Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Passieve leerlingen? Met deze kaartjes gaan alle vingers in de lucht

  • 1 februari 2017
  • 2 minuten lezen

Wat doe je als je leerlingen niet willen meewerken in de les? Leraar Marcia Van Meervenne bedacht een systeem waarbij de leerlingen hun vinger wel moéten opsteken. Dankzij een stapeltje kaartjes. Bekijk de video:

Bekijk de video activeer passieve leerlingen

Rust in de les

Marcia: “Ik had regelmatig leerlingen die niet wilden meewerken in mijn les. Anderen waren dan weer veel te druk en riepen de antwoorden door elkaar, zonder hun vinger op te steken. Met een simpele truc is het me nu wel gelukt om iedereen bij de les te betrekken.

Bij het begin van de les krijgen alle leerlingen een aantal kaartjes. Die moeten ze in de lucht steken als ze een antwoord willen geven. Op het einde van de les moeten ze alle kaartjes gebruikt hebben. Op die manier weet ik zeker dat iedereen de les probeert te volgen.”

Leerstof nog niet begrepen

Marcia: “De actieve leerlingen vinden het fantastisch. Zij maken er een wedstrijd van om zo snel mogelijk al hun kaartjes kwijt te geraken. Maar ook de minder gemotiveerde leerlingen moeten nu wel hun best doen. Want als hun kaartjes niet op zijn, dan krijgen ze een extra huistaak.

Sommige leerlingen waren de hele tijd aan het roepen in mijn les, anderen zaten er heel passief bij.

Marcia Van Meervenne
leraar zorg

Ik vraag wel eerst waarom ze hun kaartjes niet gebruikt hebben. Als de leerling dan aangeeft dat hij de les echt niet begrepen heeft, dan stel ik nog een paar extra vragen om uit te zoeken waar het probleem ligt. Zo weet ik meteen wie mee is met de leerstof en wie niet.”

Leerlingen mondiger

Marcia: Leerlingen die heel verlegen zijn, leren door die kaartjes hun grenzen verleggen. Ik had een meisje in de klas dat nooit iets durfde zeggen in groep, maar in de loop van het schooljaar had ze daar steeds minder moeite mee. Mijn leerlingen gaan later de zorg in. Het is belangrijk dat ze verbaal sterk genoeg in hun schoenen staan.”


Bekijk meer klastips van leraren in de reeks One minute tip op Klasse YouTube.

Sigrid Vandemaele

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


H

Helga De Vos

3 februari 2017

De vingerkaartjes zitten klaar in mijn boekentas. Ik ben benieuwd...

Reageren
G

Gert

5 februari 2017

Prima idee om alle leerlingen te betrekken bij de les. Als ze beschikken over een smartphone, pc of tablet kan je ook gebruik maken van tools zoals kahoot.

Reageren
I

Isabella

6 februari 2017

Geweldig idee, en goed toe te passen, ik ga dit zeker proberen!

Reageren
H

Helga De Vos

10 februari 2017

Een kleine variant: indien de klasgroep van 7de jaar Kinderzorg erin slaagde elke leerling 3 vingerkaarten te laten wegwerken, kregen ze 5' extra pauze. Resultaat: een enthousiaste en groepsbevorderende klassfeer! De 5' pauze werd zelfs op vraag van de leerlingen ingekort omdat ze een tweede 'spelronde' wilden aanvatten. Leerlingen vonden het spijtig geen antwoord meer te mogen geven na hun 3 vingers terwijl ze op een vraag toch een waardevol antwoord konden geven... frustrerend, vonden ze. Ze deden daarom het voorstel om iedereen een 4de 'joker'-vingerkaart te geven. Zeer positieve ervaring in 7de jaar Kinderzorg vandaag, voor herhaling vatbaar!

Reageren
V

Veerle Weeck

7 mei 2019

Ga ik ook eens proberen! Goed idee!

Reageren
J

Jacqueline

11 februari 2017

Dit komt van Dylan William
Zie de film The classroom experiment op you tube voor nog veel meer goede tips

Reageren
D

Delphine Dupont

29 september 2017

Lijkt mij interessant om te gebruiken! Wat doen jullie bij foutieve antwoorden? Het kaartje wegnemen of bij de leerling laten?

Reageren

Laat een reactie achter