Zo doen zij het Dit artikel behoort tot de reeks Hoogbegaafd Gepubliceerd op

Kangoeroeklas: waar hoogbegaafden even gewoon kind zijn

Log in om te bewaren.

Delen

Vrije Basisschool De Klimtoren in Jabbeke was een van de eerste Vlaamse scholen met een kangoeroeklas, een klasoverstijgend project voor hoogbegaafde leerlingen. “Onze missie: élk kind laten genieten van leren. In de kangoeroeklas halen hoogbegaafden hun hart op.”
 


 
Het sneeuwt in de refter van Vrije Basisschool De Klimtoren in Jabbeke. Piepschuim en papiersnippers. Er kleeft klei aan truien, lijm aan ellebogen. 30 kinderen bouwen er samen een mens.

Nicolas boetseerde de schedel. “Net een krokodillenkop”, vindt hij. Hij duwt tegen de snuit, maar de harde klei geeft niet mee. Als Hamlet houdt hij het kleiwerk omhoog. Hoe kan hij hier een gezicht van maken?

Ik ben op bezoek in een kangoeroeklas. Elke vrijdagvoormiddag werken hoogbegaafde leerlingen uit de tweede en derde graad hier samen aan een project. De leerstof is gebaseerd op hun interesses en overschrijdt de leerplandoelen. Ik verwachtte hogere wiskunde. Filosofische discussies in een vreemde taal. Maar handenarbeid?

jongen en meisje werken met papier maché

Door zelf problemen op te lossen, kweek je doorzettingsvermogen

Karl van Iseghem - zorgcoördinator

Er is altijd een oplossing, als je blijft proberen

“Hoogbegaafden zijn de ingenieurs van de toekomst. Het is belangrijk dat ze stilstaan bij de praktische uitvoerbaarheid van een idee”, legt zorgcoördinator Karl uit. 2 meisjes tonen een arm. “Hij buigt echt, meester!” “Maar buigt hij precies zoals een echte arm? Met een scharniergewricht?” Karl vergelijkt. Een eindje verderop schaaft een jongen een kuil in een stuk piepschuim. De schouder.

“Maak een mens, zeiden we. Het materiaal, de aanpak kiezen de leerlingen zelf. Ze lopen tegen problemen aan die ze zelf moeten oplossen. Zo kweek je doorzettingsvermogen.”

Pieterjan zit aan de kant. Zijn ijzeren ribbenkast is ingestort onder een kleihuid. “Kun je de ribben sterker maken?” vraagt Karl. Pieterjan knijpt de 12 ijzerdraden samen tot één dikke rib. “Zie je wel? Blijven proberen. Er is altijd een oplossing.”

jongen maakt skelet met klei en hout

Het is de taak van de school om te helpen

“Sinds we inzetten op ander werk voor hoogbegaafden, zien we ongelooflijke ontwikkelingen”, vertelt directeur Rebekka. “Teruggetrokken kinderen vragen zelf om hulp. Druktemakers zijn gekalmeerd. Er zijn zelfs kleuters die stopten met stotteren.”

De Klimtoren volgde een opleiding rond hoogbegaafdheid bij het expertisecentrum Exentra. Inmiddels staan ze in de wijde omgeving bekend om hun kangoeroeklas. “Sommige gezinnen reizen een uur naar school en terug. Anderen verhuizen zelfs.”

Had Rebekka eerst schrik dat De Klimtoren een magneet voor hoogbegaafden zou worden, nu ziet ze dat anders. “Heeft een kind het moeilijk, dan is het de taak van de school om te helpen. Ouders van hoogbegaafde kinderen voelen zich vaak niet gehoord, ik hoop dat ons voorbeeld daar verandering in brengt.”


Ouders van hoogbegaafden voelen zich vaak niet gehoord

Rebekka Buyse - directeur

Werken op maat voor álle leerlingen

“Hoogbegaafdheid is maar een deel van onze zorgwerking”, legt Rebekka uit. “De Exentra-opleiding opende onze ogen voor diversiteit in het algemeen. We werken nu meer op maat voor álle leerlingen.”

Juf Ursula, die de kangoeroeklas coördineert, beaamt dat. “We halen een leerling niet meteen uit de klas. Eerst geven we ander werk voor wiskunde, als dat goed gaat ook voor andere vakken. Pas als het kind nóg meer uitdaging nodig heeft, gaat het naar de kangoeroeklas.”

Voor de projecten vertrekt Ursula vanuit de interesses van de leerlingen. “Veel van hen willen geneeskunde studeren, dus koos ik voor het menselijk lichaam. Ook de thema’s jazz en beroemde personen kwamen van de kinderen. Natuurlijk spreekt niet elk onderwerp iedere leerling aan. Dat hoort erbij.”

jongen bekijkt cursus anatomie

In de kangoeroeklas leren hoogbegaafden leren

De kangoeroeklas is immers geen eliteclubje. Kinderen krijgen er huiswerk en pittige toetsen. “In de reguliere klas wordt veel herhaald. Hoogbegaafden hoeven zich daar niet in te spannen. Dus zetten we hier extra in op leren leren, met studieplanners en mindmaps.”

Toch komen de kinderen er dolgraag. Ursula vindt dat niet gek: “In de kangoeroeklas, tussen ontwikkelingsgelijken, voelen hoogbegaafden zich eindelijk gewoon kind. Dat geeft hen zo’n energieboost dat ze ook in de reguliere klas makkelijker contact leggen.”