Gepubliceerd op
Duiding

Waarom moeten kinderen lezen tegen de tijd?

Linde (6 jaar) leert lezen. Op school meet de juf hoe snel ze leest, maar thuis oefent ze stiekem zonder klok. Professor Annemie Desoete nuanceert de discussie over tempolezen.
 

Professor Desoete : “Bijna elke beginnende lezer start met spellend lezen, het kind spelt het woord letter per letter of in kleine stukjes. Daar is niks mis mee. Maar het kind leest daardoor niet vloeiend. Daarom leren we kinderen sneller lezen. Bijvoorbeeld door de dezelfde tekst een aantal keer opnieuw te lezen. Dat is zeker niet fout, want het helpt om de leestechniek te automatiseren.

Maar als de focus alleen maar op de leessnelheid ligt, verklanken kinderen de woorden vaak te snel. Ze begrijpen dan helemaal niet wat ze lezen. Eigenlijk moet je voorkomen dat kinderen zo veel mogelijk woorden afratelen. Want het doel van lezen is altijd om iets te begrijpen.


Een gezonde leesattitude krijg je alleen door te variëren in leesopdrachten.

Annemie Desoete

Kinderen verbeteren hun leestechniek door eenzelfde tekst meerdere keren te lezen, tijd is daarbij niet van belang. Maar elk kind is anders. Voor sommige kinderen werkt een wedstrijdelement zoals het steeds sneller lezen van een tekst net motiverend. Terwijl zulke oefeningen voor andere kinderen faalangst of stress veroorzaken. Leraren moeten afwegen welke soort oefeningen zinvol zijn voor elk kind. Een gezonde leesattitude krijg je alleen door te variëren in leesopdrachten.

Als kinderen enthousiast zijn om te lezen, worden ze ook betere lezers. Ouders spelen daarbij een belangrijke rol. Zij besmetten hun kind met leesplezier door veel voor te lezen en ook samen te lezen in een boek. Een kind moet inderdaad veel lezen om er beter in te worden, maar wel mét plezier.”
 

foto Annemie Desoete
Professor Annemie Desoete van de Universiteit Gent en lector aan de Arteveldehogeschool is gespecialiseerd in onderzoek naar leerstoornissen zoals dyslexie.
Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Waar is mijn
Lerarenkaart?