Zo doen zij het Crisismanagement

Omgaan met crisis op school: waarom oefenen zinvol is

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

Een steekpartij op de stoep van de school. Een schooletentje eindigt met voedselvergiftiging. Deze fictieve situaties komen uit het brein van Luc Claessens van het Antwerpse Algemeen Onderwijsbeleid (AOB). Via een simulatieoefening leert hij schoolteams goed communiceren bij een crisis. Leidinggevenden Steven, Kurt en Lien vertellen wat ze daaraan hadden.
 

Vandaag begeleidt Luc een ‘tafeloefening’ bij de Antwerpse brandweer. Ze wordt ‘gespeeld’ door de schoolteams van basisschool met internaat De Spits en secundaire school IMS. Een twintigtal directeurs en medewerkers van andere scholen observeren.

Luc Claessens:“Elke deelnemer speelt gewoon zichzelf en reageert vanuit zijn eigen functie. De voorgestelde situaties dienen vooral om communicatieve uitdagingen te oefenen. Bij een crisis is er immers niet alleen een snelle interventie nodig, je moet ook snel en efficiënt communiceren. Ik hamer ook altijd op de nood aan afstemming, bijvoorbeeld tussen parket, politie, AOB en de school.”

 


 

Steven Bastiaensen, directeur van basisschool en internaat De Spits in Antwerpen

“Ik nam al eens deel aan zo’n oefening als toeschouwer, maar nu leek het me zinvol om onze school in te zetten als onderwerp van de oefening. Want ook al zijn we ‘administratief in orde’ met ons noodplan doen we regelmatig evacuatieoefeningen, toch komen er nu blinde vlekken naar boven.”

“Je kan bijvoorbeeld een lijst opstellen van wie er bij een crisis verwittigd moet worden, maar wat als iemand net die dag niet op school is? Bovendien zijn tips van experten nuttig om je noodplannen bij te sturen. Tot slot besef ik door deze oefening dat we nood hebben aan bijscholing rond (crisis)communicatie. Je kan die niet integraal overlaten aan politie en brandweer.”
 



Samen school maken doe je ook wanneer het eens misloopt

Kurt De Baets - IMS Borgerhout

Kurt De Baets, technisch adviseur coördinator van secundaire school IMS in Borgerhout

“De oefening past in het bewustmakingstraject rond omgaan met crisis dat momenteel voor ons team loopt. Mijn collega Lies en ik volgden al een opleiding rond crisismanagement en zetten het geleerde in de praktijk om. Maar we merken dat betrokkenheid van andere collega’s geen evidentie is. Immers, in een school zijn er dagelijks duizend-en-één dingen te doen.”

“Zo’n oefening is een uitgelezen kans om leraren, administratief en ondersteunende medewerkers te sensibiliseren. Voor hen is het een eyeopener wat er allemaal bij het managen van een crisis komt kijken. Plus het besef dat iedereen op zo’n moment zijn rol en taak heeft. Want samen school maken doe je ook wanneer het eens misloopt.”

“‘Op papier’ zijn we goed voorbereid op crisissituaties: we organiseren 2 keer per jaar een evacuatieoefening en bij aanwerving worden nieuwe leraren geïnformeerd. Maar een crisis verloopt meestal niet volgens het script dat je hebt voorbereid. Dus moet je je, zonder paranoïde te worden, ook voorbereiden op situaties waarbij een evacuatie niet volgens de geijkte wegen kan of waarbij je leerlingen in de publieke ruimte moeten opvangen en van daaruit moet communiceren.”

 


 

Lies Lenaerts, pedagogisch coördinator van IMS

“Onze directeur werd in real time uitgedaagd om na te denken over het managen van de communicatie. En dat is geen sinecure, want ook al zijn we een school met gedeeld leiderschap en zelfsturende teams, toch zijn in crisissituaties alle ogen gericht op de directeur.”

“We zijn een brede school in een multiculturele deel van de stad. We hebben dus een sterk uitgebouwd contact met de buurt en verschillende organisaties. Toch merken we dat het vaak buitenstaanders zijn, o.a. pers van buiten de stad, die de school en de buurt een imago willen aanmeten dat wij niet herkennen. Het is dan ook heel belangrijk om ook buiten crisissituaties preventief aan een positief buurt- en schoolklimaat te werken.”