Gepubliceerd op
Duiding

Zo help jij leerlingen zich te richten op groei

Hoe kinderen over zichzelf denken, bepaalt hoe ze leren. Een kind dat vaak zegt dat het toch niet gaat lukken, sluit zich af voor nieuwe informatie. Wie op groei is gericht, leert uit fouten. Wie in jouw klas heeft een fixed, en wie een growth mindset? En hoe buig je dat als leraar om?
 

Herken jij een fixed en een growth mindset?

Zeggen jouw leerlingen vaak: “Ik kan dat niet”? Of dat ze geen talent hebben, geen aso aankunnen, niet gemotiveerd zijn? Dan zitten ze vast in een fixed mindset. Ze leren minder makkelijk en dat wekt frustraties op.

Kinderen met een growth mindset daarentegen zeggen: “Ik kan dat nóg niet”. Ze zijn op groei gericht, gaan uitdagingen aan, leren uit fouten en beseffen dat ze door inspanning en zelfvertrouwen succes kunnen bereiken.

Carol Dweck bestudeerde de mindset-theorie. Deze ingrepen hebben een klein maar zinvol effect en zijn bovendien makkelijk te implementeren. Verwacht echter geen wonderen.

Welk gedrag uit dit schema stel jij vast?

Ben jij fixie of growie?
 

Zo denken je leerlingen meer groeigericht

De mindset van een fixie ombuigen lukt niet in één-twee-drie. Toch kan jij als leraar je leerlingen meer groeigericht laten denken. Specialist Lut Wyers geeft 6 tips die je meteen kan toepassen in de klas.

  1. Benoem en beloon de voortgang, niet het resultaat

  2. Zeg niet: ‘Dat kan jij goed’. Dan zeg je iets over de intelligentie en het kind zal geneigd zijn om zich hieraan vast te klampen. Benoem liever de attitude van het kind: ‘Je hebt dat vraagstuk op een nieuwe manier opgelost.’ Geef complimenten zoals: ‘Je bent flink gegroeid in breuken vermenigvuldigen’ en ‘Ik zie dat je thuis extra oefent.’ Meen wat je zegt. Een kind voelt goed aan of je authentiek bent.

  3. Stel groeigerichte vragen

  4. Neem een onderzoekende houding aan. Zo open je de weg naar een oplossing. Na een toets die fout liep, stel je vragen als: ‘Snap je de essentie?’ ‘Welke woorden heb je niet begrepen?’ ‘Op die manier is het cijfer voor die toets geen eindpunt, maar een stadium van waaruit ze verder kunnen groeien.

  5. Stimuleer een onderzoekende houding

  6. Ga samen na wat de leerling zelf kan doen zodat hij iets beter begrijpt. ‘Wie kan je helpen?’ ‘Wat had je zelf nog meer kunnen doen?’ ‘Als we het aan je mama vragen, zou ze zeggen dat je hard hebt gewerkt?’ Zo spoor je hen aan tot zelfreflectie en leer je ze niet bang te zijn om in de spiegel te kijken.

  7. Geef tijd en ruimte

  8. Laat je leerlingen voelen dat je hun tempo volgt. Die nieuwe leerstof moet je niet meteen onder de knie krijgen. Laat je leerlingen inzien dat mislukken en opnieuw proberen een wezenlijk onderdeel is van leren.

  9. Niet één antwoord is juist

  10. Komt je leerling af met een oplossing die je niet voorzien hebt? Geef dan ruimte voor dat anders denken. Een vork dient om te eten, maar ook om op je rug te krabben. Zo leer je hen denken in mogelijkheden.

  11. Maak groei zichtbaar

  12. Hoe maak je groeimindset zichtbaar en bespreekbaar op school? Zet een bord in het midden van de speelplaats waar leerlingen bijvoorbeeld de vraag beantwoorden: ‘Wat kan ik doen om vrienden te maken?’ ‘Wat heb ik deze week geleerd?’ Of reik een groeibeker uit. Zo maak je fouten bespreekbaar.

 


Meer lezen? “

Abonneer je nú op Klasse Magazine*

  • 4 dikke magazines voor maar € 10
  • In september (en bij elk ander nummer) een exclusief Klasse-cadeautje
  • En ontdek in ons dossier hoe je zelfsturing bij leerlingen kan stimuleren
*Betaal vóór 30 augustus en start je schooljaar sterk!