste mensen kunnen wel degelijk zingen. Ze dénken alleen van niet, omdat iemand met autoriteit – een ouder, een leraar – dit ooit tegen hen heeft gezegd. Eén zo’n opmerking kan een leven lang doorwerken. Zingen is iets heel persoonlijks. Wanneer iemand tegen jou zegt dat je vals zingt, is het haast alsof diegene zegt “Amai, gij hebt een lelijk gezicht!”. Het raakt je hele zijn.”

“Bij de meeste mensen zit het ik-kan-het-niet-gevoel zo diepgeworteld, dat ze hebben afgeleerd om naar zichzelf te luisteren. Die mensen raad ik aan om naar zichzelf te luisteren als ze alleen zijn. Kies een plek waar jij je op je gemak voelt en maak klank. Vorm een schelp met je handen en breng de klank van je mond naar je oor. Deze oefening brengt je terug in connectie met je natuurstem.”


Het is een groeiproces. Een boom die je insnoert gaat niet plots bloeien als je de touwen losmaakt.

Jacob Vermeulen - zangleraar

“De muziek die wij tegenwoordig horen op de radio, is gefinetuned tot in de perfectie. Hypergeschoolde zangers als Beyoncé en Justin Timberlake zingen soms wel 15 takes in, zinnetje voor zinnetje, die achteraf ook nog eens worden bewerkt. Zo willen kunnen zingen, is vergelijkbaar met eruit willen zien als een gefotoshopt covermodel: onrealistisch. Ieder mens heeft een eigen manier van zingen, een unieke klankkleur. Zingen begint bij de liefde voor die natuurstem terugvinden.”

“Het is een groeiproces. Een boom die je insnoert gaat niet plots bloeien als je de touwen losmaakt. Sommige mensen zijn al op 6-jarige leeftijd geknakt. Zingen brengt bij hen een hoop onaangename gevoelens naar boven, daar hebben ze geen zin in. “Ik kan niet zingen” is een uitvlucht. Ze zijn bang van de emoties die ermee gepaard gaan. Dat maakt de zangworkshop vanzelf therapeutisch.”

 

Zingen voor de klas, hoe pak ik dat aan?

“Om zuiver te zingen, moet je ontspannen aan je les beginnen. Veel mensen zingen wel graag onder de douche, maar niet voor een groep. Plan je zangles daarom direct aan het begin van de dag of na de pauze. Zo kan je jezelf even afzonderen en een relaxatieoefening doen. 3 keer diep ademhalen: in door de neus, uit door de mond. Daarna oefen je alvast met klank maken, bijvoorbeeld door een klankbuiging te maken.” (zie video)

“Ook in de klas is het belangrijk om een veilige sfeer te creëren. Bijvoorbeeld door op stoelen in een kring te zitten. Technisch misschien niet de beste zanghouding, maar je studeert geen opera’s in. Rechtstaan heeft iets bedreigends, vermijd die bijkomende stress.”

“Met je leerlingen doe je dezelfde ademhalingsoefening. Laat hen allemaal de ogen sluiten. Daarna maken jullie om het even welke klank, allemaal door elkaar heen. Kinderen vinden dat leuk en jij kan oefenen zonder dat iedereen op je let.


Nodig je leerlingen uit om te bewegen. Hoe vrijer het lichaam, hoe beter de klank.

Jacob Vermeulen - zangleraar

Experimenteer met ritme en spel, tot je jezelf voldoende op je gemak voelt om een liedje te zingen. Kies een liedje dat je graag zingt en deel het op in kleine stukjes. Zing bijvoorbeeld alleen de eerste zin en laat de leerlingen die een paar keer herhalen. Zodra de sfeer er goed in zit, kan je iedereen laten rechtstaan. Nodig je leerlingen uit om te bewegen. Hoe vrijer het lichaam, hoe beter de klank.”

 
“Als je het erg spannend vindt om in je eentje te zingen, kan je dit ook eens samen met een andere leraar doen. Ga met beide klassen naar de refter en zet de leerlingen door elkaar. Zo vermijd je kliekjes en is iedereen gelijk. Door samen te zingen, creëer je een nieuwe, harmonieuze groepsdynamiek.”

In de workshop van Jacob op Thomas More Mechelen overwinnen leraren-in-opleiding hun angst om voor de klas te zingen. Bekijk de video:

De meeste mensen kunnen wel degelijk zingen. Ze dénken alleen van niet.

Jacob Vermeulen - zangleraar
 

Het belang van zingen voor het onderwijs

“Zang is even belangrijk als fysieke beweging. Beperk het daarom niet tot een uurtje zangles per week. Zingen is een van de enige activiteiten waarbij je de volledige hersenen gebruikt. Een beetje zoals dromen. Het zorgt ervoor dat de leerstof beter wordt verwerkt, doordat het verbindingen legt tussen verschillende hersenzones. Je kunt zang verwerken in allerlei lesactiviteiten: een dictee zingen, de maaltafels inoefenen of Franse woordjes leren via een liedje …”

“Het is ook een vorm van mindfulness. Op het moment dat je zingt, ben je helemaal in het hier en nu. Zoals bij yoga of meditatie, maar zang heeft als bijkomend voordeel dat het echt een groepsding is. Samen klank maken, is een van de meest intense vormen van menselijk contact. Je voelt de intensiteit van een persoon en komt zo tot een diepere mate van acceptatie. Zingen is daarom een uitstekend middel om in te zetten tegen pesten. Niet alles hoeft immers uitgesproken te worden.”

“Zingen is het verleden en de toekomst. Het is iets wat eigen is aan de maatschappij, iets wat er altijd is geweest. Net als de natuur. Nu zitten we in een periode waarin zingen naar de achtergrond is verdwenen, maar ik ben ervan overtuigd dat we het belang ervan zullen herontdekken. Willen we een mensheid die in harmonie samenleeft, dan moeten we zingen. Terug in contact komen met ons gevoel. Als we dat kunnen voor onszelf, dan kunnen we het ook voor onze buur of voor een vreemdeling.”