Duiding Gepubliceerd op

Waarom moet mijn kind lezen tegen de tijd?

4 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Linde (6 jaar) leert lezen. Op school meet haar juf hoe snel ze leest. “Thuis oefenen we stiekem zonder klok. Zonder de tijd bij te houden, heeft Linde minder stress. En ik heb liever dat ze traag maar juist leest”, zegt mama Ilse. Professor Annemie Desoete nuanceert het belang van tempolezen.
 

Professor Desoete : “Bijna elke beginnende lezer start met spellend lezen, je kind spelt het woord letter per letter of in kleine stukjes. Daar is niks mis mee. Maar je kind leest daardoor niet vloeiend. Daarom leren we op school sneller lezen. Bijvoorbeeld door de dezelfde tekst een aantal keer opnieuw te lezen. Dat is zeker niet fout, want het helpt om de leestechniek te automatiseren.

Maar als de focus alleen maar op de leessnelheid ligt, verklanken kinderen de woorden vaak te snel. Ze begrijpen dan helemaal niet wat ze lezen. Eigenlijk moet je voorkomen dat kinderen zo veel mogelijk woorden afratelen. Want het doel van lezen is altijd om iets te begrijpen.


Kinderen verbeteren hun leestechniek door eenzelfde tekst meerdere keren te lezen, tijd is daarbij niet van belang.

Annemie Desoete
Kinderen verbeteren hun leestechniek door eenzelfde tekst meerdere keren te lezen, tijd is daarbij niet van belang. Maar elk kind is anders. Voor sommige kinderen werkt een wedstrijdelement zoals het steeds sneller lezen van een tekst net motiverend. Terwijl zulke oefeningen voor andere kinderen faalangst of stress veroorzaken. Leraren moeten afwegen welke soort oefeningen zinvol zijn voor elk kind.

Misschien vraagt de leraar bij een huistaak om te timen hoe snel je kind een tekst leest. Merk je dat jouw kind daar stress door ervaart? Ga erover in gesprek met de leraar, want een gezonde leesattitude krijg je alleen door te variëren in leesopdrachten.

Als kinderen enthousiast zijn om te lezen, worden ze ook betere lezers. Ouders spelen daarbij een belangrijke rol. Besmet je kind met leesplezier door veel voor te lezen en ook samen te lezen in een boek. Een kind moet inderdaad veel lezen om er beter in te worden, maar wel mét plezier.”
 

foto Annemie Desoete
Professor Annemie Desoete van de Universiteit Gent en lector aan de Arteveldehogeschool is gespecialiseerd in onderzoek naar leerstoornissen zoals dyslexie.