Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

Waarom oudere leraren ideale co-teachers zijn

  • 14 februari 2017
  • 3 minuten lezen

GLS De Platanen in Kapellen zet oudere leraren in als co-teachers. “Co-teaching lijkt zo’n evidentie, maar dat is het absoluut niet”, zegt directeur Hanne Bervoets. “Het vereist maturiteit om te durven loslaten.”

“Al onze klastitularissen kunnen een paar dagen per week rekenen op een co-teacher, een zorgleerkracht die mee voor de klas staat”, vertelt Hanne. “De klastitularis blijft verantwoordelijk voor de weekplanning en administratie, maar kan een deel van de lessen en voorbereidingen overdragen aan zijn collega.”


Het roer loslaten

Onze oudere leraren bleken co-teachers bij uitstek. Als co-teacher moet je de klastitularis durven aanvullen, maar tegelijk een stukje controle uit handen geven. Zulke zaken vereisen een bepaalde maturiteit. Bovendien moet je enige onderwijservaring hebben, aangezien de kans groot is dat je wekelijks in verschillende leerjaren staat.”

Daarmee lijkt co-teaching een ideale oplossing voor leraren die een eigen klas te zwaar vinden worden. “Maar het is zeker geen verplichting. We hebben ook een vijftiger die haar eigen klasje niet wil opgeven en dat is prima.”

Plots het roer uit handen geven, is in elk geval niet gemakkelijk. “De klastitularis van het eerste leerjaar stond dit schooljaar haar plaats af aan een starter. Een flinke stap terug, maar ze gaf haar jongere collega echt de ruimte. En leerde zo, na jaren in hetzelfde leerjaar, toch nieuwe dingen.”

directeur Hanne Bervoets
“Erken je talenten en werkpunten, spreek je wensen en frustraties direct uit.”

Jezelf kennen

Co-teaching is gebaat bij een open communicatie. “Je moet jezelf niet alleen goed kennen, maar ook laten kennen”, adviseert Hanne. “Erken je talenten en werkpunten, spreek je wensen en frustraties direct uit.”

Als directeur investeert ze fel in een goede teamsfeer. “We doen regelmatig activiteiten buiten de schooluren. En een Talentenkaart hadden we al 2 jaar voordat Klasse die introduceerde.” Het helpt haar bij het samenstellen van de duo’s: “Ik let goed op of er een klik is, maar kijk ook of de karakters en talenten elkaar aanvullen.”

Omdat co-teaching veel overleg vraagt, roostert Hanne daar bij alle duo’s wekelijks een moment voor in. “In het begin liet ik klastitularissen ook observeren hoe collega’s het co-teachen aanpakken. En 2 keer per jaar is er een grondige evaluatie met het hele team.”

En wat vinden de leraren van co-teaching?

Do (51) combineert de functie van zorgcoördinator met co-teaching in verschillende klassen. Elke woensdag staan hij en zijn collega Sarah (36) samen voor het derde leerjaar.

“Ik ben langzaam gegroeid in mijn rol als co-teacher. In het begin hield ik me in, nu vul ik Sarah gemakkelijker aan. En spreekt zij me ergens op aan, dan zie ik dat niet als persoonlijke kritiek. Het gaat over onderwijs: hoe kunnen we dat samen verbeteren?”

Sarah had nooit veel moeite met co-teaching. “Ik denk er niet te veel bij na, neem gemakkelijk het woord. Onderbreekt Do me, so be it. Dan help ik even ergens anders.”

Jaloers op Do is ze allerminst. “Ja, hij presteert minder uren voor de klas. Maar op de momenten dat hij er is, smijt hij zich volledig. Dat vind ik veel belangrijker.”

Kyra Fastenau

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


M

Maggy Favyts

16 februari 2017

Zeer, zeer mooi, maar, !zucht!.... waar moeten wij de lesuren halen om dit te kunnen waar maken?
En kom mij niet vertellen dat dit gaat over prioriteiten stellen binnen de verdeling van de lesuren, wij hebben hier gewoon niet voldoende lesuren voor en neen, wij zijn geen kleine school.
Dit is een zeer goed voorstel voor de leerkrachten die wel nog willen meedraaien in het onderwijs maar niet meer de kracht hebben om te fungeren als titularis van een klas. Het zou veel leerkrachten, met heel wat ervaring, in het onderwijs houden, daar waar ze nu vroegtijdig afhaken en thuis zijn wegens ziekte. Deze leerkrachten zijn hier zelf vragende partij voor maar maak het dan ook voor alle onderwijsinstellingen mogelijk om dit te organiseren. Dit komt niet alleen de jonge leerkrachten maar ook de leerlingen ten goede!
Dit voorstel opnemen binnen het loopbaanpact zou al een goede aanzet zijn.

Reageren
K

Katty Van Gaeveren

17 februari 2017

Hoor ik in dit artikel dat u de co-teacher gelijkstelt aan de functie van gokjuf/meester , zorgjuf/meester ?
In mijn ervaring werden 2 jonge leerkrachten aan elkaar gekoppeld om samen een klas van 32 kinderen te runnen.
De uren die ik opnam voor ondersteunen , die vielen gewoon weg!
Maturiteit, ervaring waren op dat moment niet belangrijk voor de werking . Digitalisering van de school- en werkplannen, opvolging van de administratie des te meer en jonge mensen die fris uit de opleiding komen, zijn daar
meer mee vertrouwd dan ik.
Ik kon mijn functie als gokjuf niet behouden.
Ik ben 53 en heb met verdriet een jaar verlof zonder wedde genomen.
Het leven begint... daar waar je comfortzone eindigt !
En dat lukt aardig !
Maar voor een functie als co-teacher zoals die hierboven beschreven staat, daar wil ik nog steeds voor gaan!
Met respect,

Reageren
h

hendrix annie

19 februari 2017

Dit is inderdaad een mooi initiatief wat zeker in een wettelijk kader heel wat opvolging zou krijgen.
Zeker iets wat ik ook graag had willen doen.

Reageren
o

opvoedster Josephine

20 april 2017

ik denk dat kinderverzorgsters in de kleuterklas en opvoeders in het lager onderwijs ook waardevolle co-teachers zijn.

de lerares concentreert zich op het educatieve, de opvoedster/kinderverzorgster op het pedagogische.

extra voordeel: de kinderverzorgster/opvoeder zit in een lagere weddeschaal dan een leerkracht.

Reageren

Laat een reactie achter