Gepubliceerd op
Actueel

PISA-onderzoek: 5 belangrijke conclusies

Hoewel Vlaamse 15-jarigen internationaal nog altijd goed scoren voor lezen, wiskunde en wetenschappen, dalen hun resultaten gestaag. Bovendien haalt bijna 1 op de 5 leerlingen niet het niveau dat nodig is om goed te functioneren in de maatschappij. Dat blijkt uit het 3-jaarlijkse PISA-onderzoek.

  1. Leesvaardigheid: Vlaamse leerlingen halen subtop

    Wereldwijd scoren 10 landen hoger op lezen – het hoofddomein uit dit PISA-onderzoek – dan Vlaanderen: 5 Aziatische toplanden, Estland, Canada, Finland, Ierland en Polen.

    11 landen halen een score die vergelijkbaar is met die van Vlaanderen, waaronder Europese landen Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Noorwegen, Duitsland en Slovenië.

    De Frans- en Duitstalige Gemeenschap en onze buurlanden Nederland, Frankrijk en Luxemburg doen het minder goed.

  2. Wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid: Vlaamse leerlingen scoren sterk

    Voor wiskunde scoren alleen 6 Aziatische landen beter. 6 andere landen halen een vergelijkbare score, waaronder Estland, Nederland, Polen en Zwitserland.

    Voor wetenschappen halen leerlingen uit een paar Aziatische landen, Estland en Finland betere scores. 10 landen halen een vergelijkbare score, waaronder Polen, Slovenië, Verenigd Koninkrijk, Nederland en Duitsland.

  3. Vlaamse scores dalen in alle domeinen

    Hoewel Vlaamse leerlingen internationaal en Europees nog altijd goede resultaten halen voor lezen, wiskunde en wetenschappen, zien we door de jaren heen wel een duidelijke dalende trend in de gemiddelde score. Voor wiskunde kent Vlaanderen tussen 2003 en 2018 zelfs de op 1 na grootste puntendaling van alle Europese landen.

  4. De kloof tussen zwakke en sterke leerlingen is groot

    Het verschil tussen de zwakste en sterkste leerlingen is in Vlaanderen groter dan gemiddeld, zowel voor lezen, wetenschappen als wiskunde.

    Meer dan in andere landen wordt het verschil in score mee verklaard door de sociaal-economische-thuissituatie (SES) en thuistaal: kansarme leerlingen en leerlingen die thuis geen Nederlands spreken, scoren beduidend slechter.

  5. Steeds meer leerlingen halen het basisniveau niet

    Terwijl het aandeel toppresteerders relatief groot blijft (maar wel daalt voor wiskunde), stijgt het aandeel leerlingen dat voor lezen, wetenschappen en/of wiskunde het basisniveau niet haalt (bv. lezen: PISA 2009: 13 %, PISA 2018: 19 %). Dat basisniveau is het minimale niveau om in de maatschappij op eigen benen te kunnen staan en wordt in PISA aangeduid als niveau 2.

 

Wat is PISA?

PISA is een internationaal onderzoek dat 3-jaarlijks de leeruitkomsten in verschillende OESO- en partnerlanden vaststelt en analyseert. Voor PISA 2018 werden in 79 landen in totaal meer dan 600.000 15-jarigen getest op leesvaardigheid (hoofddomein), wiskundige geletterdheid en wetenschappelijke geletterdheid. In Vlaanderen namen 4822 leerlingen uit 172 scholen uit alle onderwijsvormen deel.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...