Schooltips Gepubliceerd op

Van cola naar water in 7 stappen

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

65 procent van de Vlaamse secundaire scholen heeft een frisdrankautomaat, vaak gevuld met suikerrijke dranken. Goed voor de schoolportemonnee, maar niet voor de gezondheid. “Toch pleiten we niet voor een plotse ban op frisdrank in het secundair, maar voor een volwaardig voedingsbeleid met een mix van strategieën”, zegt Tineke Vansteenkiste van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ). Deze tips zetten je op weg.

handen die een flesje water en een flesje cola vasthouden
  1. Kies voor een uitdoofscenario

    Een verbod werkt niet als leraren, leerlingen en ouders er niet achter staan. Maak een stappenplan en ban frisdranken stap voor stap. Beperk ze bijvoorbeeld enkel tot de refter. Of bied ze niet meer aan op school, maar verbied leerlingen niet meteen om zelf frisdrank mee te brengen. Maak nieuwe regels in samenspraak met leerlingen en ouders en leg ze niet zomaar op.

  2. Maak water toegankelijk

    Laat de leerlingen water drinken tijdens de les. Bang dat ze ermee gaan spelen of vaker naar de wc moeten? Na een week zijn je leerlingen en hun blaas gewend aan de nieuwe situatie. Plaats drankfonteinen en tapkraantjes niet in de buurt van de toiletten. Dat is niet de aangenaamste plek om te drinken of je flesje bij te vullen. Zet de watertoestellen wél op een goed zichtbare plaats, waar ze vaak langs moeten komen (bv. na de turnles). Zet een waterkan met glazen of bekers op elke tafel in de refter. Zo wordt water de gemakkelijkste én de goedkoopste keuze.

  3. Bepaal zelf de inhoud van de frisdrankautomaat

    Maak afspraken met leveranciers. Kies zelf welke dranken in de automaat thuishoren en of je drankjes van 0,50, 0,33 of 0,25 liter aanbiedt. Let op de volgorde van de keuzeknoppen: plaats water op ooghoogte. Maak het ook goedkoper dan frisdrank. Verander de afbeelding op de automaat van cola in water.

  4. Geef zelf het goede voorbeeld

    Vul je waterflesje op de speelplaats en drink bij warm weer of na het sporten. Zet water op je bureau in de klas en neem regelmatig een slok.

  5. Leer leerlingen wat gezond is

    Gezonde keuzes kan een leerling pas maken als hij weet wat gezond is. Verduidelijk de actieve voedingsdriehoek en maak visueel hoeveel suiker in frisdrank of voeding zit. Maar maak leerlingen evengoed weerbaar voor reclame en vertel welke invloed suiker heeft op hun gemoed. Extra pluspunt: je werkt zo ook aan vakoverschrijdende eindtermen.

  6. Communiceer over het frisdrank- en waterbeleid

    Maak leerlingen én ouders duidelijk dat je water gratis aanbiedt en promoot, en leg ook uit waarom. Zo ontmoedig je dat leerlingen frisdrank meebrengen van thuis of ze op school aankopen. Gebruik daarvoor deze voorbeeldbrief van VIGeZ. Verwijs in je communicatie met ouders ook naar de website Gezondopvoeden.be. Ze lezen er tips om de gezondheidsboodschappen die hun kinderen op school meekrijgen, ook thuis toe te passen.

  7. Breng in kaart wat je al doet

    Alleen je drankaanbod aanpassen is onvoldoende. Een goed werkend drankbeleid hangt af van 4 factoren: informatie, drankaanbod, afspraken met leerlingen en ouders en zorg en begeleiding. Heeft jouw school een gezondedrankenbeleid? Analyseer met de Kieskeurig-tool van VIGeZ wat je school al goed doet, speur hiaten op en krijg advies voor nieuwe actiepunten.