Zo doen zij het Dit artikel behoort tot de reeks Voor het eerst naar school Gepubliceerd op

Wie zorgt er in de peuterklas voor mijn kind?

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

Imke en Ismael gaan voor het eerst naar de peuterklas in De Klaverdries in Gent. Klasjuf Ellen staat voor hen klaar. “Ik zie die kindjes graag. Ik ben als een moedereend die over haar kuikens waakt”, lacht ze. Ellen staat er niet alleen voor. Wie zorgt er nog voor haar peuters?

Klasjuf Ellen:

“Voelen ze zich prettig? Dat is mijn eerste zorg”

“Bij de allerkleinsten komt zich goed voelen op de eerste plaats. Dan pas kijk ik naar wat ze kennen en kunnen. Ik bekijk waar de noden van de kindjes liggen. Hoe we hen vooruit kunnen helpen met spelletjes en leuke oefeningen. Ik probeer hun zelfredzaamheid te vergroten. Ze zijn zo fier en vol zelfvertrouwen als ze hun koekendoosje zelf uit de boekentas kunnen halen. We leren al spelend over thema’s als verkeer of het bos.”

“Een goede band met de ouders, zorgt ervoor dat alles bespreekbaar is. Ook de kleuter die plots weer in zijn broek plast of niet wil slapen ’s middags. De ouders en ik hebben hetzelfde doel: een kind dat zich fijn voelt en goed ontwikkelt. Ik heb geen geheimen voor de ouders en vind het fijn als ze na een schooldag eens de klas binnenspringen om te kijken wat we gemaakt hebben.”

Juf Ellen werkt samen met 2 kleuters aan een knutselopdracht

Juf Ellen: “Ouders en juffen werken aan hetzelfde doel: een kind dat zich goed voelt”

Collega-juf Sonja:

“In onze graadklasjes zorgen de oudsten ook voor de jongsten”

“Onze kleuterschool werkt met graadklasjes: de onthaalklas en eerste kleuterklas zitten hier samen. Ik ben de collega van Ellen. Wij overleggen vaak. We starten het schooljaar met elk ongeveer 17 peuters en kleuters en eindigen met ongeveer 27. Omdat er elke voormiddag kindjes met de kinderverzorgster een activiteit zoals knutselen mogen gaan doen, is het hier nooit te druk.”

Kinderverzorgster juf Elfi:

“Ik knutsel en help mee in de klas”

“Ik neem in de voormiddag vaak een zevental leerlingen van Ellen en Sonja mee naar een ander klasje voor een activiteit. Ondertussen kunnen de juffen een andere activiteit met een klein groepje doen. Daarnaast help ik met de verzorging: met de kleuters eens extra naar het toilet gaan of helpen bij de zindelijkheidstraining.”

De juffen van het Kinderdagverblijf (STIBO):

“De kleinste kleuters komen bij ons eten”

“Als Elfi er niet is, dan kan Ellen op ons rekenen. We werken in het kinderdagverblijf naast de school en komen in de voormiddag helpen in de klas. De kleinste kleuters komen ook bij ons eten en ze mogen ’s morgens in het kinderdagverblijf afgezet worden. Wij doen ook het toezicht op de speelplaats tijdens de middag.”

Turnjuf Natasha:

“Een heel parcours om zich uit te leven”

“Ik werk rond evenwicht, behendigheid, bewustzijn van hun lichaam … Ik kom 2 uur in de klas van Imke en Ismael, op dinsdag en vrijdagvoormiddag. Ik maak dan bijvoorbeeld een parcours van turntoestellen waarop ze moeten balanceren.”

Zorgjuf Annelore:

“Extra ondersteuning nodig? Ik ben er!”

“Als Ellen in de toekomst merkt dat Imke snel boos wordt of Ismael geen vooruitgang meer boekt op het vlak van fijne motoriek, dan kan ze mijn hulp inschakelen. Ik ben zorgcoördinator en ik ondersteun Ellen in haar taak. Ik volg alle leerlingen hier op school op. Als we denken dat er externe hulp nodig is, dan zal ik daar met de ouders, de juf en de directeur een gesprek over hebben.”

Directeur Iris:

“Mijn deur staat altijd open”

“Ik wil graag elk kind en elke ouder kennen. Mijn deur staat altijd open en ik sta ook regelmatig ’s morgens aan de schoolpoort of ik help bij oversteken. Als ouders iets willen bespreken over de schoolorganisatie of een klassituatie dan kan dat bij mij.”

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een