Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Knuffelzacht onthaal in de peuterklas

Nergens ter wereld gaan kinderen zo vroeg naar school als in Vlaanderen. Zo ontwikkelen ze optimaal. Maar een peuter van 2,5 jaar heeft heel wat zorg en warmte nodig. Hoe bieden scholen een knuffelzachte start?

6 tips

Kleuterschool Emmaüs in Aalter probeert de overgang van thuis of de kinderopvang naar school te vergemakkelijken:

  • de schooldag van de peuters begint niet op de speelplaats, maar in de klas. Ouders mogen er hun kinderen tot bij de juf brengen.
  • de peuterklassen bevinden zich in een aparte vleugel van de school, waar ook een sanitaire ruimte is met kleine toiletten, potjes, een verschoonkussen en een douche.
  • Tijdens de speeltijd delen de peuters een speelplaats met de eerste kleuterklas. Als het mooi weer is, staan de deuren van de klas wijd open naar de ‘groeituin’: een terras met banken, een tuin, dieren en vooral veel ruimte om te lopen en te fietsen.
  • De peuters die een volledige dag naar school komen, eten ’s middags samen met de eerste kleuterklas in een aparte eetzaal onder begeleiding van de kinderverzorgster.
  • Kindjes die moe zijn, doen van halfeen tot twee – met hun ‘tutje’ en hun knuffel – een middagdutje in de slaapklas.
  • Peuters mogen met een luier naar school komen, maar de school streeft ernaar hen zo snel mogelijk zindelijk te krijgen.

“Door al die initiatieven voelen peuters zich emotioneel én fysiek geborgen”, zegt Els De Smet, directeur van Emmaüs Aalter. “We werken bij de peuters vooral aan hun sociaal-emotioneel welbevinden.” Onvermijdelijk bepaalt ook de ‘fysieke’ zorg die de peuters krijgen of ze zich goed voelen op school.

“De grens tussen de kinderopvang en de peuterklas is heel vaag geworden”, zegt Els De Smet. “Eigenlijk is het schoolse nog ondergeschikt aan zorg. Pas vanaf de eerste kleuterklas ligt dat anders. Voor de leraren is het een hele opdracht om die zorg te verlenen.”

Kleuters liggen op bedjes in de slaapklas

Daarom zet de school haar kinderverzorgster vooral in op de echte zorgtaken in de eetzaal en de slaapklas, maar zoekt ze ook naar een gulden middenweg bij kleuters die nog niet zindelijk zijn. “Kinderen worden pas zindelijk tussen twee en drie jaar. Ze mogen dus met een luier naar school komen. Maar we willen wel wat pedagogisch comfort voor de leraren. Daarom proberen we de peuters zindelijk te krijgen voor er nieuwe instappertjes komen.”

Maar zelfs als de school sterk investeert in mensen en infrastructuur om de zorgtaak te verlichten, is de taak van een leraar in de peuterklas niet te vergelijken met die van een leraar in de kleuterklassen. “In een peuterklas wordt je agenda al snel door elkaar gegooid. Omwille van de zorgtaken, ben je beperkter qua activiteiten, maar we experimenteren en exploreren meer”, zegt peuterjuf Veerle Swaelens. “In een groeiklas is zorg een belangrijke taak”, vult haar collega Nathalie Deschepper aan. “Als de activiteiten die je gepland hebt wegvallen door enkele natte broeken, is dat niet erg. Lukt het toch, dan is dat mooi meegenomen.”

In de peuterklas sta je dus best met volle overtuiging. “Ik kan mijn moedergevoel volop op mijn kleuters projecteren”, zegt Veerle Swaelens. “Ik bescherm hen en deel af en toe een flinke knuffel uit.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 56.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...