Gepubliceerd op
Gesprekstips

Crowd control: hoe hou je iedereen rustig bij crisis?

Een grote groep leerlingen kunnen toespreken en kalmeren bij een crisis is belangrijk om efficiënt met de situatie te kunnen omgaan. Luc Claessens, crisisondersteuner en trainer bij het Algemeen Onderwijs Beleid in Antwerpen, geeft 9 tips.
 


 

  1. Wanneer je je met een groep leerlingen in een onzekere situatie bevindt, is het belangrijk dat je zelf het hoofd koel houdt.
  2. Tracht zo snel mogelijk overzicht te krijgen over de situatie: hoeveel leerlingen zijn er in de ruimte, hoeveel collega’s zijn er aanwezig, wie is er in paniek, zijn er gewonden, wie kan instaan voor de eerste zorgen …
  3. Het heeft geen zin om door elkaar te praten en verschillende instructies te geven. Dat leidt tot nog meer verwarring. Spreek met de aanwezige collega’s af wie het woord zal voeren en wat er gezegd zal worden. Zij kunnen deze boodschap verder verduidelijken aan individuele leerlingen of aan het groepje dat zij onder hun hoede hebben.
  4. Ga op een plaats staan waar iedereen je kan zien en horen.
  5. Breng je boodschap of instructies kort en duidelijk. Vermijd details en laat je niet onderbreken. Spreek luid en duidelijk en herhaal je boodschap enkele keren. Roep niet. Straal rust en gezag uit. Ook al ben je vanbinnen ook angstig.
  6. Als je voldoende begeleiders hebt, verklein je de groep tot hanteerbare aantallen en plaats je elk groepje onder de vleugels van een begeleider. Als de ruimte het toelaat, verspreid je de groepen.
  7. In elke groep kalmeert de begeleider eerst diegenen die roepen en huilen. Zij dragen immers bij tot de gevoelens van onrust.
  8. Pas wanneer de rust voldoende is teruggekeerd, kan je overgaan tot verdere instructies of tot een kalme evacuatie.
  9. Bij een insluiting (lockdown) is het belangrijk dat je ook de leraren de mogelijkheid geeft om bijvoorbeeld via sms te checken of hun geliefden in veiligheid zijn. Onzekerheid over de eigen partner, kinderen of familieleden maakt dat ze zich niet altijd ten volle kunnen concentreren op de noden van de jongeren die ze zelf moeten begeleiden.

 

Lees ook: 20 vuistregels voor crisiscommunicatie op school (mét voorbeeldbrieven)

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Ben jij klaar voor een crisis op school?

  • 6 echte verhalen van directeurs
  • tips die jou en je team sterker maken
  • wacht niet met lezen tot het gebeurt