Gepubliceerd op
Zo doen zij het

“Leerlingenbemiddelaars zetten de sfeer op school”

“Bij een conflict tussen 2 leerlingen sturen wij onze ‘Conflixers’ eropuit”, zegt leerlingenbegeleider Paul Van Thienen. “Dat zijn leerlingenbemiddelaars. Hun missie: een hartelijke sfeer op school.” Hoe pakt begeleider Paul dat aan?

Paul Van Thienen

“Geef die gasten een goeie opleiding, vertrouwen en een lokaal met een eigen sleutel.” Met die formule startten Paul en zijn collega Karel jaren geleden een team leerlingenbemiddelaars op in het Sint-Jan Berchmanscollege in Genk. “Die bemiddelaars werken aan een open en positieve dialoogcultuur. De school ziet er sindsdien heel anders uit”, getuigt hij.
 

Conflict escaleert niet

“Kijk, problemen zullen er altijd zijn in een school. Alleen proberen wij ze niet te laten escaleren. Want dat gebeurt er als je dreigementen en straffen uitdeelt, of als je conflicten negeert. Er zijn betere oplossingen”, zegt Paul.

“Conflixers stimuleren de dialoog tussen de betrokken partijen. Zelf blijven ze neutraal in het conflict. Hun eerste opdracht is: luisteren naar de 2 partijen en gericht vragen stellen. Zo krijgen ze een scherp beeld van de situatie en van de gevoelens die meespelen.”

“Daarna helpen ze de betrokkenen om hun eigen aandeel in het conflict te erkennen. Dan pas kunnen ze naar oplossingen zoeken die voor beide partijen werken. Hopelijk kunnen de kemphanen na een interventie weer door één deur. Ze hoeven daarom geen beste vrienden te worden.”


We willen een open, positieve schoolcultuur. Dan komen leerlingen graag naar school

Paul Van Thienen - leerlingenbegeleider

Sollicitatiegesprekken

Collega-leerlingenbegeleider Karel: “We hebben zelf een mini-opleiding in elkaar gestoken van zo’n 30 uur. In verschillende stappen en met oefencases en rollenspellen maken we leerlingen klaar voor het echte werk.”

“We houden ook sollicitatiegesprekken. Conflixers moeten communicatief sterk zijn, zich kunnen inleven, neutraal blijven. We zien meteen welk vlees we in de kuip hebben.”

“Als we merken dat het leerlingen zijn die gewoon minder les willen, dan voelen we dat meteen. Maar de meeste leerlingen zijn enorm gemotiveerd om hun medeleerlingen te helpen. Ze nemen graag veel verantwoordelijkheid.”
 

Geen vergaderingen

“Als je ziet hoe die jonge gasten hun mannetje staan en dat heel professioneel aanpakken, met de nodige ernst, dan geeft mij dat een goed gevoel”, vertelt Paul. “Ze doen heel veel zelfstandig.

“Als er hulp nodig is, springen we bij. Maar we vergaderen zeker niet wekelijks en we maken geen verslag van de gesprekken. Alleen als de bemiddeling is opgestart via de ouders, dan geven we feedback aan de ouders. Of als het een heel groot probleem is met ernstige feiten. Maar dat komt zelden voor.”

meisjes in dialoog

“We zetten een schoolcultuur neer. Niet anti-pest, maar pro-praten met elkaar”

 

Directeur overtuigen

“Als je hiermee aan de slag wil op school, dan moet je je directeur overtuigen”, meent Paul. “Als die niet mee is, dan is het vechten tegen de bierkaai. Bij ons ging dat heel vlot.”

“We waren nog maar net terug van de opleiding, of het lokaal was al vrijgemaakt, meubeltjes waren besteld en de sleutels voor de leerlingen aangemaakt. Dan is het comfortabel werken. We zien dit als een wezenlijk deel van het schoolbeleid. We zetten hier een schoolcultuur neer. Niet anti-pest, maar pro-praten met elkaar.”

 


Ken jij de basisprincipes van leerlingenbemiddeling? Je leest ze hier.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...