Verhaal Gepubliceerd op

Elise heeft een visuele beperking: CVI

4 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Met de ogen van Elise (14) is er weinig aan de hand. Toch is ze na de eerste zin de weg kwijt als ze een blad vol tekst voor zich krijgt. Ze lijdt aan Cerebrale Visuele Inperking (CVI). Daarom krijgt ze GON-begeleiding.

Zwarte vlekjes

Al sinds haar geboorte lijdt Elise aan de zeldzame afwijking CVI. “Toen ik geboren werd, zagen de dokters zwarte vlekjes op mijn hersenen. Toen was het voor mijn ouders bang afwachten: zouden die nog weggaan? Er bleek niet meteen een antwoord. Pas in het eerste leerjaar, bij schrift, merkte de juf dat er iets niet klopte. Zo begon ik netjes te schrijven tegen de kantlijn, tussen de lijntjes. Uiteindelijk eindigde ik midden op mijn blad, 5 regels verder.

Na verschillende onderzoeken in het ziekenhuis was het eindelijk duidelijk wat die zwarte vlekjes waren. Mijn ogen werken, maar in mijn hersenen loopt het mis. Omdat ik 11 weken te vroeg geboren ben, hebben mijn hersenen zich niet volledig kunnen ontwikkelen.”

Elise zit achter een cursusmap met haar GON-begeleidster

Uitzonderingen

“Prenten met veel lijnen, een druk blad, onduidelijke figuren, te kleine lettertjes, kolommen, oefeningen zonder lijntjes: dat lukt niet. Ook wanneer ik moet switchen van bord naar blad, geraak ik de kluts kwijt. Met je ogen kijk je, je hersenen zorgen ervoor dat je begrijpt wat je ziet en dat je het kan verwerken. Bij mij staat net dat deel van de hersenen niet op punt.

Als ik naar de leraar moet stappen om te vragen of hij voor mij een uitzondering kan maken, voel ik mij soms een lastpak. Gelukkig kan ik rekenen op veel begrip van de school. Mijn leraar L.O. gaat zelfs speciaal voor mij op zoek naar een fluorescerende volleybal. Die zie ik veel beter aankomen. Bij een toets meetkunde komt de leraar wiskunde even bij mij zitten. Hij vraagt me dan om uit te leggen hoe ik de middelloodlijn zou tekenen in een driehoek. Zo weet hij ook dat ik de leerstof onder de knie heb.”

GON-begeleiding

Dankzij GON-begeleiding vindt Elise allerlei trucjes om op een zo normaal mogelijke manier de lessen te volgen. Maar dat is niet vanzelfsprekend. Over CVI bestaan namelijk veel misverstanden. “Zelf kan ik ook niet goed uitleggen wat er met mij aan de hand is. Sommige mensen met CVI kunnen zelfs geen gezichten herkennen. Alles hangt af van het gebied in de hersenen dat beschadigd of onvoldoende ontwikkeld is.

Toen ik leerde cijferen, deed ik dat op een blad met ruitjes van 1x1cm. De juf vond dat niet eerlijk. Uiteindelijk heeft mijn mama toen uitgelegd dat het voor mij anders onmogelijk was. Ze gaf toe, maar ze begreep niet waarom ik andere dingen dan wel zie en begrijp.”

Normaal

“Zwart-witte prentjes kan ik moeilijk interpreteren. Ik heb een speciale atlas die ik mag gebruiken op mijn examen aardrijkskunde. De wereldkaarten in een gewone atlas zijn veel te druk. Sommige examens mag ik op een A3-blad maken.

Dankzij die aanpassingen kan ik perfect mee. Maar ik hang niet graag het ‘specialleke’ uit. Ik wil liefst dat alles zo gewoon mogelijk is.”

Hoe help je een leerling met CVI?

De belangrijkste oorzaken voor Cerebrale Visuele Inperking (CVI) zijn vroeggeboorte en hersenbeschadiging door hersenvliesontsteking of hersenbloeding. Wanneer de hersenen niet de tijd krijgen om zich voldoende te ontwikkelen of beschadigd geraken, kan dat leiden tot problemen bij het waarnemen.

Meestal ondervindt de leerling problemen als hij een lange tekst leest of voorwerpen, gezichten en symbolen moet herkennen. Soms heeft hij het moeilijk om verkeerssituaties in te schatten. CVI heeft weinig met de ogen te maken, en valt daarom niet meteen op. De meeste leerlingen kunnen, dankzij een aantal kleine aanpassingen, perfect mee in het gewone onderwijs.

 

10 tips

  1. Werk met bordmagneten. Iemand met CVI vindt het moeilijk om constant van bord naar blad te switchen. Duid met een magneet aan waar je bent gekomen.
  2. Spreek vaste kleuren af voor titels, hoofdstukken of vakken.
  3. Breng zo veel mogelijk structuur aan in werkboeken en notities. Een eenvoudige Powerpoint kan helpen.
  4. Wees sober in je lay-out op taken en toetsen. Een druk blad zorgt ervoor dat de leerling al na één zin de weg kwijtgeraakt.
  5. Laat prentjes weg waar mogelijk. Gaat het niet? Geef het prentje dan in kleur. Geef bij voorkeur dezelfde prent als die in het hand- of werkboek.
  6. Toets of examen? Laat geen open ruimte voor het antwoord, maar zet lijntjes.
  7. Controleer of de leerling elke vraag van een toets heeft ingevuld. Leerlingen met CVI slaan soms onbewust een vraag over.
  8. Vermijd kolommen en kaders met aparte vakjes. Vind je het beter zo voor je andere leerlingen? Overloop dan samen met de leerling of hij begrijpt wat er in de vakjes staat.
  9. Problemen tijdens de lessen volleybal of voetbal? Een felgekleurde bal kan helpen. De leerling ziet die beter aankomen.
  10. Spreek af welke maatregelen jullie samen zullen nemen. Elke leerling met CVI heeft andere aanpassingen nodig. Maak duidelijke afspraken over welke middelen je school voorziet, en waar de ouders voor instaan.